Gå til innhold

Er fadder, men må man gå i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Gunda
Skrevet

Jeg er fadder på ei jente som skal konfirmeres, men jeg har hatt lite å gjøre med jenta, og i tillegg skal vi selv ha konfirmasjon (hjemme) dagen etter. Føler at jeg MÅ gå i denne konfirmasjonen, men kjenner at jeg rett og slett ikke makter det.

Hadde du gått?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skal du gjøre. Det er et av ansvarene du tok på deg i det du ble fadder. Selv om du ikke har levd opp til fadderrollen de siste 15 årene, så er ikke det grunn til å svikte også i denne situasjonen.

Konfirmasjonen i eget hjem kommer vel ikke som noen bombe på dere, så alt kan da være ferdig før du drar i konfirmasjonen, som du faktisk har obligatorisk oppmøte i.

• Liker 9
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen som har obligatorisk oppmøte i en konfirmasjon!

Blir det for mye for deg, så skal slekt prioriteres før fadderunger. Ta kontakt med dem og si at du gjerne skulle vært der, men pga tett program så har du ikke anledning. At du gir gave derimot, er en selvfølge.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt. Den gangen du takket ja til å være fadder, takket du samtidig automatisk ja til fremtidig konfirmasjon og evt bryllup. That's life...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dere over har arrangert en konfirmasjon?

Det har jeg gjort fire ganger, og ikke om jeg hadde planlagt meg blå, hadde jeg kunnet dra i en annen konfirmasjon dagen før. Da var det mat som skulle lages, bord som skulle dekkes, blomster som skulle lages, og 100 andre småting som ikke kan gjøres før dagen før.

TS: Jeg synes du skal prioritere din egen konfirmasjon først. Det har nok fadderbarnet ditt full forståelse for.

• Liker 3
Skrevet

Folk skjønner om du ikke kommer når du har konfirmasjon selv dagen etter. Hvis du må reise et stykke for å komme i konfirmasjonen skjønner folk også dette.

Du har ikke mulighet til å dra i kirka og så stå over middag?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har arrangert opptil flere konfirmasjoner selv. Og det er faktisk helt hva man gjør det til. Vi har leid kantinen på jobben til en av oss til konfirmasjonen og når vi trommet sammen hele familien så brukte vi omtrent to timer på å få lokalet i stand kvelden før. Da har vi valgt å enten ha catret koldtbord eller trøndersodd (konfirmanten har bestemt), og å få dette på plass på selve dagen har vært kjøkkenhjelpens jobb.

De aller fleste kaker kan også bakes to dager før. Og skal man ha marsipankake, så er det bare monteringen som må gjøres i timene før, allerhelst samme dag som konfirmasjonen.

Blomster: Markblomster plukket av konfirmant og søsken dandert i søte vaser, samt bjerkeris plukket samme dag.

De andre 100 småtingene skjønne jeg helt ærlig ikke hva er.

Med god planlegging så er konfirmasjonen i boks i god tid før selve dagen, og man kan fint gå i annen konfirmasjon dagen før man skal arrangere konfirmasjon selv. Men klart - vondt i vilja kan velte de fleste slike planer.

Ingen vil reagere på om trådstarter drar fra konfirmasjonsselskapet etter middag og en liten kakebit. Da er det fortsatt tidlig ettermiddag og man rekker fint de siste småtingene før neste dags begivenhet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har arrangert opptil flere konfirmasjoner selv. Og det er faktisk helt hva man gjør det til. Vi har leid kantinen på jobben til en av oss til konfirmasjonen og når vi trommet sammen hele familien så brukte vi omtrent to timer på å få lokalet i stand kvelden før. Da har vi valgt å enten ha catret koldtbord eller trøndersodd (konfirmanten har bestemt), og å få dette på plass på selve dagen har vært kjøkkenhjelpens jobb.

De aller fleste kaker kan også bakes to dager før. Og skal man ha marsipankake, så er det bare monteringen som må gjøres i timene før, allerhelst samme dag som konfirmasjonen.

Blomster: Markblomster plukket av konfirmant og søsken dandert i søte vaser, samt bjerkeris plukket samme dag.

De andre 100 småtingene skjønne jeg helt ærlig ikke hva er.

Med god planlegging så er konfirmasjonen i boks i god tid før selve dagen, og man kan fint gå i annen konfirmasjon dagen før man skal arrangere konfirmasjon selv. Men klart - vondt i vilja kan velte de fleste slike planer.

Ingen vil reagere på om trådstarter drar fra konfirmasjonsselskapet etter middag og en liten kakebit. Da er det fortsatt tidlig ettermiddag og man rekker fint de siste småtingene før neste dags begivenhet.

Så du mener virkelig at TS skal måtte velge å catre mat for å kunne dra i en annens selskap?

Og at man skal måtte gå på akkord med sine egne ønsker for egen konfirmasjon? For å stille i en annens konfirmasjon?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener virkelig at TS skal måtte velge å catre mat for å kunne dra i en annens selskap?

Og at man skal måtte gå på akkord med sine egne ønsker for egen konfirmasjon? For å stille i en annens konfirmasjon?

Nei, det sier jeg ikke. Men det står ingen sted i trådstarters innlegg at de skal lage maten selv (noe de færreste gjør i dag). For øvrig kan 90% av det som skal serveres forberedes i god tid i forveien, resterende må gjøres samme dag som selskapet.

Hvlilke ønsker går man på akkord med om man gjør ekstra av forberedelsene tidligere? Som sagt, så har jo trådstarter uansett nesten hele ettermiddagen og hele kvelden dagen før konfirmasjon å få ordnet de siste småtingene på. Og helt ærlig så trenger man ikke særlig lang tid til slikt.

Å være så egoistisk at man ikke går i konfirmasjonen til sitt eget fadderbarn... Jeg har ikke ord...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå i konfirmasjonen om du føler det blir for mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det sier jeg ikke. Men det står ingen sted i trådstarters innlegg at de skal lage maten selv (noe de færreste gjør i dag). For øvrig kan 90% av det som skal serveres forberedes i god tid i forveien, resterende må gjøres samme dag som selskapet.

Hvlilke ønsker går man på akkord med om man gjør ekstra av forberedelsene tidligere? Som sagt, så har jo trådstarter uansett nesten hele ettermiddagen og hele kvelden dagen før konfirmasjon å få ordnet de siste småtingene på. Og helt ærlig så trenger man ikke særlig lang tid til slikt.

Å være så egoistisk at man ikke går i konfirmasjonen til sitt eget fadderbarn... Jeg har ikke ord...

Det er veldig mange som lager maten til konfirmasjonen selv. Her jeg bor er det uvanlig å catre eller bestille maten ute.

Så siden TS ikke har spesifisert hvordan maten skal lages, kan det like gjerne være egenlagd som kjøpt.

Hvis man har spesielle ønsker for hvordan selskapet skal være, og må bruke andre løsninger for å kunne overvære et annet selskap, skulle jeg mene at det er å gå på akkord med sine ønsker.

Jeg synes faktisk at hvis fadderbarnet og dens familie synes det er egoistisk å prioritere sitt eget konfirmasjonselskap, er det noe galt med deres tankegang. Det er jo ikke noe i veien for at TS kommer på besøk mandag til restelag og en enkel feiring da.

• Liker 6
Gjest Gunda
Skrevet

Trådstarter her;

Jeg har hatt konfirmasjon tidligere, og vet derfor at det går mer enn 2 timer for å lage i stand selskapet. Selvsagt kan huset vaskes og bordene dekkes på fredag, men matlagingen vil ta mange, mange timer på lørdagen. Her er det tapas etter konfirmantens ønske, og jeg lager alt selv. Jeg har allerede bakt og fryst ned det jeg kan av kaker, men selve konfirmasjonskaken må pyntes lørdag. Det er også blomster som må kjøpes og lages til.

I tillegg ser jeg for meg det praktiske med alle bunadskjortene våre som må vaskes og så strykes igjen på søndagen...

Ser at mange synes at jeg bør gå, og det er jo det jeg også føler at jeg må...

• Liker 2
Gjest Gunda
Skrevet

Ja, det skal du gjøre. Det er et av ansvarene du tok på deg i det du ble fadder. Selv om du ikke har levd opp til fadderrollen de siste 15 årene, så er ikke det grunn til å svikte også i denne situasjonen.

Konfirmasjonen i eget hjem kommer vel ikke som noen bombe på dere, så alt kan da være ferdig før du drar i konfirmasjonen, som du faktisk har obligatorisk oppmøte i.

Fadderbarnet mitt har fått i alle år både julegave og bursdagsgave, og jeg har gort mange forsøk på å ta med jenta på både kino, McDonalds osv, men jenta har vært veldig avhegning av moren, slik at det ikke har vært mulig å gjøre ting på egenhånd. Gjennom årene har også moren og jeg mistet litt kontakt, så vi møtes stort sett på vennefester eller i middagsselskap hos hverandre.

Å si jeg har sviktet føler jeg blir veldig urettferdig her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom du selv skal ha konfirmasjon dagen etter ville jeg gått i kirken, gitt gave, og deretter stått over middag og kaker.

Dette vil jeg tro konfirmanten og konfirmantens foreldre forstår utmerket godt! :)

• Liker 7
Skrevet

Gå i middagen, unnskyld deg etter maten med at du må selv hjem å lage mat til egen konfirmasjon. (Du trenger ikke bli til kakene ;) )

Bunadskjortene kan du ordne uka i forveien. Blomster kan du kjøpe på vei hjem fra konfirmasjon, eventuelt før og vise ungene så kan de stå for oppsatsene mens du er borte. (om du har en mann i hus så sett han i sving med ting og tang som kan gjøres som tar litt tid) Mye av Tapasen kan sikkert lages i forveien og fryses som kjøttbollene, de marinerte kyllingvingene osv

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her;

Jeg har hatt konfirmasjon tidligere, og vet derfor at det går mer enn 2 timer for å lage i stand selskapet. Selvsagt kan huset vaskes og bordene dekkes på fredag, men matlagingen vil ta mange, mange timer på lørdagen. Her er det tapas etter konfirmantens ønske, og jeg lager alt selv. Jeg har allerede bakt og fryst ned det jeg kan av kaker, men selve konfirmasjonskaken må pyntes lørdag. Det er også blomster som må kjøpes og lages til.

I tillegg ser jeg for meg det praktiske med alle bunadskjortene våre som må vaskes og så strykes igjen på søndagen...

Ser at mange synes at jeg bør gå, og det er jo det jeg også føler at jeg må...

Du skal ikke føle at du må gå, synes jeg. Tenk deg motsvarende: Om konfirmantens mor var fadder på din konfirmant, dere skulle hatt på lørdag og de på søndag - hadde du da blitt fornærmet for at de ikke kom til deres pga de måtte lage i stand til egen konfirmasjon?

• Liker 2
Gjest Gunda
Skrevet

Gå i middagen, unnskyld deg etter maten med at du må selv hjem å lage mat til egen konfirmasjon. (Du trenger ikke bli til kakene ;) )

Bunadskjortene kan du ordne uka i forveien. Blomster kan du kjøpe på vei hjem fra konfirmasjon, eventuelt før og vise ungene så kan de stå for oppsatsene mens du er borte. (om du har en mann i hus så sett han i sving med ting og tang som kan gjøres som tar litt tid) Mye av Tapasen kan sikkert lages i forveien og fryses som kjøttbollene, de marinerte kyllingvingene osv

Nå er både mannen min og barna våre invitert, og annen hjelp har jeg ikke.

Gjest Gunda
Skrevet

Mann og barn er også invitert, annen hjelp har jeg ikke i hus, da vi bor et lite stykke unna familiene våre.

Bunadskjortene må vaskes etter bruk, ergo vaske de kvelden etter konfirmasjonen til fadderbarnet mitt, for så å stryke de på konfirmasjonsdagen vår neste dag...

Om det var omvendt, så hadde jeg hatt full forståelse for at min venninne prioriterte sin egen konfirmasjon....

Skrevet

Ta på annet pentøy enn bunad, la mannen være hjemme og stelle til konfirmasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, det virker som om du har bestemt deg, så hvorfor legge hodet sitt på hoggestabben og spørre etter andres mening? ;)

Jeg er fadder til en gutt jeg ikke har sett på kanskje 8 år. Jeg har minimal kontakt med foreldrene, i tillegg til at jeg aldri har blitt bedt i noen bursdager, også før vi mistet kontakten. Jeg ble bedt, men takket pent nei. Så var jeg bortom med en ganske så raus gave, og det var det. Tror fadderbarnet er like glad om ikke det kommer en perifer fadder han ikke kjenner, og tror foreldrene er glad til for å slippe en ekstra gjest å bespise.

Skal det være noe poeng i at faddere er med i konfirmasjon, så må det jo være et slags bånd der som begge parter har vedlikeholdt opp gjennom. Blir veldig rart å forvente noe fra en fadder som ikke har blitt inkludert i barnets liv opp gjennom. Kunstig og rart.

Lykke til med konfirmasjon i morgen, TS! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...