AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Hei! Jeg lurer på om noen av dere kanskje kan gi meg noe svar. Jeg er under NAV og spurte min saksbehandler om noe kurs som innebærer omsorgs og pleier-arbeid. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen slike de hadde akkurat nå, men at hvis det var sykehus og pleierarbeid jeg var interessert i så kunne jeg spørre forskjellige sykehus om de kunne opprette en praksisplass for meg som pleieassistent så ville NAV betale de for å ha meg der. Jeg har sendt rundt noen mailer men ikke fått noen svar.. En jeg tilfeldigvis snakket med om dette sa at saksbehandleren min må være dum for ingen sykehus kan gjøre slikt og at det bare var å droppe det. Kan ikke sykehus opprette prakisplasser? Hvordan får man isåfall bli pleieassistent på sykehus uten helseutdanning fra tidligere ?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Hva med å prøve å få praksisplass på et sykehjem? Skjønner at sykehusene kvier seg for å ta inn ufaglærte.
Sinner Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Det er forholdsvis vanlig på sykehjem å ha pleieassistenter under NAV men tviler du får på noe sykehus.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Jeg har fått praksisplass innen helse, ikke på et sykehus men et sted som vil gi god erfaring. Den plassen fant saksbehandleren for meg.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Var det jeg trodde.. Har dere noe forslag om andre steder i helse jeg kunne søkt bortsett fra sykehjem? I hvilket felt har du praksis, AB#4 ?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Tviler på du får noe på sykehus, men kan f.eks prøve hjemmesykepleien, sykehjem, omsorgsboliger, bofellesskap, dagsenter, psykiatriske avdelinger osv.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Var det jeg trodde.. Har dere noe forslag om andre steder i helse jeg kunne søkt bortsett fra sykehjem? I hvilket felt har du praksis, AB#4 ? Omsorgsbolig.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Sykehusene tar nesten ikke lærlinger i helsefagarbeider engang, og det blir mindre og mindre hjelpepleiere/helsefagarbeidere der. Så der er det nok umulig å få praksisplass som ufaglært. Hva kunne du vært interessert i da? Eldre, psykisk utviklingshemmede, fysisk utviklingshemmede, barn/voksene, psykiatri.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Sykehusene tar nesten ikke lærlinger i helsefagarbeider engang, og det blir mindre og mindre hjelpepleiere/helsefagarbeidere der. Så der er det nok umulig å få praksisplass som ufaglært. Hva kunne du vært interessert i da? Eldre, psykisk utviklingshemmede, fysisk utviklingshemmede, barn/voksene, psykiatri. Jeg er litt usikker. Men sykehjem vegrer jeg meg litt for. Er oppvokst med foreldre som har jobbet på sykehjem, og jeg ble alltid så trist hver gang jeg var der og får så vondt av gamle gamle mennesker, der de sitter triste og plutselig en dag sovner inn. Får helt skrekken.. Dårlig forklart. Jeg var mest interessert i sykehus for der er det hektisk, mer akutte problemstillinger på en måte og korte "forhold".
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Du kan bare glemme å få jobb som ufaglært pleieassistent på sykehus, du er rett og slett ikke kompetent. Som du sel sier, det er mer akutte problemstillinger, og det krever folk som vet hva de driver med. Anbefaler deg å søke søkehjem eller omsorgbolig, det man husker fra barndommen og slik det virkelig er er to forskjellige ting. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Du kan bare glemme å få jobb som ufaglært pleieassistent på sykehus, du er rett og slett ikke kompetent. Som du sel sier, det er mer akutte problemstillinger, og det krever folk som vet hva de driver med. Anbefaler deg å søke søkehjem eller omsorgbolig, det man husker fra barndommen og slik det virkelig er er to forskjellige ting. Takk for ditt "hyggelige" svar
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Jeg er ikke AB som har skrevet over, men noen ganger handler det ikke om å være "hyggelig", men realistisk. Og praksisplass som ufaglært på sykehus er dessverre ikke særlig realistisk. Som noen andre har nevnt over her; Forsøk sykehjem, omsorgsboliger eller hjemmesykepleien. 1
Amarinda Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Hvis du ønsker å jobbe på sykehus, kan du muligens få praksisplass som vasker på sykehus. Å være vasker på sykehus kan gi litt av det tempoet som finnes på et sykehus, da det bl.a. innebærer å vaske operasjonsstuer, fødestuer osv..
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Takk for ditt "hyggelige" svar Hva slags bakgrunn har du? Har du erfaring med noe akuttmedisinsk? Fagbrev eller autorisasjon som noe? Du har faktisk flere liv i hendene dine på et sykehus, og det krevet at du vet hva du skal gjøre om noe oppstår. Ja, selv om du bare skulle være en pleieassistent, så kan du godt komme opp i situasjoner hvor et liv er avhengig av deg. De som jobber driver ikke bare med kaffedrikking og leking. Det er ikke frekt å komme med et sånt svar, det er bare sånn det er. Cruel as it may sound. Hilsen en annen AB. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 Men allikevel går det ann å svare på en hyggelig og ikke-nedlatende måte også. Jeg skrev innlegget her fordi jeg lurte på om dette faktisk gikk ann, fordi det var det jeg fikk beskjed om av saksbehandleren min om å gjøre. Og jeg hadde ingen fakta rundt det. Jeg sa til han at det hadde jeg aldri hørt om at gikk ann, men da spurte han om jeg hadde prøvd, nei sa jeg, og da svarte han at man får aldri vite noe om man ikke prøver. Så skulle jeg ringe han opp når jeg hadde fått svar. Og da ble jeg usikker rundt det. - Rart de i begynnelsen klarte å svare meg ordentlig uten å være nedlatende. Vis meg hvor jeg i mine innlegg har presisert at det å jobbe på sykehus bare er kaffedrikking og leking! Ro deg ned du.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2012 #16 Skrevet 22. mai 2012 De eneste assistentene jeg vet om som jobber på sykehus er helsefagstudenter (stort sett sykepleiestudenter). Men de har da ofte status som hjelpepleier og gjør det en hjelpepleier gjør. På en vanlig sengeavdeling så skjer det ikke så veldig mye akutt og det er stort sett eldre mennesker. Så det er ikke så spennende som mange tror. Hjemmesykepleien er det mange assistenter og de gjør stort sett det samme som hjelpepleierene gjør og da jobber man også veldig selvstendig. Sykehjem er nok ikke så ille som du tror og de eldre trenger noen som har tid til dem og som bryr seg. Så det er et godt utgangspunkt. 1
Sinner Skrevet 22. mai 2012 #17 Skrevet 22. mai 2012 (endret) Det kan være spennende og hektisk med akutte situasjoner på sykehjem også. Spørs helt hvilken type avdeling og hvilket sykehjem det er det. Men på praksis under NAV må du regne med at du ikke får være med på så mye i begynnelsen, lære forefallende arbeid, bli kjent med pasientene, smøre mat og lignende er vanlig i begynnelsen. Når du har blitt kjent og hvis du egner deg i pleie så er det stor mulighet for å bli lært opp i stell og evnt. begynne å gå ekstravakter. Likevel må du regne med at som ufaglært, hvis det oppstår akutte situasjoner som er livstruende så er det sykepleier og hjelpepleier som tar seg av dette. De som kommer hos oss er det gjerne saksbehandler i NAV som har ordnet praksisplass, rart du må skaffe deg dette selv? Endret 22. mai 2012 av Sinner
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #18 Skrevet 24. mai 2012 Det kan være spennende og hektisk med akutte situasjoner på sykehjem også. Spørs helt hvilken type avdeling og hvilket sykehjem det er det. Men på praksis under NAV må du regne med at du ikke får være med på så mye i begynnelsen, lære forefallende arbeid, bli kjent med pasientene, smøre mat og lignende er vanlig i begynnelsen. Når du har blitt kjent og hvis du egner deg i pleie så er det stor mulighet for å bli lært opp i stell og evnt. begynne å gå ekstravakter. Likevel må du regne med at som ufaglært, hvis det oppstår akutte situasjoner som er livstruende så er det sykepleier og hjelpepleier som tar seg av dette. De som kommer hos oss er det gjerne saksbehandler i NAV som har ordnet praksisplass, rart du må skaffe deg dette selv? TS her. Småoppgaver i begynnelsen høres egentlig greit ut. Ja, livstruende situasjoner skjønner jeg at jeg ikke vil få gjort noe med, når jeg skrev at jeg muligens var interessert i hektisk og akuttarbeid så var det ønsker på lang sikt (Ambulansearbeider) jeg kunne tenkt meg, altså ikke nå som praksis gjennom NAV.. Har en liten jobb nå, men har tenkt å prøve å få til å søke praksis på et sykehjem i nærheten. Ja.. Det er kanskje litt rart. Følte ikke jeg fikk så mye ut av samtalene med han da han egentlig ville at jeg skulle gjøre alt selv. Trodde dette var vanlig. Siden alle NAV-"klienter" blir kalt late nå til dags.. Har ikke så mye peiling på hvordan jeg skal gå frem heller! Spurte om jeg skulle ringe eller sende mail, eller kanskje sende brev til disse arbeidsstedene men han bare gjentok seg sånn at jeg ikke får noe ordentlig svar.. Derfor søkte jeg svar her! Spurte han om jeg kunne gi potensielle arbeidsstedet nr hans hvis jeg forklarte meg feil og da kom det en lang pinlig pause før han sa ja. Føler meg litt dum ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå