Gå til innhold

Hva studere du og hvorfor dette studiet

Miracl3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg studerer psykologi, mest fordi det er veldig interessant, men gode jobbmuligheter og god lønn er en stor ekstra bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer arkeologi. Det er litt vanskelig å få seg jobb siden så mange valgte dette studiet på 90 tallet, men det er vel bare å stå på. Spesialiseringene til hver arkeolog er jo så forskjellig.. Lønna..hmm tror ikke den er så super, så sant en ikke blir anerkjent, skriver bøker og reiser halve jorda rundt for å holde foredrag. :ler: Det er det nok ikke så mange fra Norge som gjør.

Dessuten er jobbene i kommunal/statlig sektor så jeg regner ikke med å bli millionær i dette yrket, men håper en fremtidig jobb som arkeolog vil gjøre meg yrkesmessig lykkelig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
men håper en fremtidig jobb som arkeolog vil gjøre meg yrkesmessig lykkelig. :D

Og det er jo det viktigste da :D At man trives i jobben og har det bra. Ikke lønna. Selv om det selvfølgelig er et kjempepluss!!!

Selv holder jeg på med hjelpepleierutdanning nå, har permisjon fra den faste jobben min for å gå på skole, og jobber deltid ved siden av nå. Om hjelpepleierutdanningen kan jeg jo si at det er et flott yrke, men dårlig lønn, og hardt belastende fysisk, og evt psykisk - avhengig av hvor man jobber, og hvordan man er som person til å takle det å jobbe med mennesker som ofte er syke, døende, mange ulike skjebner... Men en meningsfull og givende jobb!!!!!

Jeg hadde egentlig lyst til å ta sykepleierutdanning. At jeg tar hjelpepleier nå er resultat av en hel rekke tilfeldigheter. Er usikker nå på om jeg vil ta sykepleier etterpå, eller om jeg velger meg en helt annen type utdanning. Er i hvert fall helt sikker på at mer utdanning skal jeg ha. Er interessert i så mange fag og er nokså vitebegjærlig så det blir vel kanskje evig student av meg... Men jeg trives bedre med å være i arbeidslivet enn å studere, med tanke på økonomi, fritid, hva jeg får ut av dagene... osv.. så jeg tar ting litt pø om pø tenker jeg :kul:

Jobbmuligheter for en hjelpepleier - tror jeg for så vidt er gode, men et problem innen hjelpepleieryrket er at det er mye vikariater, og deltidsstillinger, og vanskelig å få 100%

Jeg er i hvert fall ikke redd for å ikke få jobb som hjelpepleier. Er man fleksibel og kan flytte er det i hvert fall ikke vanskelig! Tror det ofte er større behov for hjelpepleiere på større steder/byer, da det ofte er god dekning av kvalifiserte arbeidstakere i mindre kommuner. Er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Cefalexin. Trivsel er viktig. :enig:

Hadde jeg vært fantastisk flink med tall kunne jeg studert halve livet mitt. Liker astronomi, kosmologi, mikrobiologi, marinbiologi, astrfysikk... Drømme...

Lønn er ikke alt... Min "trøst" er at jeg har en forlovede som kommer til å kunne tjene kjempebra i fremtiden. Han er nyutdannet i IT bransjen og har utrolig nok fått et engasjement i et stort konsern. Normal begynnerlønn ligger på rundt 250.000 i hans bransje, men han startet på 310.000. Herfra kan det i grunnen bare gå oppover etterhvert som han får mer erfaring.

Det skal jo sies at han har bodd foran datamaskiner siden han var 10- 12 år, og fikk sin første Amiga. Han er dyktig, ja. :D Jeg er kjempestolt av ham også. :wink: :oops:

Nå håper han på fast ansettelse i et firma, sånn at vi kan jakte på leilighet. Jeg er jo student og kan ikke bidra så mye enda, men det hadde vært deilig å kunne betale "husleie" til seg selv i stedet for til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærerstudent, noe jeg valgte fordi jeg er glad i barn, og fordi jeg føler at jeg har noe positivt å gi i barns liv. For med er trivsel viktigst når jeg velger yrke, for jeg blir ikke akkurat rik på dette her!! :hoho::ler:

Men skal nok klare meg med de pengene jeg får utbetalt. Begynnerlønna for førskolelærere er på rundt 250 000 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Men skal nok klare meg med de pengene jeg får utbetalt. Begynnerlønna for førskolelærere er på rundt 250 000 kr...

Og så kom mitt spm: Er 250 000 så lite då? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går på vernepleie studiet, og er kjempe fornøyd med det. Har no ein stor helgestilling inne vernepleieryrket, og trivs kjempe godt i den. Lurte lenge på om eg valgte riktig utdannelse når eg begynte, men no er eg kjempe fornøyd med valget mitt. :D Det er kjempe mangen forskjellige jobba innan dette yrket, og trur ikkje eg kjem til å ha noko problem med å skaffe meg jobb etter endt utdanning.

Lønna er ganske lik med sykepleier lønna trur eg. Har faktisk ikkje sjekka de, for de betyr ikkje så mykje for meg. Er innstillt på at om eg skal jobbe innanfor helsesektoren, så er ikkje lønna noko å skryte av. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleena: Nei, jeg syns egentlig ikke det er så værst da, har jo aldri tjent så mye! Men, mange syns det er altfor lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet journalist og videreutdanner meg innen økonomi. Samtidig jobber jeg som journalist i ei større lokalavis. Med journalistutdanning kan man egentlig bli mye rart - og man trenger heller ikke journalistutdanning for å bli journalist, selv om flere og flere har det. Fra klassen min på utdanninga er det blitt noen lærere, en konsertprodusent og flere som driver med informasjon, for å nevne noe.

De siste årene har arbeidsmarkedet for journalister vært ganske tøft. Nå kommer det seg (heldigvis, for jeg er bare i vikariat). Men lønna er ganske lav (hvis du ikke kommer i en av de store Oslo-avisene eller TV2, og det er tross alt ikke så mange), med begynnerlønn etter tariff i underkant av 250.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

Har gått 1 år på vernepleien....

jobbet som ex.betjent i et fengsel....hellet litt mot fengselsbetjent utd....slo det i fra meg...

Nå er det å jobbe med barn som teller! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Og så kom mitt spm: Er 250 000 så lite då? :klø:

Ja, jeg synes det er lite hvis en har mye studielån etter utdannelse. Er en mer eller mindre gjeldsfri, er det en ok lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Reiselivsutdanning på Høgskole, og jobber i reisebyrå. Dårlig betalt bransje, men jeg bytter jobb nå (går til konkurrenten) og får ca. 245 000. Da har jeg jobbet i tre år. Får ikke brukt utdannelsen min så mye, bortsett fra økonomi fag som alltid er gode å ha. Men utdanning ser jo bra ut på papiret, og gjorde at jeg fikk den lønna jeg fikk da jeg begynnte. Hvis ikke hadde jeg nok tjent dårligere....: (

Trivsel er viktig, og jeg liker jobben min kjempegodt. Men skulle gjerne tjent litt mer, med huslån, studielån og et lite barn er det myyye utgifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir farmasøyt, og jobbmulighetene er gode. Helt til ifjor kunne man velge og vrake i jobber og presse lønna opp. Litt verre i år i Oslo, men i resten av landet er det stor farmasøytmangel.

Jeg er ikke ferdig utdannet enda, så om jeg trives i jobben kan jeg ikke si så mye om. Men jeg har jobbet som apotektekniker og trives i den jobben.

Jeg er farmasøyt (Cand.pharm). Syntes deler av utdannelsen var pyton, men som Aricept sier er jobbmulighetene gode. Jeg var ferdig for 4 1/2 år siden og er i dag mellomleder i et legemiddelfirma - tjener bra ( i overkant av 500 000 + div. goder og bonuser), men jobber mye og har stort ansvar.

Om man skal bli farmasøyt bør man være glad i naturfag, god til å pugge, nøyaktig og grundig og ganske detaljorientert. Jobbmulighetene når man er er ferdig er mange, alle farmasøyter jeg kjenner (også de som ikke likte studiet noe særlig) har funnet seg jobber de trives i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnevernpedagogstudent her og trives veldig godt - yrkeslivet kan jeg dessverre ikke si så mye om enda.

Begynnrlønnen er 257 000kr i året + eventuelle tillegg som det gjerne blir når du jobber turnus i institusjoner. Private institusjoner betaler ofte en god del mer i lønn (i allefall om du er mann, for det er en stor mangel på menn i yrket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går første året på økonomi og administrasjon, med sikte på å bli revisor.

Utdannelsen er på 3 år.

Lønn for revisorer varierer fra sted til sted, men hos NorAudit som er et større norsk revisjonsfirma, ligger lønnen ca. slik:

Revisormedarbeider: (som regel nyutdannende revisorer eller siviløkonomer.) lønn fra 290-350.000.-.

Supervisor: (registrert revisor) lønn mellom 350-450.000.-.

Statsautorisert revisor: Mellom 500-700.000.-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soset rundt på universitet et år med forberedende og psykologi for å finne ut hva jeg ville bli.

Er nå i full gang med radiografutdanning. (for de som ikke vet det: det er de som tar røntgenbilder osv.) Grunnen til at jeg valgte det er at det er (forhåpentligvis) gode muligheter til å få seg en jobb. Muligheter for videreutdanning. En herlig blanding mellom teknologi og helsefag. Altså kan man jobbe med teknologi samtidig som man har med mennesker å gjøre. Topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...