Gjest Lotte Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Hvordan skal jeg takle slike venner? Skal jeg bare kutte dem ut (har lyst til det)?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Etter et par øl vet jeg at jeg ikke er kjørbar. Og om man så er kjørbar, nei, slikt gjør man ikke. Jeg vet ikke om jeg hadde kuttet ut slike venner, men jeg hadde ALDRI sittet på med dem i allefall. Om de hadde så slakk respekt for andre ellers, så kanskje det.. 4
Gjest Corto Maltese Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Hun hadde drukket og du lot henne kjøre ? 3
Silkepote Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Nei, jeg sitter ikke på med folk som har drukket. Prøver heller å få de til å ombestemme seg angående å kjøre. Jeg har en venninne som ofte sitter på med fok som har drukket, når hun er full selv. Hun har jeg nesten gitt opp å advare.. Om du bør kutte ut vennene dine pga det, kommer vel an på hvor gode venner de er ellers? Du trenger bare å la være å sitte på, så får de heller ta den risikoen selv. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Hvordan skal jeg takle slike venner? Skal jeg bare kutte dem ut (har lyst til det)? Du trenger ikke kutte dem ut. Det er bare å melde dem for fyllekjøring, så kutter de deg ut... (Alle mine venner vet at jeg har nulltoleranse for slik oppførsel, og at det ikke koster meg noe å melde i fra om fyllekjøring, så derfor er det heller ingen som fyllekjører når jeg er tilstede.) 10
smilo Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Jeg har også nulltoleranse på fyllekjøring. Hvis jeg ikke hadde klart å forhindre det ved å ta nøklene e.l. så ville jeg sannsynligvis anmeldt dem. En ting er om de skader seg selv, men hva om de skader noen andre? Jeg ville fått så dårlig samvittighet fordi jeg ikke hadde nektet dem å kjøre at jeg ville fått problemer tror jeg. Selv om det er den som kjører sitt ansvar til syvende og sist. 5
Siggen! Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Hvorfor skal du kutte dem ut? Er jo deres valg at de gjør som de gjør, og kan jo være like gode venner for det om. Selv om de faktisk kan risikere sitt eget og andres liv. Okey, de 2 setningene der virka nesten litt motsigende ovenfor hverandre, men håper dere skjønner hva jeg mener
kråkefjas Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Passe tullete å kutte ut venner for noe sånt. Du må jo ta med i beregningen at f.eks de aller fleste menn kjører bedre med 1promille enn de aller fleste kvinner og eldre folk gjør edru. 1
yes2yes Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Om du bør kutte ut vennene dine pga det, kommer vel an på hvor gode venner de er ellers? Du trenger bare å la være å sitte på, så får de heller ta den risikoen selv. Det du sier er korrekt, men problemet bunner vel ut i at fyllekjøring er en risiko for selv de uskyldige folkene som går på gaten og ikke kun de som sitter i bilen. Ansvaret ligger selvsagt fortsatt hos den som kjører, men da mener jeg vår byrde til å stoppe dem fra å kjøre blir større når vi vet det potensielle omfanget. 5
The Kitten Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Jeg synes nå det er forskjell på å kjøre etter å ha drukket en liten øl til et måltid, og å fyllekjøre da. Hva du skal gjøre? Det får du nesten vurdere selv. Hvordan er de som venner da? Borsett fra det du har fortalt mener jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 Passe tullete å kutte ut venner for noe sånt. Du må jo ta med i beregningen at f.eks de aller fleste menn kjører bedre med 1promille enn de aller fleste kvinner og eldre folk gjør edru. Så det er derfor menn topper ulykkesstatistikken? 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Folk som drikker ett par og kjører er noen egoistiske svin!! De fleste fyllekjørere som har ødelagt livet til noen tok selvfølgelig den sjansen at det skulle gå bra, men så gjorde det jo ikke det likevel... Hadde de bare drept seg selv skulle jeg ikke sagt noe, men ofte er gjerne helt uskyldige mennesker innblandet - i f.eks kjøretøyet de kræsjer i.. Det der er ondt og de skulle mistet lappen på flekken! 1
Gjest meh Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 (endret) Så det er derfor menn topper ulykkesstatistikken? Tja, kvinner trenger i gjennomsnitt omtrent 20% flere timer øvelseskjøring og omtrent 40% består førerprøven, mens menn trenger 20% færre timer og 46% består. Bakgrunnen for at menn topper ulykkesstatistikken ligger nok heller i det at menn kjører mer vågalt og oftere enn kvinner. http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/14/423355.html http://www.nettavisen.no/motor/article3058936.ece Endret 20. mai 2012 av meh 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 Lenge leve dobbeltmoralistene.. En omfattende trafikksikkerhetsundersøkelse i England i 2002 i regi av politiet og en stor bilorganisasjon, fastslo at trette sjåfører tok flere liv enn fyllekjørere. En tysk undersøkelse konkluderer med at menneskelige feil forårsaker 95 prosent av bilulykkene på tyske veier. Manglende, eller svært korte bremsespor sier sitt, men det er sjelden at førerne innrømmer at de nok var for trette til å kjøre bil 1
ism85 Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Forskjell på Fyllekjøring og å kjøre etter en eller to øl. For det første er kjøring med lav promille ikke det farligste vi gjør i trafikken eks: "En ny engelsk studie konkluderer med at det er farligere å spise mat mens man kjører, enn å sende sms eller å kjøre alkoholpåvirket. " http://www.dagbladet.no/2012/05/09/tema/motor/klikk/bil/21513704/ Vi har sett mange rapporter som konkluderer med at f.eks å snakke i tlf snakke med passasjerer osv er farligere enn lav promille. Eller: Ifølge tall fra NAF tilsvarer 18 timer uten søvn en promille på 0,5 http://www.dinside.no/872374/du-faar-promille-av-trotthet Det har også vært forsket på promille og kjøring og ikke påvist høyere risiko før 0,5. Sier ikke at vi ikke skal respektere dagens promillerense, men vi kan tenke over at den er satt ut i fra et prinsipp om null toleranse heller enn en reel risikovurdering. Og om noen har tatt en eller to øl gjør ikke det nødvendigvis at de får promille over 0,2 selv ikke rett etter at de har drukket dem, En person på 90kg kan ta en halvliter 4,5% og får da ca 0,14 rett etter inntaket og 0 etter 1-2 timer. Eller den samme person kan ta to flasker og ha 0 i promille 2-3 timer etter. http://www.dinside.no/219513/promillekalkulator Tro ikke at jeg er for fyllekjøring, har både tatt nøkler ringt politiet og kranglet med venner/bekjente pga det. Men om noen har tatt en øl og senere må kjøre bil lar jeg dem få ta den avgjørelsen selv. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Så det er derfor menn topper ulykkesstatistikken? Det er vel også oftest vi som er i trafikken. Kvinner er som regel passasjerer. Andre ting er at kvinner kjører tryggere for seg selv men mer trafikkfarlig for andre ved å la være å benytte seg av forkjørsrett, bremse ned alt for tidlig, skaper kø og forbikjøringssituasjoner. Har enda ikke møtt en kvinne som kan lukeparkere. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #18 Skrevet 20. mai 2012 Har selv fyllekjørt, og kjørte av veien skikkelig. Aldri i livet om jeg gjør det igjen, eller sitter på med noen som har drukket eller er rusa på noen som helst måte.
Vulpes Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 Å kutte ut venner fordi de kjører etter å ha tatt et par øl synes jeg er å overreagere. Men at du ikke vil sitte på skjønner jeg godt, hadde nok hatt problemer med det selv. Synes det å kjøre etter å ha drukket, selv om det bare er litt, er tullete. Hvis man vet at man skal kjøre lar man være å drikke. Hadde nok tatt noen diskusjoner om jeg hadde hatt venner som pleide å kjøre etter å ha tatt noen øl, slik at de visste hva jeg syntes om det, men hadde ikke dratt det noe lenger enn det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #20 Skrevet 21. mai 2012 Du kan i alle fall la være å gå på fest med dem? Har du lappen selv, forresten? Du er absolutt den mest fornuftige av deg og dine venner! Stå på ditt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå