Gå til innhold

Om det er liv på Europa

cornflake_girl

Anbefalte innlegg

Om vi en eller annen gang i fremtiden får sendt opp en sonde (eller en krybot f.eks.), og finner at det er liv (selv om det "bare" skulle vise seg å være encellede organismer) på Europa, hva tror dere ville skjedd da? Ville NASA eller ESA vurdert å sende mennesker dit (sett at det var mulig - de ville kanskje dødd ganske kjapt pga stråling - er det i det hele tatt mulig å sende mennesker så langt ut i rommet, forresten?), og om det er slik at det er liv på Europa, ville jordiske bakterier og shit som vi hadde dratt med oss dit kunnet ødelegge det som evt er på Europa - ELLER kunne det ført til mer liv der?

Noen flere som er astro(og biologi)-nerder med litt peiling på dette og har lyst til å øse av sin kunnskap?

Endret av cornflake_girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullt mulig at det finnes liv på Europa. Det er vel almen enighet om at det er vann under overflaten, og tidevannskreftene som knar månen, vil meget mulig være tilstrekkelig sterke til at det er godt og varmt i dypet. Det ville være MERKELIG om det ikke fantes livsformer der. Kontaminering er en reell fare, og bakterier og virus er i stand til å overleve mer enn man skulle tro av både stråling, kulde og eksponering til vakum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror først og fremst funnene ville bli nøye analysert, da det kanskje er snakk om en 'annerledes' form for liv enn f.eks en larve :fnise: Og etter at dette er forsket på en god stund vil de sannsynligvis sitte med nok data til å ta en avgjørelse hva som er forsvarlig. Kanskje finner de ett par tegn på Europa de ikke har lagt merke til før, og studerer Mars nøyere med denne nye kunnskapen? Mange muligheter vil jeg tro.

Ellers håper jo jeg da at romvesener finner oss først, og kan fremskyve teknologien her på jorda enda litt mer slik at jeg kan få med meg litt av universets oppdagelser i min levetid :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...