QueenK Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 (endret) Har i flere år ønska oss hund her i hus, og med nykjøpt leilighet og diverse så føles tiden inne nå Noen hunderaser å anbefale for par med middes aktivitetsbehov, tur/bil, leilighet(stor mbra uteareal) og den skal ikke være for bjeffete(dette har jo litt med oppdragelsen å gjøre også da men sånn i bunn og grunn) samt trofast og trygg rundt barn? Selv er jeg veldig intressert i en mindre hund, noe ala Shih-Tzu(vet disse er kjent som litt bjeffete) og har også lagt min elsk på blanding Shih-Tzu og Pomeranian. Han er mer intressert i en litt større gjerne dansk gårdhund, staffterrier opplegg, jack russel,- men disse rasene krever mer aktivitet en det vi tenker på. Har flere års erfaring med katt, hest og gangere, og har hatt hund på omplassering 2 ganger. Hvilken hunderase anbefaler du? Gjerne en med mindre sykdomsgeneer,attferdsproblemer. En lett å håndtere men kjærlig hund:) Edit: Har erfaring med hund og dyr, men det finnes jo så mange raser der ute og vil heller høre med dere, istedenfor å sitte å google/ringe rundt.... Endret 21. mai 2012 av fruenihuset
zebra Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 cavalier king charles spaniel er en veldig fin førstegangshund! 2
Eirasi Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Vil dere ha valp eller voksen hund? En valp krever jo veldig mye det første året. Mye trening, og de er ofte litt mer aktive. Anbefaler uansett rase å dra på valpekurs og dressurkurs. Ser du nevner aktivitet, er det da kun turer du tenker på? For med mange raser kommer mye pelsstell og de krever også hjernetrim. Når det gjelder turer så er det jo også veldig stor forskjell på det å gå langs veien i bånd, og det å løpe fritt. Bor du slik at det det fins skog eller parker hvor hunden kan løpe fra seg, og den så klart da er trent til å komme ved innkalling, så er det mye bedre enn om det blir en halvtime-times rusling i bånd. Av små hunder så har min brors familie en Staffordshire. Flott hund, rolig, ikke så glad i fremmede, men blir fort vant. Er jo kjent som "the nanny dog" fordi den er så snill med barn. Min venninne har tidligere hatt en Cavalier King Charles, og denne er også veldig rolig og snill av seg. Er det en grunn til at dere vil ha en liten hund? De fleste små hunderaser krever jo i grunn like mye mosjon som de større. I tillegg er flere av de større rasene mye roligere. Anbefaler dere å ta en titt på nettet. Om dere ikke ønsker bjeffehunder, styr unna de fleste gjeterhunder.
Gjest kittycat Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Leste nettopp om papillon, stod at de er fine førsteganghunder jeg var ikke noe glad i små hunder før jeg fikk en papillon selv og er helt forelsket!! liker store røffe egentlig, men med min kjære tar jeg frem en leke og ligger på gulvet mens jeg styrer leken frem og tilbake mens hunden aggressivt, men på en leken måte følger etter. <3<3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 cavalier king charles spaniel er en veldig fin førstegangshund! Hvis du vil ha en hund som er avlet ihjel, så ja. Anbefaler svensk-dansk gårdshund. Flotte hunder med godt gemytt. 8
daemonia Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Papillon er greie førstegangshunder. De er intelligente, og de som har greie på det (hvem nå det er i den sammenheng) sier at de krever 5-8 repetisjoner for å lære. MEN det gjelder ikke for alle, bare så det er sagt. De er veldig aktive. En Papillon vil ikke trives med et stillesittende liv, og den trenger mye mental stimuli. Det kan den få gjennom aktivitetsleker og dressur for eksempel. De er som sagt veldig aktive, så de elsker å gå turer og være ute og leke og bevege seg. Bjeffe gjør de jo, men det kan avlæres bare du er konsekvent nok og jobber med det fra dag en av. Pelsstell er enkelt. Når de har mistet valpeulla vil ikke selve kroppen kreve børsting og stell hver dag til tross for den lange pelsen, men ørene bør tas hver dag. De er veldig utsatte for floker. Ellers er de stort sett friske hunder, men du bør øyelyse dem når de er 1,3, og 7 år gamle. Lykke til med valget 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 St.Berhard tar mindre plass, trenger mindre aktivitet og bjeffer mindre enn mange av de minste hundene. De sikler og spiser bøttevis mere da, men det stod det ikke noe om at du ikke ville ha, så just putting it out there 3
SoftKitty Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Pomeranian finnes også i større versjon, Kleinspitz og Mittelspitz heter de. De kan dog være litt bjeffete (men ikke alltid). Vet ikke om de er perfekte førstegangshunder da, spisshunder er veldig fine hunder synes jeg men de er ikke alltid de letteste å dressere selv om de er smarte - de har endel egenvilje:) De er somregel veldig hengivne ovenfor eier da, og veldig pene. Også lukter de ikke så veldig som jeg synes endel strihårete raser kan gjøre....^^ Noen andre forslag du kan sjekke ut: Mops, fransk bulldog, sheltie, boston terrier, japansk spisshund, welsh corgi.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 (endret) Mops. -Supre med barn. -Lav lyd på bjeffing -Lite aktivitetsnivå, men trives også på lang turer. Tilpasser seg aktiviteten til eier. -Liten i størrelsen Innlegg redigert for feil link. Rainbow81, mod. Endret 21. mai 2012 av Rainbow81
SoftKitty Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Mopser er så utrolig søte, jeg ønsker meg en liten mopsetispe... 1
Rainbow Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Tråden er ryddet for feil link og svar til denne. Rainbow81, mod.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Dvergpinscher ?
