Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på arbeidsavklaringspenger fra NAV og får 4800 kroner utbetalt hver 14. dag.

Nå har jeg flyttet fra x-samboeren min og er på jakt etter leilighet, men med den intekten jeg har så har jeg ikke så mye jeg kan rutte med til leilighet slik jeg ser det nå.

Derfor lurer jeg på om noen her inne vet om jeg har krav på noe mer støtte eller hjelp fra NAV?

Kan jeg eventuelt søke om at de betaler depositum på leilighet eller slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan desverre ikke svare deg på dette. Men nyskjerig , så legger til denne i mine innlegg :filer:

AnonymBruker
Skrevet

nav kan stille som garantist for depositum. ellers kan du søke om bostøtte. jeg hadde samme "inntekt" som deg og 6000 i husleie, fikk ca 2500 kr i bostøtte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav kan stille med sosialgaranti. Dette går kun direkte på ubetalt husleie og ikke ødeleggelser i leiligheten. Dette betyr at det har liten verdi for en utleier og de fleste skyr å leie ut til folk med sosialgaranti.

Hva med å søke om et depositumlån i banken din?

I ytterst få tilfeller får man lån fra Nav til depositum.

• Liker 4
Skrevet

Du kan søke bostøtte fra Husbanken.

Skrevet

Hmm. Jeg vet ikke med tanke på det med at du fra før går på aap, men da jeg bodde alene, og jobbet, så hadde ikke jeg nok til og dekke utgiftene med, fordi jeg var sykmeldt, og da gikk jeg til nav og fikk innført bostøtte, samt som jeg iblant fikk sosial stønad på resterende "hva man skal leve på etter regninger er betalt" som er det man skal ha "krav" på. Men det beste er nok og snakke med din saksbehandler.

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på bostøtte.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje ikke helt likt til spørsmålet stilt helt øverst, men jeg går også på AAP og jeg må flytte ut hjemmeifra (jeg orker ikke mer).

Jeg har ikke råd til å bo på andre måter enn i et kollektiv, og da lurer jeg på om jeg si at jeg går på aap? Alle vil ha en bopartner med stabil/trygg inntekt så de er sikker på at jeg betaler leia. Men jeg har ikke så lyst til å dele ut om hva problemene mine er. Jeg får 4800 to ganger i mnd, og klarer meg akkurat i et eventuelt kollektiv. Problemet er at alle som leier ut vil jo selvføglelig vite om jeg kan betale hver måned, og hvordan. Kan jeg si at jeg har søkt studier (det har jeg jo), men hvis jeg ikke kommer inn så blir det jobb. Planen er å komme meg i jobb dette året, men for å klare det må jeg komme meg vekk hjemmeifra. Jeg lyver ikke, men vil prøve å unngå "fordommer" som noen kan ha overfor oss som "går på nav".

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje ikke helt likt til spørsmålet stilt helt øverst, men jeg går også på AAP og jeg må flytte ut hjemmeifra (jeg orker ikke mer).

Jeg har ikke råd til å bo på andre måter enn i et kollektiv, og da lurer jeg på om jeg si at jeg går på aap? Alle vil ha en bopartner med stabil/trygg inntekt så de er sikker på at jeg betaler leia. Men jeg har ikke så lyst til å dele ut om hva problemene mine er. Jeg får 4800 to ganger i mnd, og klarer meg akkurat i et eventuelt kollektiv. Problemet er at alle som leier ut vil jo selvføglelig vite om jeg kan betale hver måned, og hvordan. Kan jeg si at jeg har søkt studier (det har jeg jo), men hvis jeg ikke kommer inn så blir det jobb. Planen er å komme meg i jobb dette året, men for å klare det må jeg komme meg vekk hjemmeifra. Jeg lyver ikke, men vil prøve å unngå "fordommer" som noen kan ha overfor oss som "går på nav".

Jøss.. Dette var helt nifst å lese, nesten akkurat samme situasjon som jeg er i :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da kan jo vi bo sammen ^ hehe neida, men "så bra" at vi er i samme båt. Det er ikke en gøy situasjon å være i men bra jeg ikke er alene. Håper noen kommer med tips :)

• Liker 1
Skrevet

Når vi ført er inne på dette temet. er det noen som vet hvor mye det er forventet at man skal klare seg på etter at de nødvendige regninger er betalt (det som regnes som nødvendig) Går på AAP, er alene med en 10 åring.

Skrevet

Fra NAV har man rett på nok penger til livsopphold, husleie og strøm. Dette er regulerte satser fra kommunene som de fleste nav kontorene følger.

Til deg som er enslig med barn på 10 år har rett på 8 121 kr, dette skal dekke alle utgifter bortsett fra husleie og strøm. Husleie og strøm kommer utenom. Dvs, hvis du sitter igjen med under 8 121 kr i mnd, etter husleie + strøm er betalt, så har du rett på supplerende stønad fra NAV, sosialhjelp. Det er også krav om at boutgifter ikke skal være over en gitt sum, dette er det retningslinjer på, 1 person kr 6 333,-, pluss reelle utgifter til strøm.

Til deg som er enslig, satser da er på 5 385 kr i mnd. Husleie og strøm gjelder som over :)

Dere kan søke om bostøtte via www.husbanken.no.

Håper dere ble klokere :D

Skrevet (endret)

Fra NAV har man rett på nok penger til livsopphold, husleie og strøm. Dette er regulerte satser fra kommunene som de fleste nav kontorene følger.

Til deg som er enslig med barn på 10 år har rett på 8 121 kr, dette skal dekke alle utgifter bortsett fra husleie og strøm. Husleie og strøm kommer utenom. Dvs, hvis du sitter igjen med under 8 121 kr i mnd, etter husleie + strøm er betalt, så har du rett på supplerende stønad fra NAV, sosialhjelp. Det er også krav om at boutgifter ikke skal være over en gitt sum, dette er det retningslinjer på, 1 person kr 6 333,-, pluss reelle utgifter til strøm.

Til deg som er enslig, satser da er på 5 385 kr i mnd. Husleie og strøm gjelder som over :)

Dere kan søke om bostøtte via www.husbanken.no.

Håper dere ble klokere :D

Takk for tilbakemelding.

Jeg har ca kr 16.000 utbetalt i mnd. ink barnebidrag og barnetrygd. Husleien min er på ca 5000 og strømmen i snitt per måned kr 1500( er på vinteren på over 2000 kr, pga. et gammelt hus, som er lite isolert) Jeg eier huset selv. Det vi vel si at jeg ikke har rett på suppelerende stødnad fra NAV, stemmer ikke dette?

Endret av Wildrose
Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Jeg har ca kr 16.000 utbetalt i mnd. ink barnebidrag og barnetrygd. Husleien min er på ca 5000 og strømmen i snitt per måned kr 1500( er på vinteren på over 2000 kr, pga. et gammelt hus, som er lite isolert) Jeg eier huset selv. Det vi vel si at jeg ikke har rett på suppelerende stødnad fra NAV, stemmer ikke dette?

Du har ikke rett på noe fra Nav da, nei.. Men å søke bostøtte gjennom husbanken er jo noe alle kan prøve på :)

Skrevet

Du har ikke rett på noe fra Nav da, nei.. Men å søke bostøtte gjennom husbanken er jo noe alle kan prøve på :)

Nei, det var det jeg trodde. Det er likevel nokså stramt. Det koster å leve, selv rimlig nøkternt i Norge i dag.

Skrevet

Nei, det var det jeg trodde. Det er likevel nokså stramt. Det koster å leve, selv rimlig nøkternt i Norge i dag.

Ja, det er helt sant :/

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Hvorfor har du så lav lønn? Deltidsjobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...