AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Er det mulig å lage tomatsuppe uten å bruke hele tomater som man kutter opp, men istedet bruker hermetiserte hakkede, eller hermetiserte plommetomater? Er det mulig?
Gjest Armule Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 (endret) Helt klart! Bruker som regel hermetiske tomater sammen med ferske, når jeg lager tomatsuppe. Sauterer løk, hvitløk og chili i olje, har i tomatboksen og litt vann og fløte (ca. 4-5 dl. tilsammen), samt litt honning og tomatpuré og koker dette til den har konsistensen jeg liker. Har også i endel krydder jeg liker, som f.eks. fersk basilikum. Bruker stavmikser for å mose den jevn. Har deretter i makaroni om jeg vil ha det, og koker i noen minutter til. Har også i hardkokt egg når den er kommet i djupfat, det er fantastisk! Med litt revet pastrami på toppen. Endret 21. mai 2012 av Cervix
Wombat Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Det går veldig bra å bruke hermetiske tomater, og best blir det om du bruker stavmixer for å få suppen klumpfri og silkemyk på slutten - bare husk en klype sukker i for å balansere ut syresmaken om du liker det
murray Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Jeg tenkte å lage denne idag: http://trinesmatblogg.no/2011/10/10/tomatsuppe-med-pasta-skinke-og-parmesan/
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Helt klart! Bruker som regel hermetiske tomater sammen med ferske, når jeg lager tomatsuppe. Sauterer løk, hvitløk og chili i olje, har i tomatboksen og litt vann og fløte (ca. 4-5 dl. tilsammen) og koker dette til den har konsistensen jeg liker. Har også i endel krydder jeg liker, som f.eks. fersk basilikum. Bruker stavmikser for å mose den jevn. Har deretter i makaroni om jeg vil ha det, og koker i noen minutter til. Har også i hardkokt egg når den er kommet i djupfat, det er fantastisk! Med litt revet pastrami på toppen. Interessant. Takk for bra svar. Hva er forholdet du bruker mellom hermetiske og ferske da? Smaker det ikke som spaghettisaus altså? Når det gjelder fløte, hvor mye bruker du av det, og har du prøvd å bruke f.eks. creme fraiche, cottage cheese eller myk smøreost liknende Philadelphia?
Gjest Armule Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 (endret) Interessant. Takk for bra svar. Hva er forholdet du bruker mellom hermetiske og ferske da? Smaker det ikke som spaghettisaus altså? Når det gjelder fløte, hvor mye bruker du av det, og har du prøvd å bruke f.eks. creme fraiche, cottage cheese eller myk smøreost liknende Philadelphia? Det varierer hva jeg har til rådighet, ofte bruker jeg bare det hermetiske. Men rundt 6-10 cherrytomater høres greit ut. Denne oppskriften (minus vann) er basisen for vår pasta- og pizzasaus, så smaken er ganske lik. Bruker kanskje 1 dl. fløte, men det varierer også etter hvor mye jeg har, sjelden noe mer. Bruker den mest for å få en litt mer mild smak og tykkere konsistens. Har ikke prøvd med noe av det du nevner, men det fungerer nok like bra som fløte. (har lagt det til nå, men glemte å si at jeg har i honning og tomatpuré i også) Endret 21. mai 2012 av Cervix
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Fløte skal ikke være i tomatsuppen. Bruker alltid hele tomater, de er bedre enn hakkede. Husk litt sukker.
Kladd Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 Fløte skal ikke være i tomatsuppen. Bruker alltid hele tomater, de er bedre enn hakkede. Husk litt sukker. "skal ikke"? Kan vel ha det man vil oppi suppa si? Jeg bruker kun hakka tomater på boks. Freser litt løk, hvitløk og noen ganger chilli i litt olje, før jeg har oppi tomatpuré og lar den og frese litt. Så har jeg oppi vann, en buljongterning og hakka tomater, sukker og sitronjuice. Lar det koke i rundt 10 minutter før jeg smaker til med basilikum, timian, salt, pepper, sukker og sitron. 2
Rosenrød Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Det er også godt med en dæsj balsamicoeddik oppi suppa!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Det er også godt med en dæsj balsamicoeddik oppi suppa! " Men du Rosenrød, vet du hvordan man lager en mild tomatsuppe, altså ikke en "pastasaus-tomatsuppe" som har en slags "skarphet" som mange ikke liker?
Gjest navnelapp Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 " Men du Rosenrød, vet du hvordan man lager en mild tomatsuppe, altså ikke en "pastasaus-tomatsuppe" som har en slags "skarphet" som mange ikke liker? Du kan lage ei tomatsuppe med kveitemjølsjamning som "start", den blir ganske mild. Fres litt smør, ha på mjøl og spe med vatn og mjølk. Ha i tomatar og tomatpure, og smak til med salt, peppar, litt sukker og timian. Litt fløte gir også mildare smak.
Gjest Armule Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Fløte skal ikke være i tomatsuppen. Bruker alltid hele tomater, de er bedre enn hakkede. Husk litt sukker. Skal ikke? Du mener du ikke vil ha det i tomatsuppen. Det er også godt med en dæsj balsamicoeddik oppi suppa! Utrolig hva man glemmer. Jeg bruker også alltid dette i tomatsuppe og pasta-/pizzasaus.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Har hørt det er godt med litt pesto oppi også. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?
Gjest cool_water Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Denne oppskriften syns jeg er god, er jo ikke nødvendig med ferske tomater på slutten slik det står i oppskriften
Gjest cool_water Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 Har hørt det er godt med litt pesto oppi også. Noen som kan bekrefte/avkrefte det? Har smakt på en tomatsuppe med rød pesto i, syns det var knall godt!
Kladd Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 Har hørt det er godt med litt pesto oppi også. Noen som kan bekrefte/avkrefte det? Jeg har prøvd det, det er veldig godt! Men bare ikke for mye pesto, da kan den ta over smaken.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 Er det mulig å lage tomatsuppe uten å bruke hele tomater som man kutter opp, men istedet bruker hermetiserte hakkede, eller hermetiserte plommetomater? Er det mulig? Bruker ikke noe annet. Ferske som er gode er dyre,så hermetiske bruker jeg. Bruker god kraft. Så urter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #18 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har prøvd det, det er veldig godt! Men bare ikke for mye pesto, da kan den ta over smaken. Du kladd? Har du prøvd gulrøtter, paprikapulver og/eller rømme oppi?
Kladd Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 Du kladd? Har du prøvd gulrøtter, paprikapulver og/eller rømme oppi? Har ikke prøvd gulrøtter, begynner det ikke da å nærme seg en bolognese-saus? (Evt. om du bare pakker oppi mer grønnsaker og litt bønner så nærmer det seg en minestronesuppe, og det er jo godt! Hehe) Paprikapulver vet jeg ikke om jeg har prøvd, men det fungerer sikkert. Rømme har jeg hatt oppi ved servering når jeg har vært litt for ivrig med chillien! Foretrekker uten rømme.
Rosenrød Skrevet 21. mai 2012 #20 Skrevet 21. mai 2012 Hvis en vil ha mildere suppe, er det jo egentlig bare å tilsette litt mindre tomatpure og litt mer kremfløte/creme fraiche:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå