Gå til innhold

Begynne med jogging etter lang "hviletid"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var godt trent for 1,5 år siden, med flere treningsdager i uka, høy aktivitet på jobben osv.

Så var det en personlig hendelse som gjorde at jeg fikk en solid nedtur - slutta på jobben og fikk en depresjon. Lite aktivitet og mye usunn mat.

Nå har jeg kommet meg opp psykisk, og ønsker å begynne å jogge igjen. Har gått noen turer på ihvertfall en time med grei hastighet (ikke noe kappgang akkurat), og prøvd å jogge litt når jeg er nesten fremme ved destinasjonen min. Men jeg kjenner jeg får hold i magen bare etter kort tid, og jeg blir sliten ganske fort.

Så hvordan kan jeg jobbe meg opp til å klare å jogge igjen?

Kanskje ikke rart jeg sliter, når jeg har vært i minimal aktivitet så lenge. Har sikkert ikke muskler igjen :fnise:

Men nå har jeg begynt å spise normalt igjen og ønsker virkelig å komme meg tilbake der jeg var når det gjelder kondisjon. Jeg vet bare ikke hvordan.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har hatt lange opphold i treningen og skal starte med f.eks. jogging igjen, har jeg alltid blitt veldig frustrert fordi jeg har sammenlignet meg selv med formen min tidligere og følt at jeg burde kunne mer. Slike programmer som Jay linker til ble liksom for lette, fordi jeg kunne jo godt løpe i mer enn ett minutt. Men når jeg så hoppet lenger frem i programmet sa det stopp veldig fort, fordi jeg ville for mye for tidlig, og ikke hadde grunnlaget. Det var først da jeg tvang meg selv til å følge et slikt nybegynnerprogram helt fra start (hverken mer eller mindre løping, så fikk det bare være at en økt i begynnelsen var ti minutter når jeg før hadde løpt i en time) at jeg kom tilbake i gammel form.

Jeg tror altså du vil klare dette helt fint! Finn et løpeprogram som ser fint ut og følg det, uten å tenke eller føle på hvor fort eller lenge du løper. Det er mange overalt på nettet, Løplappet har for eksempel flere, i tillegg til dem Jay nevner. Innse at nå er du på scratch, uansett hvor lite morsomt det er, og bygg deg opp derfra.

AnonymBruker
Skrevet

Ah, det var et bra treningsprogram, selv om det høres ganske rart ut at jeg skal kunne løpe 45 minutter sammenhengende når det er ferdig.

Skjønner at det blir vanskelig å følge programmet slavisk, som AB over meg skriver, men jeg får bare tvinge meg selv.

Hvordan løser jeg problemet med hold da?

Ts

Skrevet

Helt enig med AB, følg programmet (det ene eller det andre) til punkt og prikke, selv om det kan føles for lett, at du vil mer i starten. Hold kan forsvinne etterhvert som du kommer i bedre form, noen mener at det har sammenheng med spisevaner, og anbefaler å trene på tom mage (evt. med en banan først).

Lykke til, kanskje vi kan bli spreke sammen?

Et lite tips: bruk stoppeklokke (feks på mobilen) slik at du holder de oppgitte tidene.

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, selv om jeg ikke har hatt et like langt opphold som deg. Holder på å prøve ut C25K (Couch to 5 K), og synes det virker lovende. Og så finnes det som podcast med musikk og "cues" for når man skal gå og når man skal jogge, sånn at det blir litt enklere enn om man må holde regning med tiden selv ;)

Skrevet

Takk for tips, har lastet ned musikken allerede! Er ikke så glad i techno, men hva gjør man vel ikke for helsen;)?

Gjest Nanne70
Skrevet

Takk for tips, har lastet ned musikken allerede! Er ikke så glad i techno, men hva gjør man vel ikke for helsen;)?

Ikke min favorittmusikk heller, men fungerer overraskende bra til jogging ;)

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Jeg må takke dere for hjelpen, fikk skrevet ut det treningsprogrammet (C25K), og hadde min første økt i dag!

Plages med den holden, kjenner det av og til i hele magen, men jeg klarte å holde meg til programmet. Totaltiden skulle være på 20 min i dag, men jeg tror det ble noe mer enn det. Hadde null kontroll på den tiden.

Når det gjelder de podcastene, tror jeg kanskje jeg skal lage min egen, med musikk som virkelig fenger meg og jeg vet jeg blir i godt humør av. En sang i f eks 1 minutt, litt roligere sang til gåingen osv..

Anyway; tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...