AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 hunden vår er drektig og har termin om 3 uker. Dette var ikke planlagt, rett og sett et uhell som skjedde når en venninne passer hunden vår og tom den med til en bekjent som hadde hund, så var det gjort.. Men vi kan ikke stort om valpefødsel og slikt, og vi leter masse på nettet men det står så mye forskjellig.. Så derfor lurer jeg på om noen av dere med erfaring kan skrive opp en liste over hva vi må ha til fødselen og tiden etter? Og for de som lurer, ja vi er ganske irriterte på venninnen vår som ikke kunne respektere at vi ikke ønsket valper på henne, hvertfall når vi sa at hun hadde løpetid og at hun derfor ikke måtte besøke noen hann hund. Hun fortalte heller ikke om dette besøket før vi tok opp at hunden er drektig nå denne uken (vi reagerte på at hun begynte å bli rund). Svaret hennes var at hun hadde sååå lyst på en valp fra disse to
Gjest Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Har aldri vært med på det selv, men anbefaller å f.eks låne en bok på biblioteket o.l Hvis ikke kan denne linken være nyttig http://www.dyrlegenett.no/drektighet_og_valping.htm Tror jeg hadde vært skeptisk med å gi hun venninen en valp med tanke på hva hun gjorde!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Har aldri vært med på det selv, men anbefaller å f.eks låne en bok på biblioteket o.l Hvis ikke kan denne linken være nyttig http://www.dyrlegenett.no/drektighet_og_valping.htm Tror jeg hadde vært skeptisk med å gi hun venninen en valp med tanke på hva hun gjorde! Ja hun får ikke noen valp, det er helt sikkert! 5
Sugerøret Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Har tispen vært hos vetrinær og blitt sjekket?? Jeg har fint lite snøring på drektighet,da jeg har hannbikkje Men tenker Riktig næring og mer av den pga graviditeten. Valpekasse + utstyr. Helst en som har vært bort i valping og kan hjelpe til Mat til tispen når hun dier ,markkurer osv Canis.no er også et smart sted å lese ,samt ymse saker en finner på nett http://www.tohundeklubb.com/16118317 http://www.groruddalen-dyreklinikk.no/drektighet_og_fodsel_hund.html http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/veien-til-et-valpekull-del-2.html http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/veien-til-et-valpekull-del-3.html http://www.dyrlegenett.no/drektighet_og_valping.htm 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. mai 2012 #6 Skrevet 22. mai 2012 Har du kontakt med oppdretter av din egen hund, eller kjenner noen som driver med oppdrett? Prøv å ring dem, greit å ha en erfaren oppdretter på telefon når man står der som uerfaren fødselshjelper vil jeg tro Hvis ikke bør du prøve å få god kontakt med veterinæren din, så du har mulighet til å kontakte denne med spørsmål underveis. Ellers sier jeg som noen andre her, herregud for en venninne. Hun bør nok ikke få valp nei. Og lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 Det første jeg kjøpte var ei bok om drektighet, fødsel og valpetid. Uunværlig! Der står også alt du trenger å vite om ernæring for tispa før og etter fødselen. I tillegg må du ha klar ei valpekasse som valpene skal være i de første ukene, og flere liggeunderlag som absorberer godt, såpass mange at du kan skifte på et par ganger i døgnet. Alt du trenger av småtteri som sterilisert saks og klemmer/hyssing til navlestrenger, osv, står listet opp i boka. Og du, den venninnen din hadde jeg søren meg "slått opp" med! 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. mai 2012 #8 Skrevet 22. mai 2012 Først - for en sjarmerende venninne. Og så - ikke noe fornuftig å komme med, men lykke til med små valpetasser.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #9 Skrevet 23. mai 2012 hunden vår er drektig og har termin om 3 uker. Dette var ikke planlagt, rett og sett et uhell som skjedde når en venninne passer hunden vår og tom den med til en bekjent som hadde hund, så var det gjort.. Men vi kan ikke stort om valpefødsel og slikt, og vi leter masse på nettet men det står så mye forskjellig.. Så derfor lurer jeg på om noen av dere med erfaring kan skrive opp en liste over hva vi må ha til fødselen og tiden etter? Og for de som lurer, ja vi er ganske irriterte på venninnen vår som ikke kunne respektere at vi ikke ønsket valper på henne, hvertfall når vi sa at hun hadde løpetid og at hun derfor ikke måtte besøke noen hann hund. Hun fortalte heller ikke om dette besøket før vi tok opp at hunden er drektig nå denne uken (vi reagerte på at hun begynte å bli rund). Svaret hennes var at hun hadde sååå lyst på en valp fra disse to Herregud, verden er full av idioter, og den venninna hadde jeg droppa fort... Bortsett fra det så håper jeg du har forsikring, eller penger spart opp i tilfelle bikkja trenger f.eks keisersnitt, det kan bli DYRT! Og at bikkja di er sunn, uten arvelige sykdommer. Slikt som man vanligvis sjekker om man har planer om å få et kull, men som du muligens ikke har gjort siden dette ikke akkurat var planen... Er jo langt fra alle hunder som bør avles på, og det gjelder jo hanhunden også. Er det raserene hunder, og i tilfelle, er de samme rase? Eller blir dette en salig blanding som kanskje ikke burde vært avlet fram?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Herregud, verden er full av idioter, og den venninna hadde jeg droppa fort... Bortsett fra det så håper jeg du har forsikring, eller penger spart opp i tilfelle bikkja trenger f.eks keisersnitt, det kan bli DYRT! Og at bikkja di er sunn, uten arvelige sykdommer. Slikt som man vanligvis sjekker om man har planer om å få et kull, men som du muligens ikke har gjort siden dette ikke akkurat var planen... Er jo langt fra alle hunder som bør avles på, og det gjelder jo hanhunden også. Er det raserene hunder, og i tilfelle, er de samme rase? Eller blir dette en salig blanding som kanskje ikke burde vært avlet fram? Hun er droppet for å si det slik. Ja vi har forsikting fra før som dekker alt som dekkes kan. Hun er ikke skjekket utover det vanlige som øyelysning, helsesjekk ol, men forferdrene hennes holdt jeg på å si er sjekket og friske. Det blir 50/50 bichon og japanesisk chin. Hun har vært hos vetrinær så¨fort vi mistenkte drektighet og vetrinæren sa at dette nok ville gå bra siden hun er frisk, godt trent og slikt. Vi har også fått døgn åpent nr. Valpekasse er handlet inn samt steril saks, klemmer til navlestrengen, masse underlag, energirike godbiter til fødselen. Og ikke minst har vi et lager av bøker vi går gjennom nå. Vi har også en konto fra før som er merket til henne, der har vi 7000 som nok også vil gå til valpetiden regner jeg med. Ormkur er gitt ol.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #11 Skrevet 23. mai 2012 Hun er droppet for å si det slik. Ja vi har forsikting fra før som dekker alt som dekkes kan. Hun er ikke skjekket utover det vanlige som øyelysning, helsesjekk ol, men forferdrene hennes holdt jeg på å si er sjekket og friske. Det blir 50/50 bichon og japanesisk chin. Hun har vært hos vetrinær så¨fort vi mistenkte drektighet og vetrinæren sa at dette nok ville gå bra siden hun er frisk, godt trent og slikt. Vi har også fått døgn åpent nr. Valpekasse er handlet inn samt steril saks, klemmer til navlestrengen, masse underlag, energirike godbiter til fødselen. Og ikke minst har vi et lager av bøker vi går gjennom nå. Vi har også en konto fra før som er merket til henne, der har vi 7000 som nok også vil gå til valpetiden regner jeg med. Ormkur er gitt ol. Virker iallefall som at du tar dette seriøst og har god kontroll Men, det er ganske greit at du sjekker hunden din for det beste, slik at du vet med 100 % sikkerhet at hun er helt frisk, dette er en fordel når du skal selge valpene Kan jeg spør hva rase du har og hvilken rase hunden din ble parret med? Ønsker deg lykke til, tror dette skal gå fint jeg !
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #12 Skrevet 23. mai 2012 Virker iallefall som at du tar dette seriøst og har god kontroll Men, det er ganske greit at du sjekker hunden din for det beste, slik at du vet med 100 % sikkerhet at hun er helt frisk, dette er en fordel når du skal selge valpene Kan jeg spør hva rase du har og hvilken rase hunden din ble parret med? Ønsker deg lykke til, tror dette skal gå fint jeg ! For det meste, skulle der stå
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. mai 2012 #13 Skrevet 23. mai 2012 Virker iallefall som at du tar dette seriøst og har god kontroll Men, det er ganske greit at du sjekker hunden din for det beste, slik at du vet med 100 % sikkerhet at hun er helt frisk, dette er en fordel når du skal selge valpene Kan jeg spør hva rase du har og hvilken rase hunden din ble parret med? Ønsker deg lykke til, tror dette skal gå fint jeg ! Det står i innlegget over at det er 50/50 bichon og japanesisk chin.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #14 Skrevet 23. mai 2012 Det står i innlegget over at det er 50/50 bichon og japanesisk chin. Så det nå, jeg som leste litt for fort bare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå