lexy1990 Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Har en oppgave som skal leveres IMORGEN! Men har rett og slett hatt så mye med de resterende fagene at jeg har skøvet den vekk.. Trenger hjelp til innspill! Oppgaven lyder slik: Etisk relativisme hevder at hva som er etisk rett er relativt til den handlende eller til den kultur eller samfunn handlingen er utført innenfor. Drøft hvorvidt etisk relativisme er en holdbar posisjon. Et vanlig argument for etisk relativisme er å hevde at oppfatninger om rett og urett varierer fra samfunn til samfunn, eller fra person til person. Dette synes også å være en motivasjon som var tilstede hos sofistene. Vurder hvorvidt et slikt argument for etisk relativisme er et godt argument. Noen som kan hjelpe meg? Blir satt stor pris på!
Strixvaria Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 I feel your pain - hadde exfac i høst selv. Grusomt. Jeg er ingen kløpper, men kan skrive det som umiddelbart popper opp i hodet mitt (hehe): På den ene siden kan man si at etisk relativisme fordrer kulturrelativisme (altså evnen til å se andre kulturer ut fra deres eget ståsted - et åpent sinn sådan), men samtidig betyr ikke det at man har forståelse for at noe er slik og sånn i et samfunn, f.eks. at du forstår at arrangerte ekteskap er normen i enkelte land, at dette nødvendigvis må være etisk riktig. At du kan si at "jeg forstår at de gjør slik og sånn i den kulturen" behøver ikke å bety at du må akseptere handlingen, eller på noen som helst måte forsvare at det man gjør i den enkelte kulturen er etisk rett. Samtidig vil det å være etisk relativ i ytterste konsekvens være det samme som å mene ingenting. Dersom man skal være helt relativ, kan man strengt tatt ikke si at noe er etisk rett eller galt, for dersom hva som er etisk godt eller ondt skal kunne variere fra samfunn til samfunn, hvordan skal man da kunne definere en etisk god eller ond handling? Selv om handlingen er akseptert i en kultur, betyr ikke det at den nødvendigvis må være etisk riktig (noe som også er relativt). Hvorfor skal man i det hele hele tatt bry seg om etiske spørsmål dersom man ikke skal ha mulighet til å sette disse grensene? (Dette er jo noe du f.eks kan utdype med eksempler av typen tvangsekteskap, omskjæring osv., som er temaer du sikkert har meninger om og som det dermed er litt lettere å skrive om). Du kan også skrive noe om at det er en god egenskap å kunne være åpen (altså relativ) for andre praksiser, synspunkter osv., men at dette ikke betyr at man skal utslette sine egne for å fremstå som sympatisk. Det at man skal være åpen for andre syn etc. er ikke det samme som at man ikke kan mene noe selv. I tillegg kan du godt dra inn noe om at vi også er formet av vår kulturelle (og sosiale) bakgrunn, noe som gjør at uansett hvor etisk relativ man prøver å være, vil man alltid ha internalisert en viss forståelse av hva som vil være etisk rett og galt, og at denne egenskapen ikke er noe man bare kan "legge fra seg" når man måtte ønske det. Selv om du f.eks. kan ha forståelse for at man i enkelte afrikanske land, rent tradisjonelt og kulturelt, foretar omskjæringer på jentebarn, kjenner du kanskje at det stikker litt inni deg når du leser denne påstanden? Det er de internaliserte normene dine som "snakker", og de forteller deg kanskje at dette ikke er noe du kan støtte? De fleste vil sannsynligvis ha store problemer med å være etisk relative ovenfor denne og lignende problemstillinger, og det er nettopp dette som er mitt poeng. Håper dette var til noe hjelp hvertfall. Hvis du lurer på noe mer, så skriv det her (kommer til å sjekke inniblant). Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Gjør leksene dine selv. Ærlig talt, du går på universitetet! 11
Gjest SnowLeopard Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Jeg hatet ex.phil. Men jeg gjorde iallefall oppgavene mine selv 5
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 (endret) Synes thea01 ga deg et veldig godt svar Ellers: exphil handler veldig mye om synsing og ressonering og rett og slett "babling med substans", så skriv det du tenker - men husk å argumentere for hvorfor du tenker slik og slik, og drøft gjerne også motargumentene. Ser at sofistene er nevnt i oppgaveteksten, da hadde jeg nok satt etisk relativisme inn i et historisk perspektiv, dra linjer fra sofistene og frem til det som i dag er etisk relativisme, men ikke bruk altfor mye plass til det. Starthjelp: mener DU at etsik relativisme er en holdbar posisjon? Hvorfor/hvorfor ikke? I hvilke tilfeller? Hva er egentlig rett og galt? Er det noen "universelle regler" for rett og galt, og således etiske prinsipper som er "globale"? Hvorfor har mennesker ulikt syn på hva som er rett og galt? Hva er egentlig et samfunn? Om små grupperinger kan defineres som små samfunn, og om disse har syn som går veldig på tvers av hverandre (f.eks. i den ene bygda er det greit å drepe og spise barn, i den andre ikke) - har da et av samfunnene rett til å hindre det andre i å gjøre noe DE mener er galt, eller vil det være i strid med etisk relativisme? osv osv. Lykke til, TS! Om det er på UiO du går, og har bøkene de bruker der, står det veldig greit om etisk relativisme i den rosa boka. Og om du leser bittelitt om sofistene, så tror jeg at du er i gang Endret 20. mai 2012 av cornflake_girl 1
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Gjør leksene dine selv. Ærlig talt, du går på universitetet! Jeg hatet ex.phil. Men jeg gjorde iallefall oppgavene mine selv Det er jo valgfritt å svare, da :gjeiper: Er forsåvidt enig, men ettersom jeg er nerd synes jeg det er gøy å hjelpe til med slikt, derfor svarer jeg. Hehe. Jeg hadde nok aldri turt å ta noe som blir skrevet på et forum for "god fisk", men om TS tør å ta den sjansen, er det jo bare å spørre! Så kan de som vil svare svare!
Strixvaria Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Ærlig talt, så synes jeg det bare er fint å kunne hjelpe en medstudent i knipe 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Hehe, går du på UiA? Jeg skal også levere ex.phil oppgaven i morgen. Uff, lite spennende fag..
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Ærlig talt, så synes jeg det bare er fint å kunne hjelpe en medstudent i knipe Det er fint å hjelpe en medstudent å jukse??? 3
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Det er fint å hjelpe en medstudent å jukse??? Hadde det vært juks om hun hadde diskutert det med en medstudent, da? Nei, det er ikke juks å be om innspill, vel! Om noen hadde skrevet hele oppgaven for henne hadde det vært juks, men det å be om innspill er jo vanlig å gjøre når man skriver oppgaver! 6
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Hehe, går du på UiA? Jeg skal også levere ex.phil oppgaven i morgen. Uff, lite spennende fag.. Exphil er gøy! Slutt med å disse exphil! (nei, ikke ironi. Jeg elsket exphil, jeg.)
lexy1990 Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2012 Tuusen takk for fantastiske innspill! Har faktisk gitt meg mange gode poeng som gjør oppgaven lettere å forstå! Jeg kan forstå at det virket som jeg ville ha "fasit" da jeg la ut oppgaven, men ønsket bare innspill. Og jeg takker så mye til dere som tok dere tid og skrev så gode innlegg! Ja, jeg går på UIA faktisk :-) Har dessverre ikke vært på seminarene eller nesten noen av forelesningene da faget kolliderte med mitt andre emne, veldig uheldig! Er du ferdig med oppgaven eller? Var heldigvis kun 3000 ord, lykke!!!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Ex. Phil. er de minst meningsfulle, men også de letteste studiepoengene jeg noensinne har tatt.
Strixvaria Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 Det er fint å hjelpe en medstudent å jukse??? På en semesteroppgave er alle hjelpemidler tillatt.. Hadde du vært student selv ville du visst dette (og forhåpentligvis også hatt noe konstruktivt å komme med), men din relativt bastante, kunnskapsløse kommentar i denne sammenhengen gjør at jeg undres på hva slags utdannelse du selv har, hvis du i det hele tatt har noen, med tanke på at du her tydeliggjør din uvitenhet (og arroganse) for alle som leser denne tråden. Dersom mine antagelser er korrekte, er det også interessant at du som utenforstående mener deg berettiget til å fungere som "regelpoliti" for en institusjon du etter sigende har lite eller ingen kjennskap til. Jeg undres også over hva du konkret mener er juks i denne sammenhengen; det å spørre om råd og få svar - på universitetet har man krav på 2 veiledninger med seminarlederen i dette faget, hvor han/hun bidrar med råd og veiledning, både til generell tolkning av oppgaven og ved å kunne gi deg noen tips til hvordan du kan løse oppgaven (slik jeg forsøkte i mitt forrige innlegg), så da er vel det juks også da eller? Organisert juks fra Universitetets side også, kanskje?! Poenget med en semesteroppgave (i tillegg til at det er generell skrivetrening) er at man skal utvikle evnen til å sette ting i perspektiv, altså drøfte for og imot og reflektere over ulike aspekter ved problemstillingen, fortrinnsvis gjennom bruk av ulike kilder. Å bare bruke pensumkildene er ofte lite fruktbart, da det forventes at man skal vise evne til selvstendig refleksjon rundt temaet i tillegg, noe pensumbøkene alene ikke gir deg. At jeg (og andre) gir råd må derfor anses som et bidrag til at TS kan, hva skal man si - "broaden his/her horizon", og således utvikle evne til å tenke "utenfor boksen", som jo (igjen) er litt av poenget med faget og semesteroppgaven. Selv var jeg ingen fan av exphil, men fikk hvertfall en B. Lykke til, TS! Snart er det sommerferie! 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 På en semesteroppgave er alle hjelpemidler tillatt.. Hadde du vært student selv ville du visst dette (og forhåpentligvis også hatt noe konstruktivt å komme med), men din relativt bastante, kunnskapsløse kommentar i denne sammenhengen gjør at jeg undres på hva slags utdannelse du selv har, hvis du i det hele tatt har noen, med tanke på at du her tydeliggjør din uvitenhet (og arroganse) for alle som leser denne tråden. Dersom mine antagelser er korrekte, er det også interessant at du som utenforstående mener deg berettiget til å fungere som "regelpoliti" for en institusjon du etter sigende har lite eller ingen kjennskap til. Jeg undres også over hva du konkret mener er juks i denne sammenhengen; det å spørre om råd og få svar - på universitetet har man krav på 2 veiledninger med seminarlederen i dette faget, hvor han/hun bidrar med råd og veiledning, både til generell tolkning av oppgaven og ved å kunne gi deg noen tips til hvordan du kan løse oppgaven (slik jeg forsøkte i mitt forrige innlegg), så da er vel det juks også da eller? Organisert juks fra Universitetets side også, kanskje?! Var det godt for deg å få brukt litt hersketeknikker i dag også? TS ber om hjelp til å løse oppgaven, på et forum, det er noe helt annet enn å spørre en medstudent eller veileder. 2
Strixvaria Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 Sikkert like godt som det er for deg å kommentere at jeg "bruker hersketeknikker" mens du selv skriver som anonym, sånn ca. Nå har det seg slik at jeg faktisk ER en medstudent, i betydningen at jeg også studerer på universitetet, så hvis det er den eneste innvendingen mot at man skal "få lov" til å hjelpe noen, så blir det litt tynt.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 Sikkert like godt som det er for deg å kommentere at jeg "bruker hersketeknikker" mens du selv skriver som anonym, sånn ca. Nå har det seg slik at jeg faktisk ER en medstudent, i betydningen at jeg også studerer på universitetet, så hvis det er den eneste innvendingen mot at man skal "få lov" til å hjelpe noen, så blir det litt tynt. Ja, vi skjønner at å bryte reglene ikke er noe problem for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå