Gå til innhold

Den gangen da tre jenter på 10 år fikk pupper og hår og mensen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 10 år iløpet av sommeren, og da jeg begynte i 5.klasse den høsten, hadde det skjedd noe med 3 av jentene i klassen vår.

De hadde fått pupper, hår og mensen!

Læreren ville prate med oss om dette, og de tre jentene var nok ganske flaue. Men foreldrene deres ville at læreren skulle ta opp dette så det ikke ble noe mobbing.

Læreren fortalte altså at disse tre jentene hadde fått pupper, hår på tissen og under armene, og de hadde fått mensen.

Alle vi andre jentene i klassen hadde store øyne og hørte på.

Vi ble fortalt at det samme ville skje med oss også etterhvert, men at noen var tidlig ute, mens andre var sent ute.

Jeg syns dette var en fin måte å ta det opp. At det var helt naturlig, og at det ville komme til oss andre en etter en.

Ingen av jentene ble mobbet, og vi godtok det læreren sa.

Når vi dusjet sammen i gym eller svømming, var det ingen som sa noe til de tre jentene. Og på slutten av barenskolen, da vi var 12-13 år, hadde veldig mange fått hår og pupper, og noen få hadde fått mensen.

Husker jeg ikke syns det var noe flaut eller ekkelt, da jeg måtte dusje naken, og hadde fått litt pupper og hår på tissen, fordi jeg visste at ingen ville si noe på det - for det var naturlig.

Er man åpen om ting, og forklarer barn og tenåringer ting, så vil dette forhindre mobbing. Eller hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det Kan det nok i mange tilfeller :) men må si jeg synes det var merkelig at det ble nevnt navn, da. ;)

Jeg fikk pupper da jeg var mellom elleve og tolv år. Vi hadde hatt seksualundervisning i femte klasse, kan ikke huske jeg var flau. Men husker derimot jeg var facsinert og slet med å holde øynene borte da første jenta i klassen fikk pupper.:)

• Liker 2
Gjest Guilty
Skrevet

Jeg var den første i klassen som kom i puberteten og jeg hadde nok syntes det var helt forferdelig om læreren tok det opp og nevnte mitt navn. Men jeg tror jeg det er viktig å være åpen om slikt(uten nødvendigvis å nevne enkeltpersoner) og det kan nok hindre mobbing og bemerkelser :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hadde det vært meg som ble nevnt hadde jeg dødd på flekken. unødvendig info til hele klassen for å si det sånn.

• Liker 2
Skrevet

Nei, gudhjelpe. Syns ikke noe om det.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dødd om jeg var en av de tre jentene, herlighet.

Hos oss snakket jentene i klassen om de tingene med hverandre så vi trengte ingen lærer til å henge ut enkelt-elever.

Jeg husker jeg og seks andre jenter møttes på jentedoen en gang i uken for å måle puppene våre og regruppere og diskutere hvem som hadde fått mensen siden sist og hvem som skulle ta med målebånd neste gang. Og så pakket vi papiret tilbake i den bittelille "BHen" vår og gikk ut for å hoppe paradis. Herregud så søte vi var :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig med åpenhet, men synes ikke noe om å nevne navn slik. Personlig fikk jeg mensen som 9åring og før det hadde læreren våres fortalt om "en t-skje blod" en gang i måneden. Kan tro jeg fikk sjokk!

Gjest Gjest
Skrevet

Alle ville jo se hvem som hadde fått hår hvis det ikke hadde blitt nevnt navn uansett! Hos oss ble alle jentene informert når den første fikk mensen i klassen, men det var hun selv som informerte, og vi var alle misunnelige og skulle ønske det var iss.

AnonymBruker
Skrevet

Alle ville jo se hvem som hadde fått hår hvis det ikke hadde blitt nevnt navn uansett!

Å? Jeg vet at mange unge i dag dusjer med undertøy, det gjorde vi selv og jeg er 19. Og mange hadde sikkert tatt det vekk også, det gjorde jeg da jeg fikk da jeg var 11. Tror jeg var den første av jentene som fikk der nede, men offisielt var jeg den siste siden jeg tok det vekk.

Gjest Gjest
Skrevet

Å? Jeg vet at mange unge i dag dusjer med undertøy, det gjorde vi selv og jeg er 19. Og mange hadde sikkert tatt det vekk også, det gjorde jeg da jeg fikk da jeg var 11. Tror jeg var den første av jentene som fikk der nede, men offisielt var jeg den siste siden jeg tok det vekk.

Ja, man ville i alle fall sett hvem som hadde fått pupper da.

Skrevet

Ett ord: uhygienisk.

Hvorfor skal man skjemmes over det faktum at man holder på å bli en liten dame?

Jeg synes forøvrig det er helt feil å gjøre som denne læreren; å navngi osv. De andre ser da slikt likevel. Da er det bedre å snakke om det faktum at det er helt og fullstendig normalt å komme i puberteten i 10-11 årsalderen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...