AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Jeg jobber som fast deltidsansatt, og har gjort det i mange år. Jeg ytret tidligere i år til sjefen at jeg ønsker å jobbe ekstra i sommer når andre tok ferie. Nå har jeg tilfeldigvis fått vite at all ledig sommerjobb gikk til en av tilkallingsvaktene. Er dette lov? Har ikke faste ansatte fortrinnsrett når det gjelder slike ting? Om det stemmer, kom gjerne med noen linker jeg kan slå i bordet med. Har lest i arbeidsmiljøloven, men sliter litt med å tolke den. Ser at det står at faste deltidsansatte har fortrinnsrett når det gjelder nye ansettelser, men gjelder dette også ekstravakter som dukker opp/sommervikariat? Hjelp.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Trokke du har noen rett på det, gitt. I din kontrakt står det sannsynligvis "jobber x antall timer pr uke/måned" I tilkallingsvikaren sin kontrakt står det sannsynligvis "jobber ved ekstra behov, ferieavvikling osv" I tillegg kan det hende at sjefen rett og slett har bedre tillitt/synes tilkallingsvakt har bedre arbeidsmoral enn deg, ellers hadde jo du blitt valgt. Man må stå på litt for å få det som man vil vettu. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Trokke du har noen rett på det, gitt. Kilde?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Jeg tror heller ikke du har rett på utvidelse av stillingen din ved ferieavvikling. Det som står i AML gjelder fortrinn for fast utvidelse av stillingsprosent. At det er dårlig gjort å forbigå deg slik er en annen sak. Jeg ville tatt det opp med leder på en pen måte. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Husk også at tilkallingsvikarene som oftest er billigere i drift, da disse stort sett er yngre arbeidstakere. Jobber selv i restaurantbransjen, og det er klart at når de kan få inn en 16-åring for ca 90 kr timen, så gjør de selvsagt det når de har mulighet. Der jeg jobber er nesten ingen fast ansatt, og det sparer bedriften store summer på, både ift arbeidsgiveravgift, sykepenger osv. Angående din situasjon har du ingen formelle rettigheter til å kreve flere vakter, sjefen/bedriften står fritt til å gi jobb til hvem de vil. Det eneste du har krav på er din stillingsprosent/dine timer. Det er ingen som har forrang på mer jobb rent juridisk sett, selv om det helt klart er dårlig gjort ift. ansiennitetsprinsippet. Dessverre! Men det du evt. kan gjøre er å ha et møte med sjefen din hvor du sier hvordan dette føles for deg, de fleste bedrifter setter jo pris på at folk vil jobbe hos dem. Lykke til :happy:
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #6 Skrevet 23. mai 2012 Det spørs om du jobber i en bedrift som er tariffbundet, og hva som eventuelt står i denne tariffavtalen. For eksempel, i tariffavtalen/landoverkomsten innen handel og kontor står det i paragraf 15.2: Deltidsansatte skal gis merarbeid av midlertidig karakter fram for ekstrahjelp. I tillegg gis også fortrinnsrett til heltidsstillinger. Vet ikke hvor du jobber, men sjekk tariffavtalen din. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå