AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Finnes noen av dere her som har lyst til å fortelle litt om yrket sitt? Hvilken utdanning tok du? Sitter å leker med tanken, men vanlig vgs er uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Tok VK1 baker og konditorfag etter grunnfaget, og deretter gikk jeg rett i jobb og så tok jeg fagbrev. Elsket å jobbe som konditor, jeg jobbet på byens fineste konditori, og mine kollegaer var utrolig dyktige. Der fikk jeg gjøre mye forskjellig, og bakerne og konditorene gikk litt om hverandre og hjelp til med det forskjellige. Slik ble det en variert arbeidsdag. Jeg har også jobbet i et større verksted, der vi laget kaker som skule sendes ut til mange utsalg rundt om. Dette var gørr kjedelig, lage nøyaktig det samme hver dag og uke, bare untaksvis fikk vi inn noen gøyale spesialbestililnger. Bedriften hadde 12 standardkaker som folk kunne bestille, og dekoren skulle også være standardisert. Jeg jobbet i fløteverkstedet (et kaldt rom der en hovedsaklig tilbereder kaker som trenger å være kalde hele tiden), men hjalp også til ute i det store verkstedet der vi lange winerbakst, gjærbakst, rærte masser og så videre. Alt i alt så er det stor forskjell på om en jobber i en liten håndtverksbedrift eller i en større mer industripreget bedrift. Men det er koselig så lenge en har koselige kollegaer. Arbeidstiden er jo ganske spesiell da, jeg startet 0500 og 0545 på de to stedene, men syns det gikk greit. Nå har jeg tatt meg høyere utdanning og jobber med noe helt annet, syntes det ble litt for lite utfordring for min del etter hvert, og jeg ønsket meg et yrke med større muligheter for avansement.
Elle Premier Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 åå konditor virker som en utrolig morsom jobb! Er det noen utdanning for det etter vgs??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå