AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Sitter her med gjestelista og sliter. Har noen spørsmål. Vi skal ha småbord (hvis jeg får dette til å gå opp da) pga lokalets størrelse og form samt det at vi skal ha koldtbord. Skal da ha 8 på hvert bord. Bør alle søsken få sitte sammen? Altså mine søsken sammen, hans sammen, tanter/onkler sammen? Mikser dere sidene? Jeg har skilte foreldre og familiene våre har aldri møtt hverandre (utenom de nærmeste i bursdager, dåp og lignende)så føler det blir litt unaturlig å mikse dem. Da må det såfall bli at halvparten rundt bordet er fra min side og halvparten er fra hans så de har noen å prate med i utgangspunktet alle sammen. Men da må vi igjen skille søskenpar... Huff, er vanskelig dette her. Og hva med "rang"? Bør de "viktigste" i bryllupet sitte sammen, f.eks. foreldre på samme bord, tanter/onkler/søskenbarn på samme bord eller kan man f.eks. mikse tanter med venner? Dette er spesielt vanskelig på hans side siden han har bedt alle søskenbarn med barn, fra min side kommer kun et par søskenbarn (stor familie, kun de voksne ble bedt og mange takket nei). Noen synspunkter?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Et spørsmål til: når man har 8-mannsbord og antallet ikke går opp, er det da greit å ha et 12-mannsbord?
Meg88 Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Slenger meg på denne! lurer på mye av det samme selv:) lykke til!
Montefalco Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Det viktigste er at alle har noen de kjenner på bordet. Det er ikke viktig at søsken sitter på samme bord. Man bør tenke mer på hvem som kan ha det hyggelig sammen rundt bordet enn hvem som er i familie. 3
Edvarda Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Et spørsmål til: når man har 8-mannsbord og antallet ikke går opp, er det da greit å ha et 12-mannsbord? Jeg synes to 6-mannsbord ville vært best, siden forskjellen gjør mindre ut av seg enn om det er ett digert "oppsamlingsbord". Ellers er vel det viktigste at alle kjenner noen ved bordet sitt, og at alle bør kunne ha det koselig. En litt sånn halv-blanding (eks 2 søsken med ektefelle fra hver av dere rundt ett bord) er fint, men regel nr 1 er at alle skal kose seg. Synes jeg Og som skilsmissebarn: At de som eventuelt ikke snakker sammen slipper å gjøre det mer enn høyst nødvendig 3
chadahl Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Hiver meg på denne tråden for dette er noe jeg lurer på også... Foreldrene mine er jo skilt, og pratet vel sammen sist for 11 år siden Så hvordan gjør jeg det med mamma og pappa ang plassering? De skal vel egentlig sitte ved siden av meg? Og vil jo gjerne det, men øsnker jo og nyte dagen og ikke passe på at de ikke biter hodet av hverandre eller ikke snakker med NOEN Og ang spørsmålet ditt Jeg ville nok kanskje hatt to 6 manns bord oxo. Og ikke føl deg presset til og blande folk for mye, er jo viktigere at de snakker, ler og koser seg med alle på samme bord! Jeg vet om noen fra hver familie jeg kan blande, kun fordet de er lette og prate med alle fire... Resten sitter nok med sine egne familiemedlemmer, så får vi håpe de mingler litt under festen :goodbye:
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Et av problemene er at jeg MÅ blande noen. Er bare så fryktelig vanskelig å finne ut hvem. Jeg har nemlig større familie enn han. I tilleg har jeg en veninne som igrunn ikke kjenner andre enn meg og samboeren min har en onkel og fetter på sin mors side (eneste gjenlevende slekt fra den siden) de ikke har snakket med siden moren døde for 6 år siden. Og gamle tante som er enke, yngre tanter som kommer alene... *Sukk* for et puslespill. Jeg tenker absolutt mest på at alle skal kose seg, er ikke opptatt av å blande i det hele tatt, men som sagt så MÅ jeg. Ts
chadahl Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Kanskje du skal sette alle de som ikke passer med noen andre med hverandre? hihi Og ang venninnen din ville jeg vel forventet at alle andre venninner tok litt ansvar og inkluderte henne! Samme aldersgruppe blir ihvertfall det viktigste du kan gå etter virker det som
Tillie Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Vi har valgt å blande både familier, venneflokker og til dels alderssammensetningen på bordene. (vi har dog ikke splittet par, noe som vil si at de fleste har "noen de kjenner " i umiddelbar nærhet.) Det har tatt lang tid, men vi er veldig fornøyd med oppsettet slik det ble. Tanken er at det ikke skal bli "klikker" med mye internhumor. Vi har tenkt interesser og potensielle samtaleemnet når vi har satt sammen bordene. Når jeg selv går i bryllup, setter jeg pris på å få snakket med noen andre enn i et vanlig familieselskap. Videre er tanken at når vi gifter oss, vil familie og venner fra hver av sidene mest sannsynlig se mer til hverandre enn før, slik at det er hyggelig om de blir kjent og ( forhåpentligvis) kommer overens. Rent praktisk løste vi det ved å klippe ut små papirlapper med navn på alle gjestene, og flytte dem rundt. Da slapp vi å skrive ned noe før vi var fornøyd - og alle ekser og eventuelt skilte ble plassert et stykke unna hverandre Jeg synes faktisk bordplasseringen var noe av det morsomste med planleggingen så langt - resten er mer mas Lykke til!
kaprifolen Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Ang skilte foreldre, vi plasserte den ene enden av bordet slik: brudgommen-brudgommens mor- brudgommens bror- brudgommens far-brudgommens stemor. Ellers sa mine foreldre at om det ble et problem, kunne vi blande foreldrepar og dermed splitte mor og far. Kanskje dere kan ha forloverne som buffer på deres bord?
Amens Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Vi har og tenkte på dette og kommet frem til at folk skal få sitte nøyaktig hvor de vil, orker ikke styre med bordplassering og bordkort og slikt. Vi skal ha ett familie bord hvor nærmeste familie og vi skal sitte og resten for ordne seg selv. Det viktigeste er vel at alle har noen de kan snakke med. Den stille og sjy fetteren kan gjerne plassere med noen han kjenner mens den skravlete tanta sikkert kan sitte med hvem som helst;)
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Men tror dere søsken kommer til å ta det ille opp å bli plassert med venner? Eller besteforeldre sammen med gamle venner av familien? Vil bare ikke at noen skal føle seg støtt.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Sitter her med gjestelista og sliter. Har noen spørsmål. Vi skal ha småbord (hvis jeg får dette til å gå opp da) pga lokalets størrelse og form samt det at vi skal ha koldtbord. Skal da ha 8 på hvert bord. Bør alle søsken få sitte sammen? Altså mine søsken sammen, hans sammen, tanter/onkler sammen? Mikser dere sidene? Jeg har skilte foreldre og familiene våre har aldri møtt hverandre (utenom de nærmeste i bursdager, dåp og lignende)så føler det blir litt unaturlig å mikse dem. Da må det såfall bli at halvparten rundt bordet er fra min side og halvparten er fra hans så de har noen å prate med i utgangspunktet alle sammen. Men da må vi igjen skille søskenpar... Huff, er vanskelig dette her. Og hva med "rang"? Bør de "viktigste" i bryllupet sitte sammen, f.eks. foreldre på samme bord, tanter/onkler/søskenbarn på samme bord eller kan man f.eks. mikse tanter med venner? Dette er spesielt vanskelig på hans side siden han har bedt alle søskenbarn med barn, fra min side kommer kun et par søskenbarn (stor familie, kun de voksne ble bedt og mange takket nei). Noen synspunkter? En fin anledning til at folk skal bli kjent. Mix dine søskenbarn sammen med hans søskenbarn. Onkel og tante fra din fam sammen med hans onkel og ttante. Jeg syns at dine og hans foreldre bør sitte på samme bord på en slik dag, sammen med dere. Siden dere blander de andre, så vil dere og foreldre uansett mingle rundt. Har vært i bryllup der slekten "rottet" seg sammen på sine bord, helt unaturlig på en slik dag. Det ble hans slekt, og hennes slekt. Fin måte å bli kjent på. Også for deres foreldre
kaprifolen Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Men tror dere søsken kommer til å ta det ille opp å bli plassert med venner? Eller besteforeldre sammen med gamle venner av familien? Vil bare ikke at noen skal føle seg støtt. Det tror jeg ikke! Men man kan jo ta litt hensyn til etiketten om at besteforeldre "skal" sitte nærme brudeparet... At de ikke sitter ytterst på flanken, liksom. Vi splittet ikke par, men blandet tanter/onkler, venner og søskenbarn om hverandre. Fokuserte på at de a)snakket et felles språk der det krevde hensyn. B) kunne ha noe til felles. C) at de som er superutadvendte ble blandet inn i de som kanskje ikke tar så mye initiativ. D) at de som kom uten følge kjente noen i nærheten.
Evie Skrevet 22. mai 2012 #15 Skrevet 22. mai 2012 Hei! Var i et bryllup for de hadde 8 manns bord i utgangspunktet, men brudeparet satt på 6 mannsbord med sine forlover og deres kjærester. De hadde satt alle foreldre med nye partnere på ett bord, og alle besteforeldre på et annet. Tanter og onkler fra de ulike sidene satt blandet. Søsken og venner var blandet på forskjellige bord. Dette var svært vellykket hos dem, men kommer jo an på eventuelle konflikter mellom familiemedlemmer osv.
Gjest navnelapp Skrevet 22. mai 2012 #16 Skrevet 22. mai 2012 Vi tildeler folk eit åttemannsbord, og så plasserer dei seg på bordet som dei vil. Vil eit par site saman så får dei det, vil dei ikkje så kan dei blande seg med dei andre. At besteforeldre skulle bli fornærma for å bli plassert med andre eldre eller at søsken skulle bli fornærma for å site saman med vennane til brudeparet høyrest veldig snodig ut i mine øyre. Vil ikkje alle gjere det beste ut av situasjonen og bordplasseringa og prøve å kose seg? Rare folk klarer ein ikkje å gjere fornøgde uansett, så nokre får berre seile.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå