Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har leid leilighet i over 2 år og avsluttet leieforholdet forrige uke. Gikk gjennom leiligheten med eier av leilighet og de godtok utvasken og vi skrev en felles avtale om at dette var iorden. Nå har jeg fått beskjed om at det ikke var greit alikevel og at det vil bli trukket fra depositumet fordi utvasken var ikke god nok likevel.

Har hun rett til dette?? Hun skrev en avtale om at dette var iorden og har nå plutselig ombestemt seg.

vil også legge til at eier har brukt depositumet i tiden jeg har leid der til private ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har hun ikke lov til, og dette er grunnen til at depositum skal stå på egen sperret depositumskonto. Nå kommer du neppe noen vei, siden hun har full tilgang til pengene uten at du må samtykke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har hun ikke lov til, og dette er grunnen til at depositum skal stå på egen sperret depositumskonto. Nå kommer du neppe noen vei, siden hun har full tilgang til pengene uten at du må samtykke.

Har jo skriftlig avtale på at pengene skal betales tilbake og at utvask var ok.

Skrevet

Nei, da har hun overhodet ikke lov. Har hun signert for ok så er det bindende.

Ikke la henne skremme deg til å betale henne noenting.

Skrevet

Har jo skriftlig avtale på at pengene skal betales tilbake og at utvask var ok.

Ja, men hvordan skal du få pengene ut av henne om hun setter seg på bakbeina? Det er ikke enkelt å kreve inn penger som privatperson...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke huseier stiller strekt her, men som Rosalie sier, så er det vanskelig å kreve inn penger (på en lovlig måte...) som privatperson. Det beste er vel å høre med huseier hva hun ikke mente var bra nok og så komme til enighet.

Skrevet

Det er veldig enkelt.

Vi må gå ut ifra at de har en egen depositumskonto. Da ber TS om å få hevet beløpet, huseier har da en viss tid på seg til å klage og evt komme med beviser for hvorfor depositum skal trekkes.

Når hun allerede har signet utflytterskjema så har hun ingen rettigheter.

TS har også krav på å rette opp "feil vask" om det var tilfellet. Har huseier tatt saken i egne hender har hun ikke lov til å kreve betalt for det.

Det rette stedet for dette er Forliksrådet og huseier taper glatt.

• Liker 4
Skrevet

Å ja, der ser jeg. Du har IKKE egen depositumskonto!

Da stiller huseier faktisk enda svakere, for tar du dette til Forliksrådet så må hun tilbakebetale deg hele beløpet MED renter fom datoen du satte de pengene på hennes konto.

Det er mot loven å ikke ha depositumskonto, og det er ikke lov til å gi en leietager dårligere betingelser enn de som står i husleieloven. Dette er ting jeg vet med sikkerhet.

• Liker 10
Skrevet

Klarer ikke huseieren å betale tilbake depositumet (fordi han har brukt de selv) risikerer han å bli dømt for underslag. Det kan du jo opplyse om, kanskje får han fart på seg da!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er vel at TS har brukt feil type konto som depositumskonto (siden huseier har kunnet bruke av pengene til private ting). Hadde det vært brukt en depositumskonto, hadde TS hatt alt sitt på det tørre og huseier hadde hatt nada å komme med. Selv om huseier ikke kan komme i ettertid, etter å ha skrevet under på at utvask og alt var greit, og kreve noe av depositumet, har TS et stort problem hvis depositumspengene står på feil type konto. Hvis pengene f.eks. er betalt inn på huseieres konto, er de pr definisjon huseiers penger og TS må antakelig slite hardt for å få pengene sine. Tror det eneste som funker her er å enten snakke med huseier og spørre hva som var feil, og tilby seg å gjøre det på nytt. Hvis huseier slår seg vrang og pengene ikke er sikret på en depositumskonto, er vel det eneste å gjøre å saksøke huseier med kontrakten som bevis. Eller innse at pengene er tapt fordi man gjorde et galt valg (brukte feil konto) når man inngikk avtalen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har du nok rettighetene på din side.

1) Dere har skriftlig avtale på at utvask er ok. Man kan ikke bare se bort fra skriftlige avtaler og ombestemme seg her i Norge.

2) Det er ikke blitt brukt depositumskonto. I prinsippet bør man jo påse at det brukes depositumskonto der pengene er låst i utgangspunktet, men som leietaker står du juridisk sterkt i forhold til utleier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er vel at TS har brukt feil type konto som depositumskonto (siden huseier har kunnet bruke av pengene til private ting). Hadde det vært brukt en depositumskonto, hadde TS hatt alt sitt på det tørre og huseier hadde hatt nada å komme med. Selv om huseier ikke kan komme i ettertid, etter å ha skrevet under på at utvask og alt var greit, og kreve noe av depositumet, har TS et stort problem hvis depositumspengene står på feil type konto. Hvis pengene f.eks. er betalt inn på huseieres konto, er de pr definisjon huseiers penger og TS må antakelig slite hardt for å få pengene sine. Tror det eneste som funker her er å enten snakke med huseier og spørre hva som var feil, og tilby seg å gjøre det på nytt. Hvis huseier slår seg vrang og pengene ikke er sikret på en depositumskonto, er vel det eneste å gjøre å saksøke huseier med kontrakten som bevis. Eller innse at pengene er tapt fordi man gjorde et galt valg (brukte feil konto) når man inngikk avtalen.

Men her har jo huseier skrevet kontakt med meg om at pengene skal betales tilbake. Så det er jo bevis for at jeg har betalt penger til han. Disse sa huseier skulle settes inn på konto. Står jeg å vifter med lovdata i ansiktet hennes, så bør det vel skape frykt hos hun? Det er jo de som ikke har fulgt reglene om depositum. Det er jo huseier som er forpliktet til å opprette konto. Å komme etterpå å si at utvask ikke var ok er krenkende synes jeg. Hun sa til meg at dette var iorden og derfor skrev vi en skriftlig avtale på at dette depositumet skulle betales tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe at det fremdeles finnes mennesker som overfører depositum til huseigers private konto. Det er nesten så dere fortjener å miste pengene.

Men jeg skriver bare NESTEN, for jeg hater utleigere. Alle utleigere er hushaier og driter langt faen i leigetaker så lenge de får inn pengene.

Det er jo tydelig at huseiger enten ikke har råd til å betale ut hele depositumet eller ønsker å vri seg unna noe av det. Jeg vil anbefale deg ts å gi SKRIFTLIG beskjed om at dersom du ikke får tilbake pengene kommer du til å anmelde forholdet. Du kan godt sende det i en sms, men bare sørg for å ta vare på alle meldinger, mailer osv.

Og dersom du ikke får pengene så gjør du alvor av trusselen. Desverre er det vanskelig å drive inn penger som privatperson, så jeg tror du har et problem.

• Liker 2
Skrevet

Du har ingen som helst plikt på deg her TS, det er huseier sm har driti på draget og gjort noe som er stikk i strid med husleieloven. Derfor har du alle rettigheter på din side og kommer til å vinne om det skulle komme så langt som til Forliksrådet.

Jeg ville ha sagt til huseier at jeg hadde snakket med en advokat og kom til å ta saken videre hvis hun insisterte på å trekke ulovlig av depositumet. Og strengt talt var det ikke et depositum siden det ikke var egen konto, men mer i gate forskuddsleie.

Hun har signert for ok, du har rett og hun tar feil.

Ah, livet skulle alltid vært sånn :D

AnonymBruker
Skrevet

men mer i gate forskuddsleie.

Det er det jeg tenker også.

Hvis utleier setter seg på bakbeina og nekter å betale tilbake hele depositumet ville jeg nektet å flytte ut på den avtalte datoen. Om depositum var f.eks to mndr husleie og utleier kun gir tilbake halvparten, da ville jeg truet med å beholde boligen en måned til.

Og låsbytte kan utleier bare drite i, det kan koste henne dyrt.

Frekke folk, burde vært skuddpremie på sånne.

AnonymBruker
Skrevet

Hva bør jeg gjøre da? vi har avtalt en dato der huseier skal utbetale summen til meg.. men høres ut på sms som om det ikke kommer til å skje, og at det skal trekkes penger for at utvaskinen ikke var god nok. men hvorfor i huleste godtok hu den og skrev til og med skriftlig avtale på dette!?!?!?

AnonymBruker
Skrevet

Hva bør jeg gjøre da? vi har avtalt en dato der huseier skal utbetale summen til meg.. men høres ut på sms som om det ikke kommer til å skje, og at det skal trekkes penger for at utvaskinen ikke var god nok. men hvorfor i huleste godtok hu den og skrev til og med skriftlig avtale på dette!?!?!?

Anmelde henne til namsmannen. Eller i hvertfall si til henne at du vet at det hun har gjort er ulovlig og at hun kan risikere å bli anmeldt og ført for forliksrådet om hun ikke hoster opp pengene.

Slutt å vær så tafatt. Du må da i det minste ta til ordet ovenfor huseieren.

• Liker 1
Skrevet

Man anmelder ikke til namsmannen.

Snakk med Jusshjelpa (gratis) og spør om råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta vare på alle sms'er du har, der pengene nevnes! Dette kan brukes mot henne sammen med det hun har underskrevet.

Skriv et brev til henne der du sier at datoen dere avtalte fortsatt gjelder, og at du forventer at pengene settes inn på din konto innen da. Skriv også det andre nevner her, at du kommer til å ta kontakt med Forliksrådet dersom hun ikke betaler. Hun har handlet i strid med husleieloven, og har ikke retten på sin side, enkelt og greit.

Det kan bli mye styr å dra det til Forliksrådet, men dette er penger du SKAL ha igjen, med renter!, så jeg hadde absolutt syntes det var verdt det. Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har leid leilighet i over 2 år og avsluttet leieforholdet forrige uke. Gikk gjennom leiligheten med eier av leilighet og de godtok utvasken og vi skrev en felles avtale om at dette var iorden. Nå har jeg fått beskjed om at det ikke var greit alikevel og at det vil bli trukket fra depositumet fordi utvasken var ikke god nok likevel.

Har hun rett til dette?? Hun skrev en avtale om at dette var iorden og har nå plutselig ombestemt seg.

vil også legge til at eier har brukt depositumet i tiden jeg har leid der til private ting.

Prøver å rane deg på en enkel måte.

Dra dit med engang. Ikke varsle at du kommer. Be om å få se hva hu er misfornøyd med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...