Gå til innhold

Liten och med egen vilja

Furstina

Anbefalte innlegg

Lille Malvin är nu 3½ vecka gammal och redan bestämd på vad han vill och inte :-?

Nu har han varit vaken sedan 11-tiden, ätit lite från bröstet i några omgångar och nästan somnat för att vakna och skrika ordentligt när man lägger ner honom. Tystnar bara man bär runt honom - eller går fram till fönstret så han kan titta ut. Man kan se hur han gäspar och samtidigt spärrar upp ögonen i desperata försök att inte somna... redan innan han är fyra veckor gammal. Nu somnade han precis på mannens arm - och fortsatte sova efter han lagts ner i sängen.

Jag är faschinerad över hur någon som är så liten kan ha så mycket vilja och kraft. Det kan bli riktigt spännande (och otroligt jobbigt) när han närmar sig fyra ÅR :-?

Jag tycker det är spännande och mycket att lära med en liten baby i huset. Det märks redan nu vad han gillar och inte - och att han har en egen vilja. Visst är det spännande? Jag ser fram emot att se honom växa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg vet så godt hva du mener Furstina. Nå er m snart 8 mndr, og han har alltid hatt sine egne meninger ja. Og nå sier han ifra høyt og tydelig om det er noe han ikke liker.

Men det er artig å se personligheten som utvikler seg omtrent fra dag til dag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er koseligt med babyer som har egen vilje, men det kan skape problemer hos helsesøster, det fikk iallefall jeg erfare. Men det er jo avhengig av hvordan helsesøsteren ser på tingene.

Men så vil jeg også si at en sta baby kan bli en sta større unge også, og da er det ikke alltid like kjekt. Jeg går ikke gjennom en eneste dag uten at jenta får raserianfall/sutreanfall over at ho ikke får viljen sin, det kan være alt fra pålegg til at ho må ha lue på seg eller at jeg ikke orker å bære henne. Det er ikke så kjekt når en nesten hver morgen går til garasjen med en unge som hyler fordi ho ikke fikk viljen sin, mens de samme naboene går forbi oss morgen etter morgen. Ho er nå litt over 4 og har vært sånn siden ho var nyfødt. Trassalderen kom ho i før ho var 18 måneder, og det har vært tøft til tider.

Så nyt deres "stae" baby, men vær forberedt på at det kanskje ikke er like gøyt når "babyen" blir større. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida er snart 7 mnd, og egen vilje til tusen!

Hun beveger seg raskt når det er noe ulovlig i den andre enden (eks. ledninger, peisovn, mobil), kan ikke bevege seg hvis vi ønsker henne i en annen retning, gråter/sutrer når hun egentlig vil sitte på fanget..... jeg nevner i fleng, og koser meg med henne hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, det er godt med barn som har viljen i orden. :P

Da er man sjelden usikker på hva de vil..

Enig med Padmee ikke alltid det er like behagelig, som hos helsesøster når Vesla bare har lagt på seg 10g i løpet av 4mnd (6-10mnd), fordi maten ikke passa henne.

Eller på fly når ho ikke får lov til å løpe rundt, og alle tror ho har skikkelig vondt i øra (Utrolig hvor mye mer de akker seg da, enn når de har fått med seg opptrinnet rett før).

Men det kan være gøy også, som med mitt kjære søskenbarn i en barnedåp. Ho var da 4, og presten snakket om det babylonske kaos, der ingen lenger kan forstå hverandre. Ho reiser seg, ser på presten og snur seg mot mora og sier: "Hva sier han?" Og når mora hvisker ikke nå, blir skikkelig fornærmet og sier:"Snakk norsk, ellers hyler jeg!" Og så setter igang.. Nå 16 år senere ler vi av det, men foreldrene var rimelig svette, der de dro ho ut av kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske utrolig, når man har fått flere barn kan man sammenligne litt - og man finner fort ut at de alle har sin egen sterke personlighet og individualitet! Ingen barn er like! Personligheten er vi født med, det er ganske facinerende!

Jeg har tre barn; 10, 12,5 og 15 år gamle. De er vidt forskjellige, alle tre! Det er fantastisk å få lov til å følge små mennesker i deres utvikling!

Det er godt å høre at du koser deg sånn med vesle Malvin, Furstina! Og at du allerede nå ser hans personlighet! :D

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det kan være gøy også' date=' som med mitt kjære søskenbarn i en barnedåp. Ho var da 4, og presten snakket om det babylonske kaos, der ingen lenger kan forstå hverandre. Ho reiser seg, ser på presten og snur seg mot mora og sier: "Hva sier han?" Og når mora hvisker ikke nå, blir skikkelig fornærmet og sier:"Snakk norsk, ellers hyler jeg!" [/quote']

Knallbra, både jeg og Qliomannen sitter og rister i latter!

Takk for en god start på morgenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är väl lite av charmen med barn? Att de ena stunden är så otroligt mysiga, goa och söta för att nästa stund förändras till ett litet monster som skriker allt de kan och som bara vägrar.

Nu ser jag fram emot en trotsig fyra åring med blandad glädje och skräck.

Fast visst är det härligt när de bara sitter så där nöjda i famnen och bara tittar på dig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...