AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Jeg prøver å få styr på dette med maten, men sliter med å finne ut mengder som passer for meg. Måler og veier dere alt dere spiser? Jeg er 174 høy og veier 90 kg, skal ned 15. Får beskjed om at jeg skal spise 1300 kalorier om dagen hvis jeg vil ned halv kilo i uka, synes det virker veldig lite. Jeg har litt trøblete knær og er blitt frarådet å løpe. Hva slags type trening forbrenner absolutt mest av ting som ikke belaster knærne, spinning eller ellipse etc?
Gjest Nanne70 Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Det hørtes veldig lite ut ja, jeg vil tro at en person på din høyde kanskje bør ligge på en 1500-1700 kcal for å gå ned 0.5 kg i uka. Hvordan har du regnet ut at du skal ha 1300 kcal? Over en periode må du nok veie maten og telle kcal sånn at du får oversikt, men det finnes mange gode hjelpemidler, f.eks. mylog og diett.no. Selv bruker jeg vektklubb.no, men det koster jo litt penger, da Spinning vet jeg lite om, men hvis du kan bruke litt motstand på ellipsemaskinen så får du en god treningsøkt, og det er skånsomt mot knærne. Jeg tenker også at du i forhold til spinning i større grad bruker hele kroppen, siden du trener i oppreist stilling og bruker armene også.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Tusen takk for svar Det var vektklubb som mente det. Man kan velge hvor lang tid man vil bruke på å gå ned, jeg velger over lang tid og mange måneder og ble derfor overrasket over tallet, siden jeg har hørt mye bra om vektklubben. Bare opp til 1500, 200 kalorier mer, høres mer rimelig ut for meg man skal vel uansett spise mye grønt, som har lite kalorier. Jeg sliter litt med den delen fordi jeg blir så lei av å spise man blir liksom aldri ferdig, av salat og grønt, men tygger og tygger og tygger... Jeg kunne trengt en slags kickstart, for jeg merker det er vanskelig å motivere seg til et mål som er så veldig langt unna - men det er nok bare å bite tennene sammen!
Gjest Nanne70 Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Ja, jeg er jo medlem i vektklubb selv, så jeg synes det virker utrolig rart....jeg skal ned 6 kg på 3 mnd, er 164 og var 71 kg ved innmelding. Jeg registrerte meg med liten aktivitet fordi jeg har en stillesittende jobb, og kom ut med 1386 kcal. Dette stemmer sånn noenlunde med det jeg får i denne BMR-kalkulatoren. Er du sikker på at du ikke har registrert noe feil? Når det gjelder mat, så finnes det utrolig mye bra oppskrifter du kan søke fram inne på vektklubb, og du trenger absolutt ikke forholde deg til de ferdige dagsmenyene så lenge du holder deg innenfor det tildelte "kaloribudsjettet". En dag for meg kan f.eks. se slik ut: Frokost: 1 porsjon havrekligrøt kokt med vann og litt ekstra lett melk, servert med kanel. Drikker 1 glass ekstra lett melk ved siden av, pluss en kopp kaffe med litt melk. Lunsj: Kyllingsalat med mager dressing eller en omelett med kalkunskinke, løk og paprika, kanskje med litt blandet grønt ved siden av. Vann og kaffe. Mellommåltid: En banan, en Skyr eller et knekkebrød med magerost og agurk Middag: 150 g stekt sei, 1 potet, masse råkostsalat og etpar ss Kesam. Kveldsmat: 2 rugknekkebrød med magert kjøttpålegg og masse agurk og paprika. 1 kopp te eller Options sjokoladedrikk Jeg synes forøvrig disse mengdene er greie å forholde seg til: 1 porsjon kjøtt eller fisk = 150 gram 1 porsjon potet = 150 gram 1 porsjon pasta (kokt) = 100 gram 1 porsjon pasta (tørr) = 40 gram 1 porsjon ris (kokt) = 100 gram 1 porsjon ris (tørr) = 1/2 dl og så fyller jeg opp resten av tallerkenen med salat eller grønnsaker. Hvis du føler at du får nok mat og mat du liker, så blir det kanskje litt enklere?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Supert - der var der mange gode ideer til måltider! Jeg har ikke meldt meg inn der, jeg lånte kontoen til en venninne som er der bare for å se hvordan det fungerte. Jeg fikk helt andre tall på kostplanlegger.no og tallene var veldig forskjellige Jeg har funnet noen sider med oppskrifter, men savner en egen side hvor det bare er oversikt over matvarer, spesielt grønnsaker, i forhold til hvor mye/lite karbohydrater de inneholder. Altså mat man praktisk talt kan spise så mye man vil av. Jeg er så lei av agurk, isbergsalat og brokkoli... Vet du om noen? Supertakknemlig for svar
Gjest Nanne70 Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Matvareguiden, kanskje? Når det gjelder grønnsaker så er jo det noe man kan spise skikkelig mye av, med mindre man går på lavkarbodiett, da skal man jo holde seg unna sånne som vokser under bakken, har jeg forstått Noen av mine favorittgrønnsakretter er coleslaw (kålsalat), fransk potetsalat, blomkålmos og salat med kikerter og sennepsvinaigrette. Si fra hvis du vil ha oppskrifter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå