Gå til innhold

Homofile ber oss boikotte Frelsearmeen??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på tv her en morgen at de homofile ber oss boikotte Frelsesarmeens konserter, samt boikotte Dagbladet som arrangerer konsertene og artistene som stiller opp. Dette pga synet Frelsesarmeen har på homofili.

Jeg har ikke noe problem med homofile/lesbiske, men hvis de ønsker å bli "godtatt" så er vel ikke dette rette veien å gå. Mener de virkelig at deres sak skal bli tatt seriøst når de ber oss boikotte en organisasjon som hjelper de svake i dette samfunnet? Er det viktigere at en homofil får oppreisning enn at vi hjelper en uteligger?? Vikitigere at noen klapper en lesbisk på skulderen og sier "jeg aksepterer deg" enn at noen lager til jul og serverer suppe til de dårligere stilte i samfunnet?

Jeg ble faktisk litt provosert av dette innslaget, og lurer på om foreningen for homofile og lesbiske har tenkt gjennom hva de gjør for saken sin med et slikt utspill.

Noen flere som har fått med seg denne saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har ikke hørt om dette. Men jeg synes du har et godt poeng.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Frelsesarmeen har det ikke med å

gå ut med markerte oppfatninger om etiske/politiske temaer

angående seksualitet, legning, likestilling etc. Av store kristne

organisasjoner er vel de den som fremmer sitt syn minst på

slike temaer. De markerer

seg på helt andre områder. Jeg synes de skal dømmes etter

det de først og fremst sier er deres hovedoppgave og som

de synes best på. Og hvis de har en "feil" oppfatning på

noe slikt så synes jeg man må ta det opp på en annen

måte en å boikotte. De er få/ingen store organisasjoner, partier,

grupperinger etc. som har oppfatninger som deles av alle.

Man får legge vekt på det som er hovedoppgaven til organisasjonen

og til en selv.

Skrevet

Jeg synes homsene selv må få velge å boikotte dem og gjerne markedsføre det. Og jeg forstår dem veldig godt.

Men å oppfordre oss til å boikotte dem, er å ta i.

Skrevet
Jeg synes homsene selv må få velge å boikotte dem og gjerne markedsføre det. Og jeg forstår dem veldig godt.

Men å oppfordre oss til å boikotte dem, er å ta i.

Må si meg enig i det. Dersom homoene skal boikotte frelsesarmeen fordi de ikke aksepterer homoer - da gjør jo på en måte homoene det samme med dem. Det vil si når de prøver å få oss andre til å gjøre det. Jeg forstår godt at de gjør det selv.

Om frelsesarmeen har noen holdninger som er vanskelige å akseptere eller ikke.. - de er en fantastisk organisasjon som favner en stor del av norske trengende. De favner ikke alle, her må andre organisasjoner steppe inn. Men - frelsesarmeen er en flott organisasjon vi bør støtte så mye vi kan :)

Atmi

Skrevet

Kjenner faktisk opptil flere soldater i frelsesarmeen (var faktisk invitert til den sermoni der de blir opptatt som soldat, men turte ikke gå :oops: ) og selv om de personlig har oppfatninger som jeg ikke er enig i har jeg ALDRI opplevd å bli diskriminert av dem. Og jeg er en STOR synder i deres øyne, jeg er samboer, har sex utenfor ekteskap, drikker alkohol, synes det er greit at folk skiller seg (og gifter seg igjen), tror ikke på gud et, etc :briller: Noe av dette er deres personlig tro, annet er også en del av frelsesarmeens "felles" tro. Men det vil aldri skje at et menneske som trenger hjelp ikke får det fordi det har en annen livstro enn frelsesarmeen! At homofile ikke får bli soldater i frelsesarmeen er en ting, men det får ikke folk som drikker alkohol heller bli. (Ikke det at det bør sammenlignes)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes også disse organisasjonene (for homofile) etterhvert bør kjenne sin besøkelsestid.

Siden homofiles livsførsel ikke på noen måte er ulovlig eller på annen måte til skade for samfunnet, er det helt rimelig at de forlanger at samfunnet tar konsekvensen av dette, og ikke diskriminerer i f.eks. jobbsammenheng.

Men de som har en personlig overbevisning som sier at det å leve som homofil er galt på noen som helst måte, har faktisk full anledning til å mene dette, såfremt de ikke bryter norsk lov. Og akkurat som homfile har adgang til å danne organisasjoner som fremmer deres syn, har også religiøse mennesker anledning til å samles i en eller annen form for menighet eller organisasjon.

Det overrasker meg litt at interesseorganisasjonene for homofile ikke ser at de, ved å angripe andres religion og livssyn, gjør seg skyldig i de samme overtrampene som de kjemper for å unngå selv.

Jeg har også tenkt det som "philippa starck" var inne på i det første innlegget; at det virker som enkelte homofile ikke er fornøyd med at deres livsførsel tolereres av samfunnet, de krever at folk MÅ synes at den er flott, og at alle skal være forpliktet til å heie dem frem og klappe dem på skulderen. Det har de ingen rett til å kreve.

At homofile ikke får bli soldater i frelsesarmeen er en ting' date=' men det får ikke folk som drikker alkohol heller bli. (Ikke det at det bør sammenlignes)[/quote']

Det er utvilsomt litt morsomt at Jesus (han fra Nasaret) ville blitt avvist av frelsesarmeen. :ler:

Skrevet

Kristelig Folkeparti er heller ikke spesielt begeistret for homofile - det ville vært mer naturlig å boikotte KrF synes nå jeg da.

Frelsesarmeen gjør en utmerket jobb, de stiller ingen spørsmål; de bare stiller opp og hjelper folk som trenger det.

Jeg har stor sympati for de homofiles kamp mot mobbing og trakassering, men å be om boikott av Frelsesarmeen er et stort bomskudd.

Skrevet

Kristne organisasjoner skal ha en bibelsk tolkning av hva homofili er, og da er jo svaret ganske enkelt. På den andre siden er Bibelen en skriftlig tolkning på Guds kjærlighet og hvor mye Han elsker oss syndere.

Derfor skal ALLE omfattes og ALLE som vil ha Jesus Kristus som sin frelser skal ha rett til det. Derfor skal INGEN diskrimineres eller stenges ute i "mørket".

Utalelser har også lett for å tas ut av sin helhetlige mening, derfor må man se på HELE og ikke bare en enkelt frase. Men hvis homofile organisasjoner skal begynne med gjøre det samme som de selv ble utsatt for, så viser det vel hva agendaen er for disse.

De vil ha den samme "makten" som andre har og er da villige til å bruke den på lik linje med oss andre. Å gå foran som et eksempel for andre minoriteter kan være en utfordring for noen mens dette er bare trist.

De som kan lære av historien og trekke de store linjer vil se helt andre måter å bruke mediene på. Derfor er det viktig at man lytter til "erfarne fjellfolk" som ikke har falt for fristelsen til å bli moralsk "avstumpet" (les : desillusjonert +++).

For å tro på en sak, være ung idealist med et brennende ønske om forandre verden, til å bli godt voksen. Når slutten så nærmer seg faretruende er alle idealer er forkortet ned til "hva-er-best-for-meg-nå"-følelser, vil man ha tapt på alle plan. Og man ser det ikke hendelsesforløpet engang.

Dette er første skritt i et ledd på å innføre "Jeg-er-som-deg" i system, men det kan bare føre til en ting som f,eks. frastøtning for verden er fremdeles ikke klar for denne "transfusjonen".

Skrevet

Vet ikke om jeg misforstår deg eller ikke. Men frelsesalmeen nekter ikke hverken homofile, narkomane eller alkoholikere frelse. De tverdt i mot omfavner alle mennesker og behandler alle som viktige personer - hjelper mer enn noen annen organisasjon jeg vet om. MEN - frelsesarmeen har noen ting de mener er riktige og gale - det vil si at dersom du ikke gjør det som frelsesarmeen står for kan du ikke bli soldat i organisasjonen. Men - du kan likevel jobbe innenfor frelsesarmeen, du vil bli godt mottat og respektert så lenge du respekterer frelsesarmeens grunnprinsipper og lar organisasjonen stå for disse. Jeg syns faktisk det er helt greit.

Min forståelse er faktisk ikke at kristne mennesker nekter homofile adgang til himmelen via jesus. Tverdt imot sier kristne organisasjoner at alle kan komme til jesus, og at hans korsfestelse frelste oss fra alle synder. Likevel mener kristne mennesker at blandt annet stjeling, dreping, lyving og homofili er synd og ikke beste måte å tilbringe livet sitt på. Derfor bruker de heller ikke mennesker som gjør disse tingene som forbilder. Jeg syns det er akkurat som det skal være, og ser ikke noe problem med det i det hele tatt. HVor stor sjanse er det for at en kristen prest får være "soldat" for en ikkekristen organisasjon?

Gjest Mayamor
Skrevet

Dersom en homfil uteligger hadde vendt seg til Frelsesarmeen - tror dere de ville sagt nei?

Det tror ikke jeg.

Det er det som betyr noe for meg:

De hjelper de vanskeligstilte i samfunnet - uansett!

At de ikke vil ha de homifile inn som soldater er kanskje avleggs i dagens samfunn. Men det er deres normer. Kanskje de oppdaterer den etter KRF, kirken etc gjør det samme... :wink:

Men jeg kommer til å støtte frelsesarmeen fordi jeg mener de gjør gode gjerninger!

Mayamor

Skrevet
Mener de virkelig at deres sak skal bli tatt seriøst når de ber oss boikotte en organisasjon som hjelper de svake i dette samfunnet?

Hvis den samme organisasjonen tramper på en annen minoritet, så synes jeg det er på sin plass. Du er ikke immun mot tilsnakkelse bare fordi du hjelper mange. Hjelper du hundre grupperinger, men tråkker på den hundre og første, så er det likeså på sin plass med reaksjoner.

Men nå vet jeg ikke hva som er opprinnelsen til denne reaksjonen fra de homofile og lesbiske. Og som Gjest sa et stykke opp i tråden, så er det ikke likt Frelsesarmeen å gå ut med markerte oppfatninger om hva som er rett og galt.

Jeg har all respekt for Frelsesarmeen.

Gjest sexysadie
Skrevet

Høybråtens meninghet har nå begynt å eksludere homofile i fra meningheten. Synes Høybråten skal gjøre noe med det....

Skrevet

Men husk at ikke alle homofile/lesbiske mener dette.

Jeg er selv lesbisk, og synes frelsesarmeen gjør en god jobb. Og foreldrene til partneren min er medlemmer i frelsesarmeen, og veldig aktiv der. Partneren min har til og med vært soldtat der når hun var ung.

Nå har hun lite kontakt med de, men jeg ser absolutt ingen grunn til å boikotte.

Gjest Lampeskjermen
Skrevet
Høybråtens meninghet har nå begynt å eksludere homofile i fra meningheten. Synes Høybråten skal gjøre noe med det....

SS

Dette stemmer ikke.

Det var noe VG skrev. Som jeg skrev i et innlegg under en annen tråd er det ikke Høybråtens menighet som har begynt å ekskludere homofile. Det er et dokument fra et råd som er sendt ut til menighetene. Det som er faktum i denne saken er at menigheten til Høybråten ikke har tatt stilling til dette dokumentet. Menighetene i Misjonsforbundet er ikke toppstyrt, men er selvstendige enheter som tar sine egne standpunkter. Det blir derfor veldig feil og misvisende å skrive at hans menighet har begynt å ekskludere homofile.

Her er Høybråtens egen uttalelse om denne saken:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle180340.ece

Jeg håper inderlig at menighetene i Misjonsforbundet avviser dokumentet, men det blir feil å forhåndsdømme den enkelte menighet og det enkelte menighetsmedlem på feil grunnlag.

Den dagen menigheten til Høybråten evt begynner å ekskludere homofile, eller vedtar dette dokumentet, kan vi heller reagere.

Huff. Dette ble litt på siden av denne tråden... men jeg blir litt arg av medias fremstilling av saker. Det kan virke som om media innbiller seg at misjonsforbundet er en pavestyrt organisasjon og ikke et forbund av selvstendige enheter som alle kan ta sine valg.

Lampeskjerm

Skrevet

Uansett. Det sier vel en del om misjonsforbundet. Men flott at menighetene selv har anledning til å selv ta stilling til det.

Gjest Lampeskjermen
Skrevet
Uansett. Det sier vel en del om misjonsforbundet. Men flott at menighetene selv har anledning til å selv ta stilling til det.

Jeg synes først og fremst det sier noe om noen i ledelsen. Jeg håper at resten av misjonsforbundet har visdom og toleranse nok til å avvise forslaget. Gjør de ikke det er det trist.

Skjermen

Skrevet
'

Det er jo litt trist - men det er jo ikke frelsesarmeen.

Skrevet

Soup - soap - salvation

Dette sier det meste om Frelsesarmeen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...