Gå til innhold

Etternavn, søsken og samhold...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har tre barn fra før. De har hans etternavn, et veldig vanlig "-sen - navn"...

Vi planlegger prøvingen av ett felles barn. Jeg har ønsket at dette barnet skal ha mitt etternavn (ikke så sjeldent, 150 i Norge har det - men jeg er enebarn, og det samme er min far hvor navnet kommer fra - altså eneste sjansen til å føre navnet videre...) Sambo har full forståelse for at barnet skal ha mitt etternavn, i og med at han har tre med sitt, og dette blir mitt eneste. Jeg kommer heller ikke til å bytte etternavn hvis vi noen gang skulle gifte oss.

Så sier noen: du burde la ungene hete det samme for å styrke følelsen av at de er søsken. Jeg innbiller meg at søskenfølelsen ikke er avhengig av at de nødvendigvis har samme etternavn, men mer hva man gjør det til.

Tar jeg feil? Har dere erfaringer?

Må legge til at barnas mor og sambo var gift, og moren tok sambos etternavn. Nå etter skilsmissen har hun tatt tilbake sitt pikenavn, mens barna har beholdt farens. Barna er dermed vant til at man kan være i familie uten å ha samme etternavn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke barn selv, men vi har tenkt på det likevel da.

Synes det er helt OK at deres felles barn får ditt etternavn, ettersom det er mindre vanlig enn alle -sen navnene. Og det er iallefall OK om samboeren din er enig :wink:

Sånn som det kommer til å bli hos oss virker det hele en smule innviklet. Jeg har også et helt vanlig - sen navn, og da jeg gifta meg tok jeg det som mellomnavn og hans sjeldne navn (31 i Norge) som etternavn. Nå er det sånn at han har morens etternavn som mellomnavn og det er også ganske sjeldent - og kommer til å dø ut med moren og hennes bror. Det finnes ingen til å føre navnet videre. Derfor har vi bestemt at våre eventuelle barn skal få dette navnet som sitt etternavn, fordi vi synes det er viktig å ta vare på navn. Mitt pikenavn vil min brors barn føre videre og mitt og mannen min sitt felles etternavn vil det være flere til å føre videre. Dette kommer til å ende opp med at våre barn ikke heter det samme som sine foreldre, men det synes jeg ikke spiller så stor rolle akkurat i denne sammenhengen!

Lykke til med navnevalget!

Skrevet

Jeg synes det er fint at du vil føre videre et navn som ellers ville "forsvinne". Det at din samboer er enig gjør jo også at valget må være lettere å ta.

Jeg og min mann har også hvert vårt etternavn, men vår datter har begge navnene, altså mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Det er også en løsning hvis dere vil at barent skal ha begge for å sikre større "familiefølelse". Ellers så tror jeg ikke barn har vanskelig for å føle at det er familie selv om navnet er anderledes, etternavn betyr ikke så mye for barn. En søster/bror er en søster/bror selv om etternavnet er ulikt, det som teller er at foreldrene behandler alle som søsken og ikke som "bare" halvsøsken. Det skaper større avstand enn det et etternavn gjør.

Dette ble litt rotete, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes argumentasjonen din er bra jeg. At du har et sjeldent etternavn og vil føre det videre skjønner jeg godt. Og du er den eneste som kan gjøre det også. Støtter deg fult ut jeg.

jeg har 3 barn og alle har forskjellige fedre,men for at det ikke skulle bli rot her i gården så har jeg git alle mitt etternavn.men det er jo en helt annen historie da.

Og etter at jeg har skrevet dette her,så glemmer folk heller hva som var poenget med innlegget hennes også skal visse rakke ned på meg. Sånn er det her inne på kg.

Men i allle fall,jeg støtter deg jeg. Han har allerede 3 barn med sitt etternavn.

Så selvfølgelig skal du føre ditt navn videre. Ungene får ikke traumer av den grunn. Det går så bra atte.

Gjest Mayamor
Skrevet

Min manns 3 barn har hans etternavn.

Gutten min har mitt etternavn (da faren har et "13 på dusinet" navn...)

Vårt felles barn skal ha mitt som mellometternavn og hans som etternavn.

Da blir det litt fra begge leire og begge er sjeldne etternavn...

Mayamor

Skrevet

Min tante og onkel har tre barn. To av dem har farens etternavn og han i midten har morens etternavn. Vi syns det var litt rart en liten stund, men det er utrolig hva man blir vant med...

Nå skal jeg gifte meg, og min datter og jeg skal bytte etternavn. Min sønn derimot, skal beholde farens navn.....

Gjør som dere vil og blås i andre, det er mitt råd :blunke:

Skrevet

Det er DERE som skaper samhold, navnet spiller ingen rolle!

Skrevet
Det er DERE som skaper samhold' date=' navnet spiller ingen rolle![/quote']

:tommelsmil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Har mange tanker rundt akkurat dette temaet jeg også...Min samboer har et barn fra før som har hans etternavn (to etternavn), og nå venter vi vårt felles barn. Jeg ble desverre "enebarn" i voksen alder, og det er bare jeg som kan gi mine foreldre barnebarn. Føler meg litt dratt mellom to stoler her, hva skal mitt barn hete? Kan ikke sette tre etternavn på barnet heller, og det er liksom litt viktig for sambo at barnet får begge hans navn. Usikker.... :roll:

Skrevet

Valg av etternavn er vel ikke noe mindre viktig for deg enn det er for samboeren din :roll: . Synes du ikke skal bøye av for en så prinsipielt viktig sak.

Skrevet

Hva med at siste tilskudd til familien får ditt etternavn, Ulrikke, og mannen din sitt etternavn som mellomnavn?

Det er jo en grei kompromissløsning.

Skrevet
Hva med at siste tilskudd til familien får ditt etternavn, Ulrikke, og mannen din sitt etternavn som mellomnavn?

Det er jo en grei kompromissløsning.

:tommelsmil:

Våre barn har begges etternavn med bindestrek imellom seg. Slik blir det regnet som ett etternavn og begge blir brukt. Det har lett for å bli slik at mellomnavnet ikke blir brukt og bare blir borte av seg selv. Litt trist egentlig

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Jeg tror nok vi går for "vår" løsning allikevel, jeg - når den tid evt. kommer :)

Vi vil helst at barnet bare skal ha et fornavn og et etternavn. Kombinasjonen av hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn blir tungt og "klinger" fryktelig dårlig... Det er vi enige om begge to...

Sambo har selv et mellomnavn (morens pikenavn), og han bruker det aldri. Han sier at det ikke er noe om å gjøre for ham at vårt barn får hans navn, for han vet hvordan det er å bare ha et navn som er "tungvint" å bruke...

Og en bindestrek-variant er ihvertfall helt uaktuelt, det klinger som sagt fryktelig dårlig sammen.

Nei, dette barnet som evt. kommer får få mitt etternavn - jeg håper virkelig ungene føler seg som søsken uansett!

Gjest Delfia i.i
Skrevet

Min samboer har 2 barn fra før som har dobbelt etternavn.(fra hans eks og han selv) Vår sønn har hans fornavn+son som mellomnavn og mitt etternavn. Vi har fått mye skryt for det valget mens noen synes det høres litt "islandsk" ut. Vi er kjempe stolte av navnevalget!

Nå er det jo ikke alle som har et navn som passer sammen med son ,men det gjør kanskje din manns? Kanskje noe å tenke på?

Torje Runeson ******, synes vi er kjempefint!

Skrevet

I vår familie har vi hatt flere etternavn. Jeg har en fostersøster med sitt navn og jeg byttet til mammas pikenavn da jeg ble 18. Kan ikke si at det har hatt noe å si for fellesskapsfølelsen her. Jeg har tenkt litt på det selv når jeg nå står for tur å gifte meg - jeg kommer til å beholde mitt navn og det gjør min forlovede også. Så får vi se hva vi gjør om vi får barn.

Jeg tror det er stadig mer vanlig at søsken ikke alltid har samme etternavn. Både pga ny familiestruktur (mine, dine, våre unger) og at flere etterhvert beholder eget navn når man gifter seg - og så får ungene "litt av hvert".

Gjør som du har tenkt, du. Hadde ikke vært bekymret for at en skulle føle seg utenfor pga navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...