Gå til innhold

Langrennsski

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe ski... og staver og støvler. :D

Nå har ikke jeg gått på ski siden 1900-tallet, så derfor trenger jeg litt tips:

Er det noe spesielt jeg bør spørre/se etter? Er smørefrie ski best? Hvor mye må jeg regne med å betale sånn ca.?

Jeg har bare tenk å gå på tur et par ganger i året, så jeg trenger ikke noe avansert.

Jada, jeg kan jo bare gå i en sportsbutikk og spørre om råd, men dere på KG er mer tilgjengelige og omgjengelige. :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bare skal bruke skiene til å gå tur på fjellet et par ganger i året ville jeg nok ha kjøpt smørefrie. Men hvis du skal bruke dem litt oftere og er glad i fart bør du kjøpe smøre ski.

Vet ikke hva skiene koster, men tror smørefrie er billigere enn smøreski

Skrevet

Ulempen med smørefrie ski, er at det er et lite spekter av føre de er bra på. Og på de type fører de ikke er bra på, så er de så inderlig dårlige.

Hør med de i sportsforretningen, de skal ha greie på det. Gå gjerne på dagtid om du har mulighet, da er det større sjanse for å møte fagfolk.

Skrevet

Slutter meg til de andre her. Gå i en sportsbutikk og hør så får du ski som er tilpasset deg i lengde og vekt og til det formålet du ønsker.

Jeg annbefaler IKKE smørefrie ski under noen omstendigheter.

Gjest Zalomine
Skrevet

Mine smørefrie ski er mer enn gode nok for meg... Med mindre du gidder faktsik reelt smøre skiene for hver gang, ikke gå på smørning fra i fjor, så er nok smørefrie antakelig bedre?

Mulig det er et begrenset spekter føre mine ski er gode på, men da har jeg aldri opplevd annet føre jeg... Men fart, ja det er sant. smøreski gir bedre gli og fart. Men med unntak av det laaaange skiløpet som bare gikk nedover (start langt oppe, og nesten bare nedover, frem til mål, men det var langren altså, ei mil eller noe sånn) som jeg gikk sammen med eksen og hans familie, der de rant fra meg (og nei, han var ikke ekstremt full av forståelse og omtanke i så måte... eller kanskje jeg bare ikke var så forelska lenger, det ble slutt like etter....) Vel, bortsett fra den turen, så har jeg aldri savnet bedre gli på mine ski. Det pleier gå fort nok for meg...

Avhenger vel av hvilke krav du selv stiller til skiene, og deg selv. Men uansett, sportsbutikk på DAGTID vil jeg anbefale ja, etter middag finner man stort sett bare disse tenåringene med ekstrajobb, som ikke akkurat er de som har mest peiling...

Kos deg på skitur da :)

Skrevet

....Og jeg vil ikke anbefale langrennski til bruk i fjellet. I alle fall ikke der det er masse nysnø og ikke oppkjørte løyper. :roll::ler:

Jeg har smørefrie ski (er lat, ja) og de funker på alle føre. Klabber aldri og for min del går det raskt nok nedover også. :)

Skrevet

Det er da forskjell på "langrennski"... Jeg har kjøpt mine litt bredere, men ikke så brede som typiske fjellski. Stålkantene og bredden hjelper litt på stabiliteten siden jeg ikke er dødsgod på ski...

Smørefrie har jeg kjipe erfaringer med... Går treigt, og det er enklere å få gode ski til føret hvis man kan "smøre" de. SElvfølgelig kan man bomme med smurningen, men jeg det ekstra bryet gir som regel bedre skiopplevelser... (og jeg er ikke opptatt av raskest mulig ski..)

Skrevet

Jeg hadde smørefrie ski en stund da jeg var liten, og det var ikke gøy. Men som de andre sier; det kommer vel helt an på hva slags skigåer du er. :)

Pass på at skiene passer til deg. De skal ikke være for lange, og ikke for korte. Det bør heller ikke være for mye spenn i dem - da klarer du ikke å tråkke dem skikkelig ned i snøen, og det kommer du til å merke i motbakkene, tro du meg... (Har lånt ski av 20 kg tyngre personer - funker overhodet ikke. :ler: )

Skrevet

Jeg liker best:

- Smørefrie, er kjempetilfreds med de (har tredje paret mitt nå), og jeg går "mye" på ski.

- Turski (mellomting av langrenn- og fjell-ski).

Og et annet tips:

Dersom du skal ha med hund på tur, IKKE kjøp ski med stålkant!! Det er så fort gjort at hunden blir skadet! Det har jeg desverre erfart. Det gikk heldigvis "bra", måtte sy noen sting, men ingen sener el ben skadet. Da var jeg rask til å kjøpe meg nye ski, uten stålkant!

God tur!

Skrevet

Takk for mange fine tips!

Jeg skal ikke ha hund med på tur, "bare" samboer. Men med mine skikunnskaper er det nok lurt å unngå stålkanter likevel. :ler: :oops:

Jeg har tenk å kjøpe smørefrie. Skal gi referat senere. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...