AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Jeg skal mest sannsynlig flytte neste år til Bergen, og har søkt på tre hybelleiligheter via SIB. Jeg vet enda ikke om jeg kommer inn i Bergen eller evnt. Trondhjem, så jeg vet ikke i hvor stor grad jeg burde søke i disse byene. Er det i det hele tatt en sjanse for meg å få hybelleilighet/hybel via en studentskipnad, eller er jeg nødt å se også i det private markedet? Er det mange som får det? Jeg er også redd for å søke på for mange private, for jeg er enda ikke sikker på om jeg kommer inn... Kan ingenting om dette! Kan noen hjelpe?
Gjest Offensive Pie Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Ta kontakt med samskipnaden og se hvor du er på venteliste. De vil vite hvor stor sjansen er for at du får et sted å bo. Jeg vet at det blir vanskelig å få bolig via SiT til høsten, så jeg hadde ringt. 1
messy Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 I bergen tror jeg du i utgangspunktet kan glemme å få en samskipnadenleilighet. Det er vel plasser til noe slik som 5% av stundentene i disse leilighetene. Jeg har i allefall studert her i fem år og har møtt på to stykker (en av dem var en familie) som fikk studentbolig. Jeg ville bare søkt på samskipnadens leiligheter, og så ventet til du fikk svar for å så kaste deg ut på det private leiemarkedet. Om du havner i et råttent kollektiv den første tiden spiller ingen rolle. Du bare får deg et sted å bo til du finner deg venner på skolen som du eventuelt kan flytte inn sammen med. Det viktigste er å få seg et sted å bo i utgangspunktet. Så kan du alltids flytte etterpå
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Jeg fikk tilbud om bolig gjennom SiB omtrent med det samme, og i år fikk jeg også tilbud fra SiT. Men når du ikke vet hvor du kommer til å flytte kan det bli litt vanskelig, siden man må signere kontrakten innen 5 dager etter at man har fått tilbudet. Jeg fikk for eksempel tilbud fra SiT allerede for en uke siden. Jo lengere du venter jo vanskeligere vil de bli å få bolig, men jeg ville søkt likevel.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 For SiB avhenger det en del av hvor du har søkt og hvilket årskull du er. I augustopptaket prioriterer de studenter som kommer langveis fra, og unge studenter, blir vel de født i 93 og 92 som prioriteres nå i august. Når det gjelder hvor du har søkt, så er sjansene ganske gode for å få hybel om et av de tre stedene er Fantoft eller Hatleberg, her er det mange hybler. Om du har søkt på mindre steder, som de små byggene i sentrum, Damsgård, Gyldenpris osv så er det vanskeligere, siden det er færre boliger her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå