AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har hatt titalls valper før og har aldri hatt noe som helst problem med å lære dem å bli husrene. Jeg har fra før en liten hanne på 2 år. Denne valpen kom til meg 4,5 måneder gammel, og er nå syv måneder. Ingen tegn til forbedring! Problemet er nå at han også har lært seg å markere, og gjør det også innendørs. Jeg mistenker at dette smitter over på min andre hanne også. Jeg blir helt gal! Kjører vaskemaskin konstant... Senest i dag tisset han en stor dam i sofaen mens jeg badet. Jeg hadde nettopp lagt på nyvasket trekk og pledd oppå der igjen, dammen var stor nok til å gå igjennom begge. Jeg ventet gjester og ble rett og slett så oppgitt at jeg begynte å grine. Hovedproblemene er disse: 1. Han tisser eller bæsjer innendørs bare når jeg ikke ser ham 2. Når jeg følger med ham konstant gjør han ikke fra seg på mange timer, så jeg vet han kan holde seg og at han har blærekapasitet til det. Han holder seg også hele natten i buret (opptil 10 timer!). Jeg har ikke klart å lære ham å tisse på avis/bleiepapir innendørs, som for å bruke strategien med å flytte dette nærmere utgangsdøra. Han gjør jo aldri fra seg i mitt åsyn, så hvordan skal jeg klare det? 3. Jeg roser ham alltid når han gjør fra seg ute, men han FORSTÅR ikke greia 4. Han gjør alltid fra seg i seng, sofa eller på stoler. Konsekvent. 5. Jeg bor i tredje etasje med mange trapper og det tar laaang tid å komme til hagen rett etter lek, søvn og mat eller når han gir tegn til å må ut, mange ganger tisser han i dørkarmen eller i verste fall på meg om jeg løfter ham Dette fører til jeg at har på ham (menneske)bleie innendørs når jeg ikke har mulighet til å følge med eller må gå ut. Det havner alltid tiss i bleien, så det sier litt om hvor lite husren han er. Han har også funnet ut hvordan han skal få snoppen ut av bleien uansett hvor godt den sitter, så dette er ikke en gang en tilstrekkelig ad hoc løsning. Hjelp meg noen! Jeg blir seriøst gal av dette.
Dolly-Duck Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Det finnes mange som bruker lengre tid en dette. Tisser han mye på samme plass? Sånn som dette kan du ikke ha det, både for din og hunden sin del, tviler på at det er behagelig å gå inne med bleie. Du MÅ faktisk ut hver gang hunden har spist, lekt, sovet, drukket osv. Gjør den nr 2 ute også? Er det markering eller tissing? Gi hunden godbiter når den går på do ute, sett på komando på det å gå på do. Kjøp get off, dette er en spray som gjør at hunden ikke vil tisse på samme plass igjen: Den lukter ikke spessiellt godt:P Det finnes også mange andre sprayer på dyrebutikkene som tar vekk lukt. Kjefter du på hundenn når den gjør fra seg inne?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Første jeg tenkte, har du eller tidligere eier straffet valpen for å gjøre fra seg inne? I og med at han lar være å tisse og bæsje inne når du følger med på han så kan det føre med seg at valpen blir usikker og redd for å bli "tatt" og derfor holder seg lenge for så å kanskje gjøre fra seg i sofaen og stolen, der den ble kjeftet på sist gang. Overtok en valp for noen år siden som ble tatt av tidligere eier hver gang den gjorde fra seg inne og det førte til det samme, løste problemet ved å være ute mesteparten av tida (Juni), bortsett fra når den sov, og når den gjorde fra seg ute roste jeg han opp i skyene og skrøyt så fælt av ham, det tok tid, men tålmodigheten lønte seg og etter noen uker så sa han klart ifra når han ville ut. Har du en liten gang ved utgangsdøra du kan sitte med valpen? Gå helt tilbake til scratch, og begynn forfra som han skulle vært 6-8 uker. Å bruke bleie på han kan gjøre saken verre. Burbruk skal jeg ikke gå så mye innpå da jeg personlig ikke synes bur og hund har noe med hverandre å gjøre overhodet (utenom transport), men det er ikke rart at valpen ikke velger å gå på do der den sover, og at den må holde seg i 10 timer kan gjøre skader på en valp som er avhengig av å gå på do når den føler behov for det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Heisann, takk for svar! Nei, jeg har aldri kjeftet på ham for noe som helst. Jeg bruker kun positive metoder og trener med klikker og godbiter. I tillegg er dette en veldig myk og var hund, så jeg kunne aldri ha tatt ham eller snakket hardt til ham på noe som helst vis, det er ikke sånn jeg trener hunder. At han sover OPPTIL 10 timer i bur tror jeg ikke en skal henge seg så mye opp i, men vi kan godt ta diskusjonen siden det ble nevnt: jeg har tre bur i hus som er åpne til enhver tid, et flybur (har ikke plass annet sted til å oppbevare det), et med leker og et bur som de to småhundene sover i om natta. De sover trygt og rolig i natteburet sitt og tar selv initiativ til å legge seg der om natta. Morgenen starter når det høres tegn fra buret på bevegelse, det er da de vil ut og gjøre fra seg. Jeg har ikke trent burtrening og jeg har aldri lukket burdøra bortsett fra når vi skal reise Gang ved utgangsdøra? Ja, det har jeg... skal jeg oppholde meg der konstant? For min del er eneste løsningen nå å flytte til et sted med hage, slik jeg ser det... Jeg har en flekk/luktfjerner fra iHerb da jeg helst ikke vil bruke sterke midler som GetOff, men jeg må kanskje krype til korset der, fordi det er mulig den ikke fjerner lukta fullstendig.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Overtok en valp for noen år siden som ble tatt av tidligere eier hver gang den gjorde fra seg inne og det førte til det samme, løste problemet ved å være ute mesteparten av tida (Juni), bortsett fra når den sov, og når den gjorde fra seg ute roste jeg han opp i skyene og skrøyt så fælt av ham, det tok tid, men tålmodigheten lønte seg og etter noen uker så sa han klart ifra når han ville ut. Jeg er redd det henger igjen spøkelser fra oppdretter her, jeg vet veldig lite om hvordan han hadde det der dessverre. Jeg tror også han kan ha fått kjeft der. Det er mange dager vi tilbringer 70 % av dagen utendørs, men akkurat nå er det veldig vanskelig fordi jeg er student og har et par eksamener å forberede meg til - det er vanskelig utendørs... TS.
Sugerøret Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Noen hunder er treige.Og kan plutselig bli rene over natta. Du sier den klarer å holde seg opp til 10 timer? Da høres det ikke ut som sykdom er med i bildet.Men heller trygghet.Han er inne og kjenner lukter av seg selv .Valper vil gjøre fra seg på kjente og trygge steder. Så du må nok finne frem sterkere såpe og få lukten vekk.Så binder du valpen til deg med et bånd.Der du går,går valpen. Da har du han under oppsikt hele tiden.Ha gummistøvler i gangen og "hopp" i disse ,mens du løfter opp bikkja om du klarer. Ned trappa og ut. Ikke kraftig ros,men mer rolig "bra".
Gjest _La Femme Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Jeg syns at det er urovekkende at du har på han bleie inne. Det kan umulig være komfortabelt for han, og det hjelper han i hvert fall ikke til å bli dotrent. Å det faktum at du bor i 3.etasje og det tar lang tid å gå ut med han, er også urovekkende. Problemet med valper er at de trenger å bli tatt ut straks de må på do. Det er ingen tid å vente. Når de blir eldre vil de lære å si fra litt før de trenger å gå, men som du ser her med valpen din; den trenger å gå på do med en gang! Det beste er bare å være tålmodig. Ta den ut hver eneste gang den har lekt, den har spist, den har drukket og i hvert fall når den har sovet. Det høres rett og slett ut som at du ikke tar den ut ofte nok. Hvor ofte har du han ute på do om dagen når han er våken? Selv om at han kan holde seg 10 timer om natten, er det mye verre å holde seg på dagen når han herjer, leker og koser seg og er i bevegelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå