AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Kjæresten har hatt jobb i 2 mnd. H*n lider av angst og depresjoner og gikk da ut på sykemelding i to uker. I løpet av de to ukene ble h*n innaklt til møtet, men som h*n ikke kunne dra på og dette fikk sjefen beskjed om. Senere den kvelden fikk kjæresten en mail der det sto at h*n hadde fått sparken. Er dette lov? Hvilke rettigheter har h*n? Takk for alle svar.
Wednesday Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 hvilket møte var han innkalt til etter 2 uker med sykemelding ??
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Er det virkelig nødvendig å skjule om det er han eller hun? Det er så forbannet irriterende å lese disse stjernene. 4
kråkefjas Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Trenger ingen grunn til å si opp folk i prøvetiden. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Jeg beklager å måtte skrive det, men hvem faen sykmelder seg etter noen uker i ny jobb? jada, jeg vet hvilke rettigheter AML gir, men så er det hva man kan gjøre og hva som er akseptabelt å finne på. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Informasjonsmøte. Er ikke helt sikker på hva det gikk ut på. Jeg beklager AB, men jeg vil jo ikke at kjæresten min skal bli gjenkjent. Må da få være lov..
Wednesday Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 (endret) informasjonsmøte om hva da? Var det arbeidsgiver som innkalte ?Var hensikten med møte å lage en oppfølgingsplan? Denne kan SENDES til den sykemeldte.(planlegge over tlf hvis det er vanskelig for den sykmeldt å delta på møte) Dialogmøte 1 skal avholdes innen 7 uker. Det skal da avtales et tidspunkt som passer for begge. Endret 20. mai 2012 av stinestine
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Jeg beklager å måtte skrive det, men hvem faen sykmelder seg etter noen uker i ny jobb? De som blir akutt syke, enten fysisk eller psykisk, og ikke kan utføre jobben sin kanskje? Når det er sagt kan man si opp ansatte under prøvetid uten særlig nøye begrunnelse.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Jeg beklager å måtte skrive det, men hvem faen sykmelder seg etter noen uker i ny jobb? jada, jeg vet hvilke rettigheter AML gir, men så er det hva man kan gjøre og hva som er akseptabelt å finne på. Ja, det er helt uakseptabelt å bli syk!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Han har sosial-angst og depresjoner.. etter 8 år som arbeidsledig (han klarer ikke å være blant mange mennesker) fikk jeg endelig pushet han til å jobbe.. og da det ble mye for han, snakket han med legen og legen ga han sykemelding, slik at han heller fikk seg en liten pause enn å bli arbeidsledig igjen. Vil jo ikke at han skal "nave" resten av livet han fikk mer av nav enn det han fikk av jobben. Men det var ikke penger det var snakk om.. Det var mer snakk om at han kom seg ut..
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Jeg beklager å måtte skrive det, men hvem faen sykmelder seg etter noen uker i ny jobb? jada, jeg vet hvilke rettigheter AML gir, men så er det hva man kan gjøre og hva som er akseptabelt å finne på. Denne formuleringa irriterer meg grenseløst. Ingen kan sykmelde seg, man blir sykmeldt av legen. Det er legens avgjørelse, ikke pasientens, og å beskylde folk for å velge sykmelding er å sparke noen som allerede ligger nede.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Denne formuleringa irriterer meg grenseløst. Ingen kan sykmelde seg, man blir sykmeldt av legen. Det er legens avgjørelse, ikke pasientens, og å beskylde folk for å velge sykmelding er å sparke noen som allerede ligger nede. Vel, ut fra mine egne opplevelser så vil jeg driste meg til å påstå at du tar feil dersom du tror at det kun er legen som avgjør at noen går ut i sykemelding, og at pasienten ikke har en finger (eller en arm) med i spillet. Du skulle visst hvor mange "vondter" og hvor "syke" enkelte kan være hos legen, mens de på vei ut fra kontoret ler godt av at de har fått seg et par ukers betalt ferie (dette er ikke noe jeg finner på, dette har jeg sett!). Hadde selv en fastlege som man kunne ringe til for å få sykemelding, no questions asked - fantastisk for late slabbedasker som heller vil sitte i sofaen enn å gå på jobb, ekstremt provoserende for de av oss som både studerer og jobber for å betale "ferien". Vedkommende delte også ut resepter i alle retninger, og mistet mot slutten av sin legekarriere retten til å skrive ut preparater i det hele tatt.. Da jeg gikk på vgs skulle jeg fornye en attest på en idrettsskade (pga behov for tilrettelagt trening i kroppsøving), og denne fastlegen så ikke opp fra skjermen sin mens jeg var inne på kontoret. Skaden ble ikke sjekket i det hele tatt - han gikk inn på min gamle attest på dataen sin, endret datoen og skrev den ut. Det hele tok i underkant av 3 minutter. Hvorvidt jeg faktisk fortsatt hadde en skade eller om det strengt tatt var behov for fornyet legeattest brydde vedkommende seg fint lite om. Vedkommende møtte meg faktisk i døra med et "hva kan jeg gjøre for deg i dag?", hvorpå jeg sa "jeg vil ha fornyet legemelding for skaden", og fikk et "den er grei" tilbake. Og det var hele konsultasjonen. Samme fastlege har for øvrig også gitt legeattest til medelever i min klasse på vgs som heller ville på langkjøring enn å ha heldagsprøve.. Så selv om det er legen som teknisk sett må sykmelde noen, er hvertfall denne legen et klasseeksempel på at det finnes leger der ute som gir folk akkurat det de vil ha, uavhengig av deres egentlige helsetilstand. I vedkommendes tilfelle sykmeldte jo folk seg selv, ved at de ringte og sa at de "trengte litt fri" eller "ikke orket å gå på jobb på noen dager", så sånn sett kan man kanskje si at folk til en viss grad faktisk kan sykmelde seg selv 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Mam bestrider oppsigelsen, og henviser til §15-8 i Arbeidsmiljøloven: § 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom (1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte. (2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. (3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest. Jeg anbefaler å ta kontakt med fagforeningen for juridisk hjelp, da dette ikke er saker det er morsomt å ta alene, særlig ikke når man allerede er langt nede psykisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå