Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg virkelig hater jobber min.

Jeg har virkelig prøvd å like den bedre, men når har det gått et år "på overtid" og det blir ikke bedre.

Jeg har en vond klump i magen hver morgen for jeg vet jeg skal på jobb, og nesten hver dag gråter jeg når jeg kommer hjem for jeg blir så utslitt av jobben jeg har.

Jeg driver og søker ny jobb nå, men vet ikke hvor mye lenger jeg holder ut i den jeg har.

Om jeg sier opp og ikke får ny jobb i løpet av oppsigelsesperioden (3 mnd), vil jeg da ha rett til arbeidsledighetpenger hos Nav (eller hva det heter)?

Å måtte gå på Nav er ikke noe jeg ønsker, men med jobben jeg har nå opplever jeg mye uro,vondt i magen, jeg gråter mye, mye nedstemthet og jeg finner ikke glede i noe som helst. Jeg kommer hjem, stirrer i taket i flere timer, så legger jeg meg med en vondt klump i magen fordi jeg vet jeg må på jobb når eg våkner opp. Når jeg er på jobb jer eg helt skjelven og jeg føler meg helt hul. Jeg finner ikke lenger glede i ferier, å være med venner/familie eller ting som vanligvis gjør meg glad.

Jeg har som sagt prøvd i et år nå, men det blir værre og værre og jeg vet ikke hvor mye mer jeg klarer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Dersom du sier opp selv vil du få 8 ukers sperring før du får ledighetstrygd.

Ta kontakt med et vikarbyrå for å få fortgang i jobbsøkingen - de kan også gi deg kurs for å kvalifisere deg bedre til andre typer jobb.

Skrevet

Som Blondie sier får du ikke dagpenger de første 8 ukene hvis du sier opp selv.

Når det er sagt så syns jeg virkelig ikke du kan gå rundt og ha det sånn noe særlig lenger! :klem: Samboeren min var i samme situasjon som deg, og endte opp med å si opp uten å ha noe å gå til. Og han ble en annen person over natta! Plutselig fikk jeg den sprudlende og morsomme kjæresten min tilbake. Han må fremdeles jobbe ut oppsigelsestiden, men klarer å ikke la ting gå så innover seg nå når han vet han uansett er på vei ut. Så hvis du tror du klarer deg økonomisk en stund med sparepenger og etter hvert dagpenger (hvis du ikke får ny jobb raskt), og det er greie jobbmuligheter videre der du bor syns jeg du skal sette ned foten og ta det valget som er best for deg selv! :klem:

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har også sagt opp grunnet utrivelige forhold på jobb. Jeg planla det slik at jeg hadde penger på konto til å klare meg de 8 ukene - men jeg fikk vikaroppdrag før den tid. Og etter 3 måneder ny fast jobb som jeg trivdes i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, jobben gjorde meg deprimert så jeg kollapset til slutt. Jeg dro til legen for en sykemelding og han ba meg si opp jobben, og han skrev en legeerklæring til NAV så jeg slapp å miste dagpenger de første 8 ukene fordi jeg sa opp. Er du deprimert og helt utslitt så dra til legen og be om en legeerklæring, hvis du har en grei lege. Noen leger mener jo at psykiske problemer er bare tull, det har jeg erfart selv. Som juliane sier så ble jeg en annen person når jeg sluttet i jobben, dvs jeg ble lykkelig og sosial igjen :) Ut av det du skriver så er det tydelig at du ikke har det bra, og du har hatt det sånn lenge :(

Det tok en stund før jeg fikk meg jobb, det begynte med et vikarbyrå (veldig dårlig betalt i mitt tilfelle, dårligere enn dagpengene, men det er erfaring) men så fikk jeg meg et vikariat på egenhånd så jeg kunne si opp vikarbyrået.

Noen ganger må man tenke på seg selv, og kan du ikke få en legeerklæring så kan det være verdt det å si opp uansett kanskje. Det får du vurdere. Håper du får en annen jobb snart :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Tusen takk for hyggelige kommentarer og god hjelp :)

Samboeren min holder meg igjen. Om det ikke var for han, hadde jeg sagt opp for flere måneder siden. Vi har et huslån å betale på, og om jeg går arbeidsledig lenge mister vi huset :(

Jeg bor i Oslo så det er nok arbeid her, skal melde meg inn i vikarbyrå.

Vet noen foresten hvordan det er med vikarbyrå? Om man er "garantert" arbeid eller om man bare får jobb innimellom?

Jeg har en ny lege så jeg vet ikke hvordan hun er med tanke på slike problemer.

Det må sies at det ikke er jobben i seg selv som er problemet, det er ledelsen. I tillegg til å være dårlige ledere, så bryter de arbeidsmiljøloven.

Jeg orker knapt å komme meg opp fra senga om morgenen for å dra på jobb, jeg orker ikke noen kamp for å få ordnet opp i forholdene der.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen:

Hvor mye får man av Nav i ledighetstrygd?

Skrevet

TS igjen:

Hvor mye får man av Nav i ledighetstrygd?

Rundt regnet 62% av forrige års inntekt opptil 6G.

Skrevet

Tror det er 64% av lønnen din. Eller 62%..

Skrevet

Ok, der kom rett svar like før meg.

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær klar over av du kan få problemer med NAV når man bare sier opp jobben. Det er ikke særlig å gå arbeidsledig. Jeg gikk nesten 1 år for mange år siden. Pengene jeg fikk i trygd holdt så vidt til huseleie, lån og såvidt penger til mat og andre ting. NAV kan og sette deg i jobb hvor som helst i landet. Til meg hadde de fiksa jobb i en barnehage, jeg sa nei med god grunn uten å miste trygda. Hadde nettopp mista et barn sjøl så de forstod godt jeg ikke ville jobbe med barn. Klarte til slutt og finne en bra jobb rett etterpå som jeg enda har.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kontakte fagforeninga/arbeidstilsynet?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med å kontakte fagforeninga/arbeidstilsynet?

Dette er ofte et godt råd - hvis man har krefter til å kjempe. Veldig ofte har man ikke det, eller at forholdene er så små (få ansatte og få ledere) at det er bedre å finne seg ny jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...