Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber med dette ? Hva slags arbeidsoppgaver har dere og hva tjener dere ? Lurte litt på å utdanne meg til noe av dette.

Hadde lenge tenkt på bibliotekstudiet men ser at det er vanskelig å få jobb etter det. Har grunnkurs helse og sosial pluss omsorgarbeideren fra fær. I tilegg har jeg almennfagg med privatist eksamner. Jeg kan søke en høyskole men vet ikke hva jeg skal søke. Sliter skikkelig jeg ønsker å jobbe med noe som jeg kan planlegge og organisere og forske men finner ikke ut hva slags studier det er .

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, tannhelsesekretær og helsesekretær (medisinsk sekretær) er utdanninger som ligger på videregående skoles nivå, etter grunnkurs helse- og sosial velger man vk1 helseservicefag, og deretter et spesialisert vk2. Det finnes også mange kortere kurs/ studier hos andre skoler, som går ut på det samme. Men på grunn av at det altså ligger på videregående skoles nivå vil jeg tro lønna er omtrent den samme som for en omsorgsarbeider. Og hvis du heller vil gjøre nytte av at du har studiekompetanse og kan komme inn på høyskole, ville jeg nok anbefalt deg å finne et annet studie som frister, og satse på noe som ville gi høyere lønn enn det du har pr i dag, når du likevel skal bruke tid og ressurser på mer utdanning. Hvis du ønsker å bli innen helsevesenet er det jo mye å velge i. Vernepleier, sykepleier, farmasistudier (farmasøyt) blant annet. Lykke til! :D

Gjest Anonymous
Skrevet
Hei' date=' tannhelsesekretær og helsesekretær (medisinsk sekretær) er utdanninger som ligger på videregående skoles nivå, etter grunnkurs helse- og sosial velger man vk1 helseservicefag, og deretter et spesialisert vk2. [/quote']

Bare for å kommentere en ting. Medisinsk sekretær og helsesekretær er to forskjellige ting.

En helsesekretær er et beskyttet yrke med autorisasjon. Medisinsk sekretær er et såkalt kurs fra MI eller næringsakadmiet og dette yrket gir ikke autorisasjon, og de fleste legekontorene leser ikke søknadene en gang. (Bare en advarsel)

Dette fordi de har for kort tid på f.eks laboratorie fordi om det er et etterkurs for å få flere timer. De fleste medisinske sekretærene får jobb på sykehus hvor det i hovedsak blir satt til arkivering, eller å skrive epikriser.

Men over til lønnen. Tariff i dag ligger på ca 117,- pr time for nyutdannede og er ikke mye. Private legekontor gir noe mere.

Uansett så er helsesekretær en kjempeinteressant yrke og jeg trives utmerket.

Kjenner en vernepleier og han trives i det yrke. Mye psykologi og ped.

Et allsidig og interessant yrke.

Så det er jo egentlig å finne ut hva du tror du vil trives med.

Skrevet

Tusen takk, Merete :hoppe:

ENDELIG ble det sagt på en god måte. Har sett meg lei på sammenlikning av helsesekretærer og de andre "kvasikursede" personene.

Til førstemann :

Om du vil se mer informasjon så kan du gå inn på Helsesekretærforbundets sider Der står det mye aktuelt :)

Jeg kan også anbefale dette yrket :) Variert og interessant.

• 5 år senere...
Skrevet (endret)

Jeg er en gutt som er utdannet som helse sekretær og er ikke fornøyd med lønnen for helsesekretærer. Lønnen er lav og jeg tjener ikke mer enn 115 kr i timen.

Jeg jobber nå på meny fordi jeg tjener bedre i en butikk. Jeg tjener 160 kr i timen på meny. Så helsesekretær utdanning er noe dritt, du må kunne ta blodprøve, glukose, hemokose, og avføringsprøver. Dette er en utdanningen dere ikke har lyst til å ta.

Jeg jobber på meny fra mandag - fredag og på lørdag og søndag har jeg deltidsjobb som vekter. Jeg har ikke vekterutdanning men har vekterkurs trinn 1 og 2. Som vekter tjener jeg 140 kr i timen + kveldstillegg på 24 kr så jeg tjener altså 164 kr i timen.

Jeg synes helsesekretær utdanningen var for lang og det burde vært 2 år istedenfor 3 år. På 2 år på helseservicefaget lærer man om service og og sykdommer. Dette er det samme som man lærer i 1 året. Vi har bøker for 1 og 2 år men ikke for 3 året.

På helsesekretær utdanningen finnes det ikke bøker. Vi får hefter som er kopiert fra lærebøkene fra vg1 og vg2. Altså vi må gå gjennom vg1 og vg2 teori på vg3 noe som er veldig latterlig.

Det eneste nyttige jeg synes vi har lært er

1. Sette opp brev etter NS4129

2. Analysere Blodprøver, glukose, hemokose, og avføringsprøver

3. Finne pulsen

4. Ta Blodtrykk

5. Så fikk en liten bok på 90 sider om hva sykdommer og symptomer. Og jammen den er boken er liten. Bare tenk dere en meldingsbok.

Altså alle elevene spurte lærene hvorfor det ikke finnes bøker for vg3 på helse og sosial og lærene sa. "Det er ikke nødvendig med bøker, og det er ingen som har vært villige til å skrive noen bøker"

Selv om jeg vet dette er en internett så håper jeg veldig veldig mye at media blander seg inn. Staten lover oss gratis bøker, men vi fikk ingen gratis bøker.

Før fikk man 24000 kr i stipend for et år. Men da var det ikke gratis bøker.

Nå får man 19000 kr i stipend for et år, men enda har vi ikke fått bøker på vg3 helselinjen. Dette gjeler helsesekretær, apotekniker og tannhelsesekretær. Men jeg mener at de som går i VG3 helsesekretær skal få 24000 i stipend istedenfor 19000 kr i stipend og de har ennå ikke fått gratis bøker.

Det verste av alt er at læren går inn på internett og kopierer artikler fra nettet og lærer det til oss. Dette fører til dårlig opplæring til elevene og det med å kopiere teori fra vg1 og vg2 gjør enda vanskeligere for elevene å følge med på undervisningen til læren. For det eneste som skjer da er at elevene klager på hvorfor de skal ha teori fra vg1 og vg2 på vg3.

Og læren svarer alltid med. Det er mitt problem om dere ikke består, det er deres problem.

Dessuten disse grunnene ovenfor er grunnen til at elevene i helsesektoren på VG3 stryker hvert eneste år. Selvklart det er mange som består men det er alltid 1-5 stk som stryker hvert år.

Innlegget er endret. Reglene. -jolie (mod)

Endret av jolie
Skrevet

Greit så det gjør ingenting om man svarer 6 år etter at innlegget var startet.

Skrevet
Så helsesekretær utdanning er noe dritt, du må kunne ta blodprøve, glukose, hemokose, og avføringsprøver.

Hva i alle dager er hemokose? Aldri hørt om...

Gjest Gjest_Marielle_*
Skrevet
Hva i alle dager er hemokose? Aldri hørt om...

He he, det lurer jeg på og. Er utdannet helsesekretær, men aldri hørt om hemokose :)

• 2 måneder senere...
Skrevet
He he, det lurer jeg på og. Er utdannet helsesekretær, men aldri hørt om hemokose :)

Nei den var ny for meg også..

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg tror at for tannlegesekretær må man studere på høyskole, ikke på videregående. Jeg tror at lønna er ganske bra. Er ikke det? Helsesekretær er noe annet. Det studerer man på VG. Da lønna er lavt.

Hvor mye tjenner tannlegesekretær i året?

Skrevet

Hei, jeg tror at for tannlegesekretær må man studere på høyskole, ikke på videregående. Jeg tror at lønna er ganske bra. Er ikke det? Helsesekretær er noe annet. Det studerer man på VG. Da lønna er lavt.

Hvor mye tjenner tannlegesekretær i året?

Tannhelsesekretær er en vgs utdanning, akkurat som helsesekretær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...