SoftKitty Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Dvergpinscher ? Jeg har blitt fortalt av andre hundefolk at det kan være en krevende rase. Kjenner ikke så godt til den selv da. Pene er de:) Kom på et tips til: Whippet / Italiensk mynde.
Gjest Candy Pie Skrevet 21. mai 2012 #18 Skrevet 21. mai 2012 Kanskje litt "standar" men hva med chihuahua? Jeg har en, og han er utrulig herlig. Han har masse energi, VELDIG snill, veldig "mammadalt" han følger etter meg overalt og kommer ofte bort ( både ute i hagen og inne) for å bli løftet opp. Da stiller han seg på to bein å lener seg inntil beinet mitt. Også når han går ute i hagen, tar han med seg et kjøttbein , da går han rundt å graver i blomsterbeddene( er litt rampete og, hehe) for å grave ned beinet sitt. Men så tar han det opp igjen for å finne et annet sted han kan grave det ned. Han gjemmer bein inne også, under puter i sofaen og under pledd osv. Han er veldig snill mot mennesker, har alri sett tegn til noe annet. Han er rolig og trygg og stoler på alt og alle. Han er ikke så glad i katten da, men tror han er litt sjalu siden jeg snakker mye med han også. Så pus får ikke lov av gullklumpen min å komme inn på rommet mitt / vårt Men det er vel det eneste "nagative" med klumpen min. Ellers går de greit overens. Det er en virkelig flott hund! Han er en litt stor chihuahua, men verdens fineste! Ligger så søtt på ryggen i sengen og tar livet med ro. Han bjeffer ikke mye inne, bare om det kommer noen eller om naboen bråker litt. Ute er han litt vel mye på vakt dessverre å springer bort til gjerdet og bjeffer om det går noen forbi. Men dette prøver jeg å vende han av med
QueenK Skrevet 22. mai 2012 Forfatter #19 Skrevet 22. mai 2012 Hei til alle dere, og tusen takk for alle svar Jeg tenker at vi gjerne ønsker oss en valp, eller en litt eldre valp. det kan ikke være en gårdshund, eller en hund som ønsker å være mer ute enn inne vis dere sjønner. Har en leilighet på rundt 100kvm inkl en 20kvm innglassert veranda med tilgang til frisk luft døgnet rundt.. Vi kan ikke ha en kjempe diger hund som tar stor plass, derfor vi havner på liten/mellom str. Det blir ikke bare turer i nabolaget liksom, det blir turer i lysløyper, fjell/hytteturer, bilturer(må prøve å få til at hunden liker bil for d blir noe kjøring i helgene)hjernetrim, sosiale turer/møter med andre hunder samt kos i leiligheten:) Pelsstell trenger ikke å være minimal arbeid, men må ikke være slik at en må bades hver dag liksom:p Den bør helst ikke være kjent for å gi allergi/asma, og trenger heller ikke røyte kjempemasse før sommeren:p Pappilon føler jeg blir en for bjeffete og dominerende rase, har ikke så mye kjennskap/erfaring men jeg "liker" liksom ikke rasen... Chinese crested - uaktuellt. Staffordshire - nydelig hund, denne raser skal vi se mer på. Dvergpinscher - har et vennepar som har 2 stk, fine hunder men kan bli for krevende gjerne? Chihuahua - Noe jeg abselutt kan tenke meg, men jeg føler disse rasene selges for penger og ikke for "dems" beste, synes det er flere oppdrettere som heller tenker penger, og aler/selger hunder med flere problemer(de jeg kjenner som har chihuahua har hatt flere dyrlege besøk+noen har vært agressive mot barn) men jeg kan gjerne tenke meg en litt kraftigere chihuahua, gjerne blanding? Mops - herlig rase, skal sjekkes opp! Men den sugler ikke mye?:/ Andre forslag eller erfaringer?
QueenK Skrevet 22. mai 2012 Forfatter #20 Skrevet 22. mai 2012 Hvorfor? Har passa en mops noen gang, den fes så mye, og det stinka:p hehe, men ellers var det en kjempe flott hund, litt dårlig kondis på den og pga de korte bena så kom den seg ikke så langt, men noen andre vi kjenner har "trent" den opp å den er veldig aktiv:) Men pga nesen osv, har de ikke mye snue/nese/puste problemer? (Jeg bare spør om all verdens jeg:p )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå