Gå til innhold

Hvordan melder man trygdesvindel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt sikre opplysninger, og lurer på hvordan jeg skal melde.

Vil den det handler om få vite at det er jeg som har meldt?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Meld frå til ditt lokale NAV-kontor, be gjerne om å få snakke med nokon med leiaransvar. Du vil ikkje bli namngitt overfor dei du melder.

AnonymBruker
Skrevet

Opprett email i falsk navn.

der redegjør du får vedkommende.

Eks. enslig mor som bor sammen med farnefaren. Flr opp når han kommer, når han går, nr han overnatter, hva de gjør på fritiden, ferier. Bruk fb og alt som er tigjengelig. Oppsøk hans andre bolig, se om du reg. aktivitet, bruk stige,klate opp og se om det er bodd der, oppvask,oppfrdde senger, sjekk postkasse osv.

ER det arbeidsledig. Registrer daglig aktivitet, se om de slår plene, istedenfor å sitte på nett og lete etter jobb. Kjører personen ut hver dag, følg etter, kan være svartarbeide.

Sykemeldte. Sjekk at de sitter der deppa,blek. Går de ut, følg etter. Se om de er på trening, jobber svart,passer barnebarn eller egne barn. Se om de gjør noe i hagen

Uføre: enhver form for bevegelse er trygdesnyteri.

Dumt,nav skulle hatt en varslingstlf, slik at folk kunne ringe inn å si fra anonymt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Meld i fra skriftlig til ditt lokale kontor :)

AnonymBruker
Skrevet

Eks. enslig mor som bor sammen med farnefaren. Flr opp når han kommer, når han går, nr han overnatter, hva de gjør på fritiden, ferier. Bruk fb og alt som er tigjengelig. Oppsøk hans andre bolig, se om du reg. aktivitet, bruk stige,klate opp og se om det er bodd der, oppvask,oppfrdde senger, sjekk postkasse osv.

ER det arbeidsledig. Registrer daglig aktivitet, se om de slår plene, istedenfor å sitte på nett og lete etter jobb. Kjører personen ut hver dag, følg etter, kan være svartarbeide.

Sykemeldte. Sjekk at de sitter der deppa,blek. Går de ut, følg etter. Se om de er på trening, jobber svart,passer barnebarn eller egne barn. Se om de gjør noe i hagen

Dumt,nav skulle hatt en varslingstlf, slik at folk kunne ringe inn å si fra anonymt.

Er du helt på jordet?? Håper for din skyld at dette var en latterlig form for ironi????

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Uff da, too close to home eller hva?

• Liker 2
Gjest ms_kwang
Skrevet

Hvordan kan du være heeeelt sikker på at det er trygdesvindel?

Skrevet

Jeg synes det er fint at du sier ifra, slik at man kan opprettholde et system som fremdeles er basert på tillit, og slik at de som trenger hjelpen mest får hjelp!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å spørre hvilken situasjon dette er og hva det er som gjør at du er så sikker? :sjenert:

Det er viktig å huske på at de fleste som er bl.annet uføre ikke er ute av huset de dagene de er dårlige, mens de kan se helt friske ut om de er ute å handler en dag de er i god form.......

Og plenen demmes må klippes, sengene må skiftes, beddene lukes og huset males uansett, forskjellen er bare at de daglige gjøremålene rett og slett er nok for mange, og de hadde ikke kunnet hatt en jobb i tilleg.

(Min søster har nakkesleng (viplash) fra en ulykke og er uføre på grunn av dette. Hun kan gjøre mye av alt, men plutselig sier det pang og hun har hodepine så sterk at hun kaster opp. Når hun skal legge på sengen sin bruker hun en halv dag på dette fordi hun må ta det i etapper. Matlagingen må taes i etapper, skal hun til frisøren må hun farve en dag og klippe en annen dag for hun kan ikke sitte lenger.

Hun kan ikke leke med barna mine lenge, ei heller løfte på dem. Men det som smerter henne mest er tanken på at hun kanskje aldri kan få egne barn, for hun vel ikke om hun har helse til det :( )

• Liker 12
Gjest ms_kwang
Skrevet

TS:

Kan du komme med bare ett par eksempler på hvordan du vet at denne personen utnytter systemet?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er noen du kjenner og kanskje har et dårlig forhold til, så kan de jo kanskje legge 2+2 sammen og mistenke at det er deg.

Og for å si som andre sier, hvordan VET du dette? Hva går svindelen ut på? Er det opplysninger du ikke sitter inne med som kanskje ville satt situasjonen i et annet lys?

Jeg synes heller ikke noe om trygdesvindel bare så det er sagt, trygd burde være for de som trenger det! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være heeeelt sikker på at det er trygdesvindel?

Hvis hun sier hun er det, stemmer det nok, og du må uansett ta utgangspunkt i det hun sier, ikke konstruere en historie på egen hånd. Ikke skjønner jeg at det skal være så umulig å være helt sikker heller. Det er for eksempel nok av idioter som skryter av at de svindler NAV.

• Liker 8
Skrevet

Å melde i fra om trygdesvindel er vel ikke det verste man kan gjøre her i verden?

Eller syntes du kanskje det blir litt for drøyt å trampe inn på noens "privatliv" på den måten? Det finnes faktisk trygdesvindlere, og den eneste måten de kan tas på er at folk melder i fra.

Alle er tjent med at tilfeller blir oppdaget, både de trygdede selv og skattebetalere. Det handler ikke om den enkelte personen og hans/hennes privatliv, det handler om samfunnet.

Man melder SELVSAGT kun der det er stor grunn til å tro at vedkomne er en svindler og ikke en reell trygdemottaker.

• Liker 9
Gjest ms_kwang
Skrevet

Hvis hun sier hun er det, stemmer det nok, og du må uansett ta utgangspunkt i det hun sier, ikke konstruere en historie på egen hånd. Ikke skjønner jeg at det skal være så umulig å være helt sikker heller. Det er for eksempel nok av idioter som skryter av at de svindler NAV.

Nei men før man melder ifra bør man være 110%

At det kan være noe annet også. kjenner TS denne personen eller er det bare en nabo?

Jeg vet om en god del som er på trygd pga ett eller annet. Ei som er uføre pga kreft, hadde hun ikke fortalt folk at hun har lungekreft så ville nok folk meldt henne også.

En annen har vært ufør etter han datt ned i en silo på, brakk ryggen som 40 åring. Han kan gå idag, men han kan ikke jobbe. Selvom han drar på jakt av og til. Men han svindler ikke systemet.

Ei annen jeg kjenner til får behandling til ryggen fra nav, hvor hun kan dra til syden 2 ganger i året. andre som ikke kjenner til situasjonen ville nok meldt henne og alle de jeg har nevnt her.

AnonymBruker
Skrevet

Nesten litt festlig å se hor mange panikkslagne brukere det var på KG i dag. Men som det står skrevet, er det ikke trygdesvindel, så har selvfølgelig ikke trygdemottakeren noe å frykte! Jeg synes at du gjør rett i å melde fra. Dessuten synes jeg dette er annerledes enn å gå og spre rykter om hvem man tror svindler NAV, her går man rett til sakens kjerne istedetfor å være surmaga over at noen som til tider ser oppegående ut mottar støtte.

• Liker 13
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Nesten litt festlig å se hor mange panikkslagne brukere det var på KG i dag. Men som det står skrevet, er det ikke trygdesvindel, så har selvfølgelig ikke trygdemottakeren noe å frykte! Jeg synes at du gjør rett i å melde fra. Dessuten synes jeg dette er annerledes enn å gå og spre rykter om hvem man tror svindler NAV, her går man rett til sakens kjerne istedetfor å være surmaga over at noen som til tider ser oppegående ut mottar støtte.

nettopp :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er bedre å si i fra en gang for mye, enn en gang for lite. Selvsagt må man ha reelle mistanker om at det er noe snusk, men om alt er i orden så skjer det jo ingenting..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

NAV mottar mange tips om mulig svindel Noen av dem blir avklaret med en gang, f.eks noen som hevder at naboen har dagpenger men drar på arbeid, så viser det seg at vedkommende ikke har dagpenger lenger. Eller særlig varianten "uføretrygdet nabo jobber i hagen, ryggen hans er fin nok da...."

Når NAV får tips sjekkes dette grundig, det er ingen som mister stønad eller rettigheter bare pga av ett tips.

Men velferdsordningene våre er sårbare, det vi tar for gitt i dag er ikke sikkert der i morgen, så vi må verne om rettene våre. Jeg synes det er en borgerplikt å tipse om dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikkje. Korleis kan eit tipstelefonnummer vere uregistrert?

Det handler jo ikke om det.

Det er lov til å tipse om all verdens på forskjellige telefonnmre eller e-poster, men legalt sett er du anonym frem til du oppgir ditt eget navn. I noen spesielt graverende saker kommer navnet ditt opp uansett, men i de fleste tilfeller er det slik at hvis du er "anonym", så forblir du "anonym".

Er tipset galt, gjør ikke NAV noe med det. Det er ingenting å frykte. Jeg ville glatt tipset om jeg visste at noen svindlet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nettopp :)

Hvordan hadde du likt å bli gransket? At noen fulgte etter deg i ukesvis for å se hva du gjorde? At de skulle ta noe, som f.eks. trening, som har god effekt for deg og bruke det mot deg? Det er lov å bruke de hjernecellene man har.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...