Gå til innhold

Katten gjorde fra seg

Anbefalte innlegg

Gjest Guilty
Skrevet

Hei! Håper dette er riktig forum å poste på. Vel, saken er den at for et par uker siden adopterte samboer og jeg en katt fra dyrebeskyttelsen som nå er ca 8mnd. Hun gikk på do et par timer etter hun kom til oss og har vært veldig renslig, alltid gjort fra seg i kassa. Men når jeg og samboer sto opp idag så tråkket vi bokstavelig talt i det. Og det var jo ergerlig nok det. Men så ser vi at hun har dratt det utover hele leiligheten!

Det er masse klumper over alt, hun har gnidd det i alle rom, i sofaen, på teppet, på veggen. Er så utrolig usikker på hvordan jeg skal gå fram. Jeg kan vel ikke "straffe" henne når jeg ikke tok henne på fersken, og jeg er ikke sikker på om hun hadde et uhell eller hva det var. Det ser også ut som at hun har dratt UT av kassa det som var fra igår, som om hun har lekt med det. Er oppvokst med katter men aldri opplevd noe lignende. Håper så inderlig det var et engangstilfelle, for det kan ikke være sånn. Men bør vi ta henne med til dyrlegen, eller er det bare unødvendig? Og hva gjør vi eventuelt om det skjer igjen.. Er det noen her som har erfaring med det her? :/

Blir utrolig takknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, dette vil slå deg som et utrolig rart svar, men jeg prøver likevel.........

I familien min er det et fosterbarn som også av og til gnir avføring i gangen, og de rommene vedkommende får tilgang til. Det skjer når barnet får flashback og nerver av ting barnet har opplevd. 90% av tiden er barnet dog tilnærmet normalt, men det har altså vært slike episoder.

Og du sier katten er fra dyrebeskyttelsen, dit hadde den vel ikke kommet om alt var strålende..

Gjest Guilty
Skrevet

Kanskje det ligger noe i det.. Hun har ikke hatt den beste starten på livet. Men hun virker trygg nå, så bare syns det virker så rart :/

Skrevet

Du må uansett aldri finne på å straffe henne, selv om du tar henne på fersken en dag. Det eneste det vil føre til er at hun kan bli utrygg på deg.

Har hun mageproblemer? Katter vil dra seg bortover gulvet hvis de har avføring som "sitter fast" rundt endetarmen.

• Liker 2
Skrevet

Kan hun ha tråkket i det så forsøkt å få det av? Pus har vært uheldig et par ganger og fått det på potene. Hvis han har vært litt dårlig i magen. Han er utrolig renslig ellers.

• Liker 1
Skrevet

Er det en langhåret katt, kan det hende dere må stusse litt av pelsen i området under halen fordi avføringen har hengt fast i pelsen.

Har den derimot blitt sittende fast i anus, kan det være pels, gress eller hår som har blitt med ned i systemet når katten har slikket pelsen. Det blir ikke alltid fordøyd, og da blir det sånne lange striper som sitter inni avføringen når de bæsjer, som igjen kan gjøre at det henger litt igjen når de er ferdige på toalettet.

Gjest Guilty
Skrevet (endret)

Du må uansett aldri finne på å straffe henne, selv om du tar henne på fersken en dag. Det eneste det vil føre til er at hun kan bli utrygg på deg.

Har hun mageproblemer? Katter vil dra seg bortover gulvet hvis de har avføring som "sitter fast" rundt endetarmen.

Derfor jeg skrev "straffe" :). Straffer jo selvfølgelig ikke en katt på en veldig ubehagelig måte, men jeg må vel vise at det ikke er greit. Sier strengt nei til henne og når hun går på bordet f.eks så sier jeg strengt nei og bærer henne bort. Hun virker ikke utrygg på meg selv om jeg gjør dette.

Hun har ikke hatt noe problem med magen før.. Og det var bokstavelig talt absolutt alt som var med, så hun må ha tatt med avføringen ut av kassa, ikke bare dratt seg rundt med restene.. Fant også noe som var tørrere inne på et annet rom(fra dagen før som lå i kassa som hun har dratt med ut i leiligheten i natt) så hun må ha tatt det ut av kassa i det minste. Noe av det er jo helt dekt av kattesand..

Kan hun ha tråkket i det så forsøkt å få det av? Pus har vært uheldig et par ganger og fått det på potene. Hvis han har vært litt dårlig i magen. Han er utrolig renslig ellers.

Det kan jo hende, men det var så utrolig mye. Det var ikke resultatet av at hun har gått på do bare en gang.

Er det en langhåret katt, kan det hende dere må stusse litt av pelsen i området under halen fordi avføringen har hengt fast i pelsen.

Har den derimot blitt sittende fast i anus, kan det være pels, gress eller hår som har blitt med ned i systemet når katten har slikket pelsen. Det blir ikke alltid fordøyd, og da blir det sånne lange striper som sitter inni avføringen når de bæsjer, som igjen kan gjøre at det henger litt igjen når de er ferdige på toalettet.

Hun er korthåret så tror ikke det er det. Gress har hun ikke nok fått i seg da hun ikke har vært ute enda, men det kan jo hende det er pels. Men det var ikke bare litt som hang igjen for å si det sånn.

Endret av Guilty
Skrevet (endret)

Teori 3 er da at katten har bæsjet opptil flere ganger i løpet av natta, på strategske steder og så dratt ræva bortover gulvet for å "tørke seg".

Hvordan den biten med kattesand kom så langt fra kassa, kan ha noe med at katten prøvde å "dekke over" gjerningen ved å "grave den ned", siden det ikke er kattesand der den havnet, regner jeg med at hun klarte å dytte til den flere ganger.

(Her har katta dekket over ugjerningen med alt i fra filleryer og plastbiter hvis hun har gjort fra seg på feil sted)

I det tilfellet ville jeg tatt med katten til vetrinær, siden de ikke har så mange andre måter å si fra at noe er galt på, enn å bæsje og tisse på feile steder.

Teori 4 er at katten faktisk har tatt med seg bæsj fra kattekassa i tillegg til å bæsje andre steder, for å få resten av huset til å lukte som seg selv.

Avføring er det sterkeste de kan markere med, så ett eller annet kan ha gjort katten usikker/skremt eller fast bestemt på at her skal det lukte av MEG.

Har du brukt noe annerledes vaskemidler i det siste kan det være så enkelt som det. Har det vært andre dyr i huset kan det også være en forklaring.

Som regel går det over av seg selv hvis du passer på at katten har mat når den er sulten, at doen rengjøres ofte nok og at pus får gå ut om hun vil det.

(Teori 5; katten prøver å få oppmerksomheten din fordi noe ikke blir gjort på riktig måte.

Katta vår har gjort samme greia når det er noe hun vil og hun ikke får sagt det tydelig nok -.-)

Endret av Minya
  • Liker 2
Skrevet

Huff slikt er ikke spesiellt morsomt. Vi hadde et tilfelle der katten vår hadde avføring som satt fast og den hadde gnudd rumpa bortover hele gulvet. Det var bremsespor fra kassen(som stod på badet) igjennom en lang gang og opp i soffan og til og med i vinduskarmen. Dette var fordi hun ikke fikk det vekk. Fant også et par klumper på kjøkkengulvet. Skal si det var et ork å sette i gang med vasking av både katt og hus klokka 1 om kvelden etter jobb.

Det er dessverre noe som kan skje når man har katt. Men skjer det flere ganger tror jeg nok jeg ville tatt kontakt med der dere fikk tak i den evt en dyrlege for å sjekke at det ikke er noe galt.

• Liker 2
Gjest Guilty
Skrevet

Teori 3 er da at katten har bæsjet opptil flere ganger i løpet av natta, på strategske steder og så dratt ræva bortover gulvet for å "tørke seg".

Hvordan den biten med kattesand kom så langt fra kassa, kan ha noe med at katten prøvde å "dekke over" gjerningen ved å "grave den ned", siden det ikke er kattesand der den havnet, regner jeg med at hun klarte å dytte til den flere ganger.

(Her har katta dekket over ugjerningen med alt i fra filleryer og plastbiter hvis hun har gjort fra seg på feil sted)

I det tilfellet ville jeg tatt med katten til vetrinær, siden de ikke har så mange andre måter å si fra at noe er galt på, enn å bæsje og tisse på feile steder.

Teori 4 er at katten faktisk har tatt med seg bæsj fra kattekassa i tillegg til å bæsje andre steder, for å få resten av huset til å lukte som seg selv.

Avføring er det sterkeste de kan markere med, så ett eller annet kan ha gjort katten usikker/skremt eller fast bestemt på at her skal det lukte av MEG.

Har du brukt noe annerledes vaskemidler i det siste kan det være så enkelt som det. Har det vært andre dyr i huset kan det også være en forklaring.

Som regel går det over av seg selv hvis du passer på at katten har mat når den er sulten, at doen rengjøres ofte nok og at pus får gå ut om hun vil det.

(Teori 5; katten prøver å få oppmerksomheten din fordi noe ikke blir gjort på riktig måte.

Katta vår har gjort samme greia når det er noe hun vil og hun ikke får sagt det tydelig nok -.-)

Ja.. Hvis hun gjør det i natt og så tar vi henne med til dyrlegen imorgen :). Det har hvertfall ikke vært andre dyr her og hun har nok av mat. Er samboer som har ansvar for kattekassa(siden det er han som absolutt skulle ha katt), så får be han sjekke litt ekstra at det blir rengjort ofte nok :) Hun får dessverre ikke gå ut enda(fikk et skriv fra dyrebeskyttelsen om når hun kan) så om det er det så er det ikke mye jeg før gjort før om en uke.. Og skjønner ikke helt hva hun skulle blitt skremt av, har jo vært stille og rolig i hele natt.

Huff slikt er ikke spesiellt morsomt. Vi hadde et tilfelle der katten vår hadde avføring som satt fast og den hadde gnudd rumpa bortover hele gulvet. Det var bremsespor fra kassen(som stod på badet) igjennom en lang gang og opp i soffan og til og med i vinduskarmen. Dette var fordi hun ikke fikk det vekk. Fant også et par klumper på kjøkkengulvet. Skal si det var et ork å sette i gang med vasking av både katt og hus klokka 1 om kvelden etter jobb.

Det er dessverre noe som kan skje når man har katt. Men skjer det flere ganger tror jeg nok jeg ville tatt kontakt med der dere fikk tak i den evt en dyrlege for å sjekke at det ikke er noe galt.

Ja :) Er utrolig kjipt.. Men skal ta henne med til dyrlegen med en gang om det skjer igjen :)

Takk for svar og forslag alle sammen :)

Skrevet

Hun har nok en eller annen slags hemoride, kanskje? Katten min har selv gjort det, og du burde IKKE straffe katten.

Det kan være at katten din klør i rompa, eller at katten kanskje ikke får ut alt?

Men jeg synes det er SUPERT av deg, å adoptere en katt fra "oss", altså Dyrebeskyttelsen, jeg jobber der selv:)

Men hvis det fortsetter, snakk med dyrlegen, på telefon eller noe :)

Lykke til videre! :)

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk analkjertlene hennes. Kanskje de må tømmes. Har en katt som sliter med disse, og når analkjertlene er fulle og irriterte,drar hun baken sin etter tepper og gulv. Det kan til tider etterlate seg avføring.

Gjest Guilty
Skrevet

Hun har nok en eller annen slags hemoride, kanskje? Katten min har selv gjort det, og du burde IKKE straffe katten.

Det kan være at katten din klør i rompa, eller at katten kanskje ikke får ut alt?

Men jeg synes det er SUPERT av deg, å adoptere en katt fra "oss", altså Dyrebeskyttelsen, jeg jobber der selv:)

Men hvis det fortsetter, snakk med dyrlegen, på telefon eller noe :)

Lykke til videre! :)

Takk for forslag, det har ordnet seg nå da :) Fulgte litt ekstra godt med henne dagen etter og hun virket helt normal og har ikke gjort fra seg utenfor kassa igjen :)

Sjekk analkjertlene hennes. Kanskje de må tømmes. Har en katt som sliter med disse, og når analkjertlene er fulle og irriterte,drar hun baken sin etter tepper og gulv. Det kan til tider etterlate seg avføring.

Takk for forslag, men var nok ikke det :)

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det man skal gjøre om slikt skjer er å legge avføringen tilbake i kattekassen. Hørtes ikke noe kjekt ut med katteavføring over alt:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...