Gå til innhold

Inviterte du alle faddere til ditt barns konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørk
Skrevet

Litt inspirert av en annen tråd, der mange legger vekt på at man bør gå i konfirmasjon til fadderbarn tross egen konfirmasjon dagen etter.

Det er mange grunner til man mister kontakten mellom fadderbarn og faddere. Det kan være krangel mellom fadder og foreldrene. Det kan være mangel på interesse fra fadderens side, det kan være mangel på interesse fra fadderbarnets familie. I tillegg har vi det som er vanlig i dagens samfunn; samlivsbrudd.

Så da er mitt spørsmål; ber/har du bedt alle fadderene til ditt barns konfirmasjon? Tross krangler og manglende kontakt. Inviterte du søsters ekssamboer som var fadder sammen med din søster for 15 år siden, men som forsvant ut av familien rett barnedåpen?

Like viktig; forventer du at alle faddere stiller uansett?

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Faddere til begge mine barn er nære slektninger, så ja, de var invitert, og jeg forventet at de kom.

Gjest Jytte
Skrevet (endret)

Nei, jeg inviterte ikke min søster eksmann til min eldste sønns konfirmasjon. De hadde da vært skilt i flere år, hadde ingen barn sammen, men begge er etablerte på hver sin kant med nye ektefeller og barn.

Det er jo derfor vi velger flere faddere - for noen vil selvsagt falle av etterhvert. Noen dør, noen skilles, noen blir uvenner, osv ..

Jeg kunne ikke tenkt meg å invitere noen kun fordi de stilte opp som faddere da barna ble døpt.

For min del så har jeg ikke noe annerledes og nærere forhold til niesen som jeg er fadder til enn til nevøene mine som jeg ikke er fadder til. De står meg akkurat like nær alle sammen.

Har heller aldri opplevd at mine barn er blitt nærere fulgt opp av besteforeldre og tanter/onkler som er fadder enn de som ikke er det.

For mitt vedkommende er fadder noe man må ha om man velger kirkelig dåp - det har ikke noe dypere mening enn det.

Endret av Jytte
AnonymBruker
Skrevet

Litt inspirert av en annen tråd, der mange legger vekt på at man bør gå i konfirmasjon til fadderbarn tross egen konfirmasjon dagen etter.

Det er mange grunner til man mister kontakten mellom fadderbarn og faddere. Det kan være krangel mellom fadder og foreldrene. Det kan være mangel på interesse fra fadderens side, det kan være mangel på interesse fra fadderbarnets familie. I tillegg har vi det som er vanlig i dagens samfunn; samlivsbrudd.

Så da er mitt spørsmål; ber/har du bedt alle fadderene til ditt barns konfirmasjon? Tross krangler og manglende kontakt. Inviterte du søsters ekssamboer som var fadder sammen med din søster for 15 år siden, men som forsvant ut av familien rett barnedåpen?

Forventer at faddere og annen nær familie kommer. Desverre kom ingen fra farsiden. Siden vi er fraskilt, så anså de ikke oss som famiie lengrer. Ikke en person dukket opp. (det har ikke vært konflikter mellom oss)

Skrevet

Der ser man fordelene av å velge faddere som er i familien.

Skrevet

Min fadder som er en forhenværende venninne av min mor kom ikke i min konfirmasjon, da de ikke var venner lengre. Hun sendte kort, med bankbok som hun hadde opprettet i mitt navn. Hadde ikke noe forhold til henne, og føler vel heller ikke at jeg "mangler noe", selv om jeg ikke har hatt noe særlig forhold til fadderen min.

AnonymBruker
Skrevet

Det håper jeg faktisk ikke!! Jeg ble for flere år siden fadder til barnet til ei venninne. Kort tid etter valgte jeg å avslutte venskapet med denne venninnen da hun hadde verdier som gjorde henne til et menneske jeg ikke ønsket ha i min vennekrets. Vennskapet ble avsluttet på en ordentlig måte, og vi snakker jo hvis vi møtes, men det er all kontakt vi har. Treffes en - to ganger i året. Fadderbarnet har jeg sett et par ganger siden hun fylte ett år. Jeg håper virkelig moren lar være å invitere meg da vi begge vet at jeg ikke har noe ønske om å komme. Forstår heller ikke hvorfor hun skal ha interesse av å ha meg der...

Gjest Gjest
Skrevet

Kommer ikke til å invitere ene fadderen til barnet i konfirmasjon. Fadderen har ikke sett barnet siden barnet var 3 år. (barnet er nå 13 år)

Det var en venninne som forandret seg veldig etterhvert. Jeg snakket med henne om den oppførselen hennes flere ganger. Til slutt gav jeg opp.

Dukker hun opp i kirken konfirmasjonsdagen tror jeg at jeg hadde blitt kvalm. Barnet hadde ikke visst hvem den personen er.

AnonymBruker
Skrevet

Som fadder, så kan jeg si at jeg sa nei takk. Det var jeg som opprettholdt kontakten med besøk osv,men det var aldri gjengjeld. Hun sluttet å ringe osv,så vennskapet døde ut. Så gikk det 12 år og konfirmasjon. Hvorfor skulle jeg gå dit? Bare for at jeg var fadder? Nei. Det hadde blitt med den dagen, så ville det bli stille igjen,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...