Gå til innhold

Solsikkebrød...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en oppskrift på solsikkebrød (eller hva det nå heter..) som de har lyst til å dele med meg...?

Det brødet jeg leter etter serveres før maten på en av de finere restaurantene her i byen.. Det er iallefall noe nøtter oppi der, tror det er valnøtter..

Iallefll nydelig brød, men finner ikke oppskrift noe sted...

Skrevet

Solsikkeloff

5 dl yoghurt naturell

3 dl vann

50 g gjær

2 ss olje

2-3 ts salt

150 g solsikkefrø

1,2 kg hvetemel

Varm yoghurt og vann til 37 grader og rør gjæren ut i væsken. Hell i en bolle sammen med de andre ingrediensene. Elt deigen smidig. Dekk med plast og hev i ca 40 minutter. Rull til en pølse som deles i tre. Etterhev i 40-45 minutter. Stek ved 225 grader i ca 35 minutter.

Valnøttbrød

50 g gjær

1 ts salt

1/2 liter skummet kulturmelk

1-2 ts honning

2 ss smeltet smør

3 dl valnøtter

1 dl sesamfrø

600 g hvetemel

Lunk melken og smuldre i gjæren. Ha i salt, honning, smeltet smør, valnøtter og sesamfrø. Bland godt sammen og ha i nok hvetemel til en fast deig. La heve til dobbel størrelse. Del i to og trill hvert emne til runde brød. Snitt i brødene for å få en fin fasong. La etterheve på stekebrett. Pensle med sammenvispet egg og dryss over litt havregryn og valnøtter. Stek nederst i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter. Avkjøl på rist.

Skrevet

Jeg baker brød hver søndag, og har alltid i solsikker. Varmer 1 liter vann til kroppstemp, og har 1 kg grov melblanding. Så litt solsikkefrø, linfrø kanskje, havregryn, kruskakli hvis jeg har. Og tørrgjær selvsagt (en pose), og litt salt. 2-3 ss olje og har i vannet. Så sper jeg på med hvetemel til deigen er fin og jevn.

Steker 2 stk brød i form - holder hele uka! Deler brødene i halvdeler, og legger i frysa. Slik har vi alltid ferskt brød.

Det er lov til å eksperimentere litt med brød! Varier med type mel, ha i krydder (veldig godt til mat), gulrøtter, squash (revet).

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for oppskrifter og tips! :)

Jeg skal prøve meg på alle disse oppskriftene de neste gangene jeg baker brød..

Tidligere har jeg vært litt skeptisk til å eksperimentere i brødbakinga, men det høres jo kjempespennende ut med f.eks gulrot og squash i brød... Må prøve meg på det, altså... :)

Skrevet

Nå har jeg baket hele formiddagen.

Resultatet ble Nan (GODE! Fant oppskrift her inne), Valnøttbrød (SINNSYKT NYDELIGE!!!!!! Oppskriften like over) og to ulike typer havrebrød (ikke smakt opå dem ennå).

Regner med jeg må bake nye valnøttbrød til helgen... Sambo syntes også de var utrolig gode.. :)

Skrevet
Regner med jeg må bake nye valnøttbrød til helgen... Sambo syntes også de var utrolig gode.. :)

Jepp, de er kjempegode! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...