Gå til innhold

Reise på sparket

Anbefalte innlegg

Gjest Mammamia75
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ei jente på 36 år med samboer og to barn i småskolealder. I år har jeg bestemt at vi ikke skal bestille noen "sydentur", men reise dit som vi finner ledige flybilletter. Og ledig hotell..

Har noen erfaring med dette? Det skal skje i fellesferien, så tips om hvor det kan være best å reise mottas med takk.

ALLE tips er interessante når jeg tenker meg om..

Vurderer å ta utgangspunkt i Gardermoen og se etter billetter til for eksempel Portugal, Madeira, Frankrike, Kroatia er det jeg tenker på først og fremst.

Kriteriene er blant annet sol(kan jo aldri garanteres, men er ønskelig), strand og flytur på MAX 4 timer. Det siste kriteriet er ufravikelig.

Kreta er utelukket.

Samboeren min snakker om Madeira, så om noen er kjent der med om det vil være enkelt å finne hoteller osv så ønsker jeg å høre om det???.

Gleder meg veldig til å reise slik, og er glad for at jeg endelig får det som jeg vil, selv om barna helst ville bestilt sydentur på nett og sittet og gledet seg med bilder av bassenget.

Håper mange av dere vil skrive deres erfaringer, jeg gleeeder meg til en spennende ferie!

:)

Endret av Mammamia75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man fly til Madeira på fire timer?

Når du skriver "sydentur", mener du da at du ikke skal fly charterfly?

Og hvorfor ikke Kreta? Bare så vi som svarer vet hva du _ikke_ er på jakt etter...

AnonymBruker
Skrevet

Vi er riktignok barnløse, men vi reiser stort sett på impuls. Vi kjøper flybilletter tur/retur, og har høvelig bestemt oss for hvor vi skal når vi er borte. Så søker vi opp hoteller og overnattingssteder via hotels.com I fjor hadde vi forhåndsbestilt alle hotellene vi skulle bo på, grunnet spesielle ønsker om hvilke landsbyer vi ville bo i (vi var i syd-Frankrike, noe innlands og resten på rivieraen - leide bil for befraktning, da det ikke gikk tog til alle stedene vi ønsket å være), men vi har også hatt ferier hvor vi har syklet rundt i Frankrike og ikke visst hvor vi skulle sove neste natt. Og vi har enda til gode å måtte sove ute. ;)

Gjest Mammamia75
Skrevet

Kan man fly til Madeira på fire timer?

Når du skriver "sydentur", mener du da at du ikke skal fly charterfly?

Og hvorfor ikke Kreta? Bare så vi som svarer vet hva du _ikke_ er på jakt etter...

Vet faktisk ikke om man kan fly til Madeira på fire timer.

Og til Kreta har vi vært en gang, da bestemte vi oss for at det var ikke var noe for oss.

Er interessert i alt mulig av tips, som sagt, bare kjekt å utveksle erfaringer da jeg aldri har reist sånn på sparket.

Tips angående nettsteder som har flybilletter er også kjekt.. Kan selvsagt google mye, men arti å høre fra andre!

Gjest Mammamia75
Skrevet

Vi er riktignok barnløse, men vi reiser stort sett på impuls. Vi kjøper flybilletter tur/retur, og har høvelig bestemt oss for hvor vi skal når vi er borte. Så søker vi opp hoteller og overnattingssteder via hotels.com I fjor hadde vi forhåndsbestilt alle hotellene vi skulle bo på, grunnet spesielle ønsker om hvilke landsbyer vi ville bo i (vi var i syd-Frankrike, noe innlands og resten på rivieraen - leide bil for befraktning, da det ikke gikk tog til alle stedene vi ønsket å være), men vi har også hatt ferier hvor vi har syklet rundt i Frankrike og ikke visst hvor vi skulle sove neste natt. Og vi har enda til gode å måtte sove ute. ;)

Ikke sant, man finner da alltids et sted å bo! ;) Takk for fint innlegg. HAr dere reist i juli? Er det mye turister på Rivieraen da?

AnonymBruker
Skrevet

Juli, ja. Endel turister, men franskmenn begynner ikke ferien sin før senere enn oss.

Gjest Mammamia75
Skrevet

En kjapp googling fortalte meg at det er 5 timer til Madeira. Isjda.. Men spørs om jeg må gi meg på 4-timers grensa mi.. Skal være borte 1-2 uker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så nøden på flytiden?

Skrevet

- Og hvorfor var ikke Kreta noe for dere? Jeg har aldri vært der, men jeg har forstått det slik at Kreta har alt fra bamseklubber og "turistbyer" til landsbyer hvor det snaut nok har vært en turist. Og alt midtimellom.

Skrevet

Kypros eller Rhodos? Bare å følge med på restplass.no og sitte klar til å bestille når det dukker opp noe aktuellt. Gjorde det for noen år siden og landet på blue village callisto på Kypros. Hadde en fin ferie :)

Gjest Mammamia75
Skrevet

Hvorfor så nøden på flytiden?

Ikke så skrekkelig glad i å sitte rolig så lenge! :)

Gjest Mammamia75
Skrevet

- Og hvorfor var ikke Kreta noe for dere? Jeg har aldri vært der, men jeg har forstått det slik at Kreta har alt fra bamseklubber og "turistbyer" til landsbyer hvor det snaut nok har vært en turist. Og alt midtimellom.

Rett og slett fordi vi ikke trivdes der, folk er forskjellige og verden er stor.

Gjest Mammamia75
Skrevet

Kypros eller Rhodos? Bare å følge med på restplass.no og sitte klar til å bestille når det dukker opp noe aktuellt. Gjorde det for noen år siden og landet på blue village callisto på Kypros. Hadde en fin ferie :)

Takk for svar, det kan være at det blir en restplass.

Skrevet

Rett og slett fordi vi ikke trivdes der, folk er forskjellige og verden er stor.

Det er ikke så lett å anbefale noe annet sted, hvis du ikke kan være mer spesifikk enn det. Folk _er_ nemlig forskjellige, så det som passer for oss, passer kanskje ikke for dere. Det var poenget mitt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg slenger meg på. Har vært på Madeira 2 ganger. Begge ganger har min far sponset turene i forbindelse med hans bursdags-jubileer, så jeg vet ærlig talt ikke hvordan det er å reise dit på sparket. Vi bodde i hovedstaden Funchal på et 5 stjerners hotell. Det finnes ikke strender, men vi kunne bade i sjøen via noen trapper. Hotellet vårt hadde også et saltvanns-basseng. Ellers er jo Madeira en perle når det gjelder natur.Dramatisk og vakker, alt på en gang. Fantastisk frodig og med stupbratte fjellsider. Madeira var jo vulkansk, en gang i tiden. Husker vi leide bil og min mor trodde hun skulle dø for hver sving vi kom til. Vi var også på levada-vandring, som er å følge vannings-kanalene i de bratte fjellsidene. Madeira har jo såkalt terrasert jordbruk. Ellers spiste vi mye god mat og Madeira vil alltid ha en spesiell plass i mitt hjerte.

• 3 uker senere...
Gjest Mammamia75
Skrevet

Jeg slenger meg på. Har vært på Madeira 2 ganger. Begge ganger har min far sponset turene i forbindelse med hans bursdags-jubileer, så jeg vet ærlig talt ikke hvordan det er å reise dit på sparket. Vi bodde i hovedstaden Funchal på et 5 stjerners hotell. Det finnes ikke strender, men vi kunne bade i sjøen via noen trapper. Hotellet vårt hadde også et saltvanns-basseng. Ellers er jo Madeira en perle når det gjelder natur.Dramatisk og vakker, alt på en gang. Fantastisk frodig og med stupbratte fjellsider. Madeira var jo vulkansk, en gang i tiden. Husker vi leide bil og min mor trodde hun skulle dø for hver sving vi kom til. Vi var også på levada-vandring, som er å følge vannings-kanalene i de bratte fjellsidene. Madeira har jo såkalt terrasert jordbruk. Ellers spiste vi mye god mat og Madeira vil alltid ha en spesiell plass i mitt hjerte.

Takker for svar, interessant om Madeira! :)

Skrevet

Men man kan jo ikke si at jeg har vært på Kreta, så derfor er ikke Hellas noe for meg, Hellas er mye mer enn bare Kreta! :) Hva med en mindre øy? Det finnes mange øyer man kan nå med båt fra fks. Athen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Barcelona?

Anonym poster: 3ed47b8eeb6c7dde991e5b07da9e48c4

Skrevet

Vet faktisk ikke om man kan fly til Madeira på fire timer.

Og til Kreta har vi vært en gang, da bestemte vi oss for at det var ikke var noe for oss.

Er interessert i alt mulig av tips, som sagt, bare kjekt å utveksle erfaringer da jeg aldri har reist sånn på sparket.

Tips angående nettsteder som har flybilletter er også kjekt.. Kan selvsagt google mye, men arti å høre fra andre!

Madeira er vel som Kanariøyene litt vel varmt sommerstid. Og det tar nok og mer enn 4 timer dit. På 4 timer kommer du til Middelhavsområdet Madeira er lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...