AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Del Skrevet 21. mai 2012 Hagen vår er vel det en kaller naturtomt. Mesteparten av tomta er flat, med stein som stikker opp gjennom mosen, furu og gran som innramming. Vi prøver så godt vi kan å få litt orden på rotet. I de siste dagene har det dukket opp små hull på det lille vi har av plen(les:ugress!). De er små, rundt 3 cm i diameter, så jeg tror ikke det er jordrotter eller noe slikt. Har lest at det kan være skjære som borer etter larver, men er det noen som vet når på døgnet dette foregår så vi kan se selv om det er den som er synderen? Overalt hvor jeg prøver å plante noe finner jeg maurtuer. At de er rundt omkring på tomta plager meg ikke. Men når de er under huset, i grunnmurer og under de gamle staudene som sto igjen fra tidligere her og som jeg gjerne vil beholde, så blir jeg lei. Det er ikke så kjekt å sitte ute og hele tiden måtte knipse maur av legger. Det ser ut til at vi har to sorter. De vanlige små sorte/brunsorte, og de litt større som er rødlige på midten. Det er de litt større(stokkmaur?) som har laget tuer i grunnmur og i blomsterbed. Har nå etter å ha lest tips her strødd en blanding av vaniljesukker og bakepulver over tuene i håp om at det vil hjelpe. Vil det hjelpe å spraye med radarspray eller noe slikt rundt husveggene i håp om at de flytter tuene sine lengre bort fra huset? Er så lei av at det føles som det kryper og kravler over hele kroppen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #2 Del Skrevet 21. mai 2012 Hullene i bakkene høres kjent ut. Svigers snakket i går om disse, og det er vist noen dyr om kvelden som borrer etter larver ja. Akkurat hva slags dyr det var har jeg glemt, men tror det var noe skoksdyr ala grevling eller røyskatt. Har dere prøvd med gift langs husveggene? Det hjelper også å renske opp på eiendommen. Maur elsker gamle trær og annet rusk som ligger rundt. Hva med å ta bort steinene og trærne og legge nytt gress? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #3 Del Skrevet 21. mai 2012 http://www.budstikka.no/nyheter/fikk-hagen-odelagt-av-larver-1.7235720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå