Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å forbedre karaktèrene mine fra vidregående skole, og vil melde meg opp som privatist til et par eksamener mot jul.

Dette er for å komme inn på et unversitet i USA som krever et godt karaktersnitt.

Men det er litt forskjellige ting jeg lurer på, og håper det er en kloking eller to ang. det å gå opp som privatist som kan hjelpe meg litt :)

På utdanning.no står dette:

"Å være privatist betyr at du kan ta eksamen i fag du ikke har fra før, eller du kan forbedre karakterene dine i fag du allerede har tatt.

Du melder deg opp og betaler eksamensavgiften samtidig på privatistweb.no. Det koster 365 kroner for fag du tar for første gang, og 730 kroner for fag som du ønsker å fobedre karakteren i (2011)."

- Hva innebærer det å ta eksamen i fag man ikke har fra før? Er det om man har strøket i ett fag? Eller kan man faktisk ta fag man ikke hadde på vgs, og få det på vitnemålet?

Kunne godt ha tenkt meg å ha spansk på vitnemålet (føler jeg kan få en god karaktèr), men hadde ikke det faget på vidregående...

Hvordan fungerer dette, og hva betyr det?

- Når de skriver at "det koster 365 kroner for fag du tar for første gang", hva betyr det? Er det om man har tatt det faget som privatist før? Eller om man aldri har hatt eksamen i det? Dette forvirrer meg litt :P

- Jeg studerte i en annen by enn jeg nå bor i. Må jeg ta eksamen i studiebyen eller via skolen jeg gikk på?

- Etter jeg har tatt eksamene, hvor lang tid tar det før jeg får karakterene? Får jeg tid til å søke meg inn på en skole som starter til våren med de nye karakterene?

Jeg vet ikke om det trengs noe informasjon om meg for å besvare spørsmålene mine, men jeg kan vell nevne at jeg gikk ut fra vgs i 2010...

Håper på svar, og takker for hjelp på forhånd!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har et fag(la oss si at du vil ta realfag, men ikke hadde det på vgs) eller du mangler fag fra vgs(fordi du har vært syk eller ikke fullført vgs) eller du har strøket i et fag, eller du vil forbedre karakterer fordi du ikke har bra nok snitt,'

da kan du melde deg opp som privatist.

Om du vil ta spansk, men ikke har dette fra før, kan du kanskje bytte ut spansk med et annet fag - men da bør du prate med en rådgiver for i vite hva du kan bytte ut spansk med.

Om du ikke har karakter i faget du vil ta, er det nytt fag, og du betaler 365 kr.

Om du har karakter i faget fra før, er det en forbedring og du må betale 730 kr.

Har du karakter, har du alt fra stryk til 6, og det er altså forbedring.

Du melder deg opp som privatist i den byen du skal lese som privatist. Skal du gå på privatskole?

Om du skal ta fag til jul, får du karakterene dine på nyåret. Skal du ta de til våren, får du de i slutten av juni.

Skrevet

Bare et lite tips: Det er ikke alle land som godtar at man tar opp og forbedrer fag som privatist, så det bør du sjekke før du tar opp noe ;)

AnonymBruker
Skrevet

et tips til: det heter karakter uten noen streker over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde deg opp i akkurat det fylket du vil. Du velger da hvilken skole du helst vil ta eksamenen ved (den som er nærmest deg), men er det få som tar samme faget i samme fylke blir det bare en eksamen og du må regne med å måtte reise et stykke.

Ved muntlig eksamen får du karakteren samme dag, ved skriftlig er det noen uker sensurfrist. Det er lagt opp til at du får karakterer før jul/før sommeren, etter når du tar eksamen.

Skrevet

Om du ikke har et fag(la oss si at du vil ta realfag, men ikke hadde det på vgs) eller du mangler fag fra vgs(fordi du har vært syk eller ikke fullført vgs) eller du har strøket i et fag, eller du vil forbedre karakterer fordi du ikke har bra nok snitt,'

da kan du melde deg opp som privatist.

Om du vil ta spansk, men ikke har dette fra før, kan du kanskje bytte ut spansk med et annet fag - men da bør du prate med en rådgiver for i vite hva du kan bytte ut spansk med.

Om du ikke har karakter i faget du vil ta, er det nytt fag, og du betaler 365 kr.

Om du har karakter i faget fra før, er det en forbedring og du må betale 730 kr.

Har du karakter, har du alt fra stryk til 6, og det er altså forbedring.

Du melder deg opp som privatist i den byen du skal lese som privatist. Skal du gå på privatskole?

Om du skal ta fag til jul, får du karakterene dine på nyåret. Skal du ta de til våren, får du de i slutten av juni.

Takk!! Setter virkelig pris på hjelpen!!

Så om jeg hadde fransk, kan jeg bytte det ut med spansk? Jeg tenker det kanskje er det mest naturlige å bytte ut...

Jeg tenker å søker på forskjellige skoler, så det blir vell kanskje ett par privatskoler blandt de offentlige.

Skrevet

Bare et lite tips: Det er ikke alle land som godtar at man tar opp og forbedrer fag som privatist, så det bør du sjekke før du tar opp noe ;)

Oj, er det ikke?? Ja, det bør jeg sjekke opp!

Takk for tipset! Er ikke vits i å bruke så mye penger på noe jeg ikke får brukt :P

Skrevet

et tips til: det heter karakter uten noen streker over.

Du kan melde deg opp i akkurat det fylket du vil. Du velger da hvilken skole du helst vil ta eksamenen ved (den som er nærmest deg), men er det få som tar samme faget i samme fylke blir det bare en eksamen og du må regne med å måtte reise et stykke.

Ved muntlig eksamen får du karakteren samme dag, ved skriftlig er det noen uker sensurfrist. Det er lagt opp til at du får karakterer før jul/før sommeren, etter når du tar eksamen.

Joo, "karakter" er sikkert det som står i ordboka. Men jeg er vell en liten protestant når det gjelder ting jeg mener bør være annerledes :P

Okey ;) Supert! Vet du om man kan ta norsk bokmål kun som skriftlig eksamen? Har hørt noen rykter om at man må ta både muntlig og skriftlig dersom man skal ta eksamen i norsk.

Skrevet

Takk!! Setter virkelig pris på hjelpen!!

Så om jeg hadde fransk, kan jeg bytte det ut med spansk? Jeg tenker det kanskje er det mest naturlige å bytte ut...

Jeg tenker å søker på forskjellige skoler, så det blir vell kanskje ett par privatskoler blandt de offentlige.

Ja, jeg vil tro det skal gå greit å bytte ut fransk med spansk, men tror det må være likt antall timer, eller hva det nå heter.

Selv kunne jeg f.eks bytte ut bed.øk i 2 og 3.klasse med kjemi 1 og 2.

Jeg gikk på Bjørknes privatskole i Oslo. Den er veldig bra og den anbefaler jeg. Veldig seriøs, og gode lærere.

Sonans er også veldig bra, men der jeg har ikke gått.

Man får iallfall de karakterene man vil ha, så lenge man jobber og står på. ;)

Skrevet

Oj, er det ikke?? Ja, det bør jeg sjekke opp!

Takk for tipset! Er ikke vits i å bruke så mye penger på noe jeg ikke får brukt :P

Ja, det er sant! Det hadde jeg helt glemt. :sjenert:

Jeg vet iallfall at i danmark kan du ikke forbedre noen karakterer for å komme inn. Og det er jo ganske populært å studere i danmark siden det er gratis!

Skrevet

Joo, "karakter" er sikkert det som står i ordboka. Men jeg er vell en liten protestant når det gjelder ting jeg mener bør være annerledes :P

Okey ;) Supert! Vet du om man kan ta norsk bokmål kun som skriftlig eksamen? Har hørt noen rykter om at man må ta både muntlig og skriftlig dersom man skal ta eksamen i norsk.

Om du bare vil ta norsk bokmål(hovedmål i ditt tilfelle?), så går det helt fint.

For et par år siden var det slik at man måtte ta både norsk muntlig og hovedmål og sidemål.

Det samme var det med språk slik som engelsk, man måtta ta både muntlig og skriftlig, selv om man bare ville ta f.eks muntlig.

Nå er jeg ganske sikker på at man får lov til å ta de man vil, så lenge man har de karakteren i alt annet.

Skrevet

Om du bare vil ta norsk bokmål(hovedmål i ditt tilfelle?), så går det helt fint.

For et par år siden var det slik at man måtte ta både norsk muntlig og hovedmål og sidemål.

Det samme var det med språk slik som engelsk, man måtta ta både muntlig og skriftlig, selv om man bare ville ta f.eks muntlig.

Nå er jeg ganske sikker på at man får lov til å ta de man vil, så lenge man har de karakteren i alt annet.

Forutsatt at TS har vitnemål etter kunnskapsløftet. Har hun etter R94 må nok både muntlig og skriftelig (to stykker) taes...

Skrevet

Ja, jeg vil tro det skal gå greit å bytte ut fransk med spansk, men tror det må være likt antall timer, eller hva det nå heter.

Selv kunne jeg f.eks bytte ut bed.øk i 2 og 3.klasse med kjemi 1 og 2.

Jeg gikk på Bjørknes privatskole i Oslo. Den er veldig bra og den anbefaler jeg. Veldig seriøs, og gode lærere.

Sonans er også veldig bra, men der jeg har ikke gått.

Man får iallfall de karakterene man vil ha, så lenge man jobber og står på. ;)

Planen min var å kun ta eksamen, og studere alene.

Jeg skal nemlig snart til Mexico et semester for å studere Ex.phil/Ex.fac, og ville ta disse eksamene da jeg kom hjem :)

Derfor kan jeg nesten ikke studere på Bjørknes eller via Sonans :/

Skrevet

Forutsatt at TS har vitnemål etter kunnskapsløftet. Har hun etter R94 må nok både muntlig og skriftelig (to stykker) taes...

Uffda, hvordan vet man hva man har?

Skrevet

Planen min var å kun ta eksamen, og studere alene.

Jeg skal nemlig snart til Mexico et semester for å studere Ex.phil/Ex.fac, og ville ta disse eksamene da jeg kom hjem :)

Derfor kan jeg nesten ikke studere på Bjørknes eller via Sonans :/

Skjønner - men siden du skal til mexico, vil du iallfall få dreisen på spansken. :)

Men du kan ta sånn nettundervisning og følge det over nettet i mexico, men er usikker på hvem som har det. Om det er sonans, bjørknes, nki, nks ... husker ikke.

Skrevet

Tror jeg ville pratet med en rådgiver. :)

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på når du gikk ut av vgs :)

På skolen, hadde du 1mx/1my-matte, eller hadde du 1p/1t-matte? Hadde du førstenevnte har du vitnemåle etter R94, om du hadde sistnevnte har du vitnemål eller Kunnskapsløftet :)

Skrevet

Tror jeg ville pratet med en rådgiver. :)

Høres ut som en god idè ;)

Skrevet

Det kommer an på når du gikk ut av vgs :)

På skolen, hadde du 1mx/1my-matte, eller hadde du 1p/1t-matte? Hadde du førstenevnte har du vitnemåle etter R94, om du hadde sistnevnte har du vitnemål eller Kunnskapsløftet :)

Jeg gikk drama. Hadde matte 1p/1t! Og da betyr det at jeg ikke trenger å ta BÅDE muntlig og skriftligeksamen? PUH... :)

AnonymBruker
Skrevet

Kunnskapsløftet kom i 2006, så de som er født i 1990 eller senere har garantert fulgt kunnskapsløftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...