Gå til innhold

Hvordan foregår en budrunde, visning osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangskjøper, så har aldri vært borti dette før. Venter på finansieringsbevis fra banken min, skal så søke om lån i statens pensjonskasse.

Etter jeg har fått finaniseringsbeviset mitt, så har jeg skjønt at jeg skal gå på visninger, by på aktuell leilighet, så søke om lån til statens pensjonskasse når jeg har vunnet budrunden.

Men hvordan foregår dette. Hvor lenge etter visningen har vært vil fristen gå ut? Hvordan byr en på leiligheter, får da selger en frist de må forholde seg til?

Hva skal jeg tenke på når jeg går på visning?

Har aldri vært på en visning når det kommer til kjøp av bolig. Alt er nytt for meg, derav dumme spørsmål :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første bud må stå helt til 24 timer etter siste annonserte visning. Første bud skal være skriftlig (Skjema for bud ligger sammen med prospektet. Jeg scannet dokumentet og sendte det på mail, det holdt), resten av budrunden foregikk på telefon.

Du setter frist på budet ditt. Du kan i prinsippet sette hva du vil, men megler må få tid til å ringe rundt til alle interessenter. Da jeg kjøpte leilighet, så satte vi kortere og kortere frist jo lenger ut i budrunden vi kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil over her, første bud må ha minimumsfrist til kl 12 dagen etter siste annonserte visning. Som regel går det kjapt i svingene etter det, har vært i flere budrunder og det er som regel avsluttet før kl 15 dagen etter visning. Første bud må være skriftlig og bud er bindende, så ikke legg inn bud på mer enn en leilighet om gangen. Bestem deg på forhånd hvor mye du er villig til å betale, det er lett å la seg rive med og by mer enn det du egentlig har råd til. Du kan sette frist når du legger inn bud, fristen bør være lang nok til at megler rekker å informere selger og sjekke med banken at du faktisk har råd, men ikke for lang så selger får for mye tid til å tenke seg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil over her, første bud må ha minimumsfrist til kl 12 dagen etter siste annonserte visning.

Skal du først korrigere noen får du sørge for å komme med korrekt informasjon!

Det du skriver ovenfor stemmer ikke. Budgiver kan sette akkurat den fristen h*n ønsker, men megler skal ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning.

Er siste annonserte visning fredag kl. 18:00 kan budgiver sette frist til lørdag kl. 10:00, men megler skal ikke formidle dette videre til selger. Budet må ha frist senest mandag kl. 12:00. Merk også at denne regelen kun gjelder megler, og at man selvsagt kan gi bud direkte til selger med den fristen man selv ønsker uavhengig av regelen ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangskjøper, så har aldri vært borti dette før. Venter på finansieringsbevis fra banken min, skal så søke om lån i statens pensjonskasse.

Etter jeg har fått finaniseringsbeviset mitt, så har jeg skjønt at jeg skal gå på visninger, by på aktuell leilighet, så søke om lån til statens pensjonskasse når jeg har vunnet budrunden.

Men hvordan foregår dette. Hvor lenge etter visningen har vært vil fristen gå ut? Hvordan byr en på leiligheter, får da selger en frist de må forholde seg til?

Hva skal jeg tenke på når jeg går på visning?

Har aldri vært på en visning når det kommer til kjøp av bolig. Alt er nytt for meg, derav dumme spørsmål :)

Husk at hvis du skal søke lån i Statens Pensjonskasse, så gir de lån til inntil 80% av kjøpesum. Du kan søke om max 1,7 mill.

Går ut fra at du vet dette, men nevner det ettersom du sier du er helt fersk på boligkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...