Gå til innhold

jeg blir så stresset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke bare-bare å arrangere bryllup. Føler at alt hviler på meg - riktignok skal mine foreldre og delvis hans foreldre betale, men jeg må ordne invitasjoner, musikk, finne ut om reisemuligheter for utenlandske gjester, booke blomster og ordne med kaken. Min forlovede er hjelpsom, men sier ofte at jeg får bestemme, han er jo i SKottland og jeg er her (flytter i midten av februar...endelig!!). Dessuten holder han på med overtaglese av leiligheten vi har kjøpt, og har masse å gjøre med det og jobben. Mine foreldre er mye mer avslappet på alt, så jeg må fikse det meste, føler jeg. Hvordan skal jeg delegere bedre? Føler at alt er et mas akkurat nå. Jeg er ikke typen som ber andre om å gjøre meg en tjeneste, men det hadde vært så deilig å ha en "Mindy" sånn som Trista til å koordinere alt sammen :ler: Hvilke ting er lette å delegere bort? Er jo en liten bridezilla til tider som vil ha alt på min egen måte, men det må jo gå an å la andre fikse noe?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener, Popelka!

Her i huset er riktignok samboeren min veldig hjelpsom og det hjelper mye, men vi har ikke delegert bort noe til andre.

Vet som deg ikke helt hvilke oppgaver jeg kan gjøre det med.

Så i tiden fram til bryllupet gjør vi alt selv, men når det gjelder selve dagen har jeg en lang liste med ting som må delegeres bort:

hente brudebukett, dele ut programmer i kirken, utpakking av gaver,

frakting av gaver til leiligheten vår når festen er over, henting av bryllupsklærne våre på hotellet dagen etter osv., osv.

Skrevet

Det er jo en god ide. Kanskje de som får disse oppgavene føler seg mer betydningsfulle og gjerne vil hjelpe til! Jeg er litt ambivalent i forhold til planleggingen - noen ganger er det kjempeartig,mens andre ganger føles det som et ork..

Skrevet

Ja, jeg får jo håper at de som får disse oppgavene føler seg betydningsfulle, og at de ikke synes det er et ork! :ler:

For akkurat på selve dagen kan vi rett og slett ikke ordne alt selv, da trenger vi hjelp!

Nå i planleggingstiden har vi jo tid til å gjøre det selv, så da gjør vi det,

og håper at folk heller hjelper til på selve dagen.

Synes du er flink som gjør så mye alene, jeg ,Popelka! :D

Skrevet

Takk for den, 9na! Ha en riktig god lørdagskveld!

:klem2:

Skrevet

Har du laget deg en jobbeplan, Popelka?

Synes det er leit at du skal være så stresset - dette skal jo først og fremst være en lykkelig tid!

Men tro meg: du klarer ikke alt alene, du er nødt til å be om hjelp, du kan ikke være to steder på en gang.

Er det brudeparet selv som skal være vertskap?

Da gjør du lurt i å finne noen vise-verter som du kan stole på.

Gode ønsker fra meg.

Skrevet

Oppgaver jeg har vært borti har vært delegert bort i andre bryllup:

*Kakesjef - ansvarlig for antall kaker og fordele og koordinere på bakerne

*Underholdningsansvarlig - en som kan sørge for at det skjer litt under kaffen (om ikke toastmasteren skal fortsette jobben sin her)

*Hjelpe til med invitasjoner om du skal lage dem selv

*Spør en venninne e.l. om hjelp til å finne overnattingssteder og reisemuligheter - det kan da mange gjøre like godt som deg.

Del ut alle de oppgavene du ikke er helt nødt til å gjøre selv - eller fryktelig gjerne vil gjøre selv. Så er du heller en godkjenningsinstans. De fleste synes det er både gøy og hyggelig å kunne hjelpe til før et bryllup.

Lykke til! Prøv å ikke slite deg ut.

Klem.

Skrevet

Det er veldig viktig å delegere!! Jeg tabbet meg skikkelig ut der når min mann og jeg giftet oss. Syns jeg hadde vært såå flink til å dele ut oppgaver til andre men når dagen kom var jeg helt knust. Hadde holdt på med planleggingen i ett år og gjort alt fra å bestemme duker på bordet til å lage invitasjoner, sanghefte, finne kirke, bestille og bestemme kaker, servitører og kokk.

Håper ikke vi blir skilt for det der orker jeg ikke en gang til :-)

Skrevet

Synd at du føler at planleggingen blir stress Popelka.

Mitt råd er å prøve å være litt mindre detaljfokusert, og tørre å stole på andre. Deleger bort noen oppgaver, og stol på at det blir bra. Du får evt. godkjenne først dersom du er usikker.

Selv synes jeg ikke planleggingen er noe særlig stress. Vi tar det som det kommer, og det har fungert bra så langt. Vi har fått gjort unna en hel del.

Vi har satt bort en del ting (bla. bryllupskake, borddekking etc), og det stoler vi på at blir skikkelig gjort. Resten fikser vi selv.

Jeg er kanskje heldig, som gjennom jobben har arrangert store fester og kick-offs (med opp til 900 mennesker), så bryllupet er jo som en bitteliten sammenkomst å regne med 75 gjester :ler: , så jeg synes det går veldig greit selv om vi gjør det aller meste selv.

Skrevet

Jeg nyter hver eneste detalj, men det har alt å gjøre med at vi ikke har stresset overhodet.

Den eneste gangen jeg fikk antydning til panikk var da jeg stod på Kristins i min fantastiske brudekjole som jeg hadde ventet på i over fire måneder, og den rakk meg til midt på leggen, med fôret hengende nedenfor....

Da syns jeg faktisk at jeg hadde lov til å få litt tendenser.... :ler:

Ellers er vi ute i så god tid med absolutt alt,

at vi bare koser oss ognyter det hele......

Skrevet

Takk for masse gode råd! Nå skal jeg lage en jobbeplan (har allerede en bryllupsbok, en perm med blanke ark, så det gjelder bare å samle alle tråder og få litt sysem på alt sammen!). Også skal jeg delegere litt mer!

Tror stressnivået ikke bare kommer av bryllupsplanlegging, skal jo flytte utenlands og stifte bo i ny leilighet nå i midten av februar. Det er jo aller mest gøy, men også litt mas. Heldigvis gjør min kjære det meste med leiligheten foreløpig.

Men mine foreldre er mer engasjerte i bryllupet nå. De skal jo være vertskap, så det er naturlig at de gjør en del etterhvert.

Alt kommer nok under kontroll skal vi se! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...