Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får som tittelen sier lov til å ha med lærebok på eksamen. Det er en godt brukt bok, med masse post-its for å finne lett frem til forskjellige emner, og noen steder er det notert ned eksempler osv.

Er dette noe man kan få problemer med? De kan vel ikke forvente at en lærebok man bruker aktivt er helt fri for notater og stikkord?

Ble plutselig nervøs nå, vil ikke bli tatt for juks eller bli nødt til å bruke en bok hvor det ikke er merket hvor forskjellige ting er å finne..

Videoannonse
Annonse
Gjest nemorosa
Skrevet

Jeg har hatt flere eksamener hvor lærebok har vært tillatt, og har alltid skriblet endel i boken :) aldri vært noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, på de eksamener jeg har hatt der det er lov å ta med lærebok så har vaktene bladd raskt igjennom dem. Antar at det er for å finne eventuelle jukselapper eller (lengre) skriblerier.

Jeg ville hvertfall fjernet post-it lappene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare sånne merkelapper som man setter på siden for å finne raskt fram. Sånne som man gjerne bruker på lovsamlinger og sånn..

Da slipper jeg iallefall viske ut alt jeg har knotet ned, takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok fra emne til emne, for det eneste vi fikk ha i medbragte lærebøker var post-it-lapper med nummerering/overskrift, utheving med merketusj og oversettelser til norsk (hadde engelsk bok). Det var fagansvarlig som gikk gjennom hver bok, og det var to som måtte ta eksamen uten bok fordi de hadde notert stikkord ved teksten.

AnonymBruker
Skrevet

Bør de ikke opplyse om dette i såfall? Har ikke blitt nevnt at det ikke er lov å notere i boka, hverken på forelesning eller i emnebeskrivelse.

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det på tidligere eksamensoppgaver da?

I de fagene jeg har hatt hjelpemidler har dette vært TYDELIG opplyst om på forhånd. Både i fag hvor vi har utdelte hjelpemidler (formelsamlinger, skolens kalkulator) eller kan ha med hjelpemidler selv (lovsamling med strenge regler for notater, eller åpen bok hvor alle hjelpemidler (utenom kommunikasjon med andre) er lov - da også alle typer notater og lapper).

AnonymBruker
Skrevet

Bør de ikke opplyse om dette i såfall? Har ikke blitt nevnt at det ikke er lov å notere i boka, hverken på forelesning eller i emnebeskrivelse.

(Jeg er AB 21:52) Det ble nevnt ganske mange ganger på forelesninger, første gang da hun viste oss hvilken bok som var aktuell å ta med på eksamen. Da sa hun også at det var lurt å notere med blyant i den, for før eksamen skulle alt som ikke var oversettelser og markeringer viskes ut. Hvis du er usikker er det bare å maile den aktuelle foreleseren eller fagansvarlig. Det er bedre enn å plutselig sitte uten bok på eksamen.

Forresten er det mange som aldri får med seg noen beskjeder. Jeg studerer nå engelsk, og det er kun én ordbok vi får ha med på eksamen. Det står skrevet i pensumheftet i bokhandelen, minst ti gang på It's Learning, foreleseren har nevnt det på omtrent annenhver forelesning og det ble tatt opp to ganger i siste spørrerunde før eksamen. Likevel var det tre stykker som kom på eksamen med feil ordbok og ble kjempesinte fordi de ikke fikk bruke feil bok. En ble så sint at han bare leverte blankt.

AnonymBruker
Skrevet

På gamle eksamensoppgaver står det bare lærebok, ikke noe mer. Har ikke vært skrevet noe på fronter, står ikke noe videre i emnebeskrivelsen.

Hadde den eksamenen i dag da, og bøkene ble ikke sjekket. Men jeg hadde uansett ikke så mye notater som jeg trodde, var mest sidehenvisninger :)

Takker iallefall for svar alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...