Gå til innhold

Søvn avler søvn..eller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Yngstemann på 15 mnd tar morgen i 3 tida hver morgen. Han har da første dupp på ca 45 min-1 time i 7 tida, men siden størstemann er våken da så går det jo i ett.. Andre duppen er i 12-13 tida. Heller ikke her sover han lengre enn 30 min- 1 time. Han legger seg 18-1830.

Vi vurderer nå å prøve å utsette legginga til 1900, men både de i barnehagen og folk rundt oss sier at søvn avler søvn når de er under 2 år..Skjønner ikke hvordan vi skal få til mer søvn på andre tidspunkt heller.. hjelper ikke å trille ham i vogna for å få ham til å sove lenger om morgