Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser på oppskrifter av lapskaus,men klarer ikke og finne noen oppskrift som ligner på den min mor bruker og lager,for er ganske sikker på at hun bruker en brun saus som basis men finner bare oppskrifter der det er buljong som er søet..

Er det jeg som tenker helt feil,eller finnes det lapskauser der man bruker brun saus også?

Tips noen?

Skrevet

Tror du tenker på brun lapskaus, som lages men brun saus som basis. Har ikke noen oppskrift, men du finner sikkert på google :)

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og ser på oppskrifter av lapskaus,men klarer ikke og finne noen oppskrift som ligner på den min mor bruker og lager,for er ganske sikker på at hun bruker en brun saus som basis men finner bare oppskrifter der det er buljong som er søet..

Er det jeg som tenker helt feil,eller finnes det lapskauser der man bruker brun saus også?

Tips noen?

Oksekjøtt, i terninger, vendes i mel, og brunes i panne, kokes i en times tid før du har i oppkutta grønnsaker og lar det trekke til grønnsakene er kokte, salt og pepper

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brun lapskaus er kjempegodt :) Det er lettest å lage som restemiddag egentlig, der kokte poteter, kokte grønnsaker og restekjøtt bare varmes i sausen.

Ellers lager du det på nesten samme viset som med lys lapskaus (altså de du har sett på oppskrifter på nå), bare med brun saus i stedet for vann og buljong.

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å brune bankekjøtt som er skåret i terninger og vendt i litt hvetemel.

Hiver de oppi ei gryte med god buljon etterhvert som de stekes.

Så steker jeg litt lettsaltet flesk og har oppi.

Til slutt bruner jeg en løk som er kuttet i skiver.

Alt hives over i gryta med kjøttet. Lar dette koke en halv times tid.

Så kutter jeg gulrøtter, kålrot, hodekål og potet i biter og tilsetter sammen med en bit sellerirot. Koker 45 minutter til en times tid.

Helt til slutt tar jeg ut selleriroten, har i oppkuttet middagspølse og smaker til med salt og pepper.

Serverer med flatbrød eller nystekte rundstykker med smør til.

:heks:

Skrevet

Takker for gode tips :)

Det ble en enkel variant,men brun saus som basis. Min mor ringte,så fikk noe tips fra henne. God og mett ble vi iallefall :)

Skrevet

Det var godt å høre. Jeg blir sjelden sulten av å lese om mat, men nå ble jeg det. :)

Jeg har alltid bare laget lys lapskaus, men tror trikset med brun lapskaus er å steke oksekjøttet i smør, ta av kjøttet og ha i en spiseskje mel i det fresende smøret og spe ut med vann eller helst kraft hvis man har.

Men jeg ville valgt å lage en brunsausjevning og laget lapskausen på vanlig måte. Er ingen supermester men men.

Av grønnsaker i lapskaus bruker jeg sellerirot, kålrot, potet, gulrot, purreløk, gul løk, og av og til brokkoli, blomkål og hodekål.

Lettrøkt salt sideflesk er også et must hvis man har. Men man må over til Sverige for å få kjøpt det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kutter kjøtt i terninger (oksekjøtt - alt fra bankekjøtt til høyrygg/bog), vender i melblanding (altså mel+salt+pepper) og bruner det raskt i smør. Har det over i stor kjele, koker ut panna med vann og heller det over kjøttet. Blanker løk (halvmåner) i smør, tilsetter dette til kjøttblandingen. Har i litt ekstra vann, evt litt kraft, lar det putre under lokk til kjøttet er mørt (halvannen time minst). Tilsetter så poteter, kålrot og gulrot i terninger. Lar det få et oppkok før jeg snur ned varmen og lar det putre til grønnsakene er møre og lapskausen begynner å "kreme" seg. Smak til med salt og pepper, og tilsett evt kjøttpølse i terninger om du ønsker (jeg er vant til dette hjemmefra, andre synes det er helt uhørt). Server med flatbrød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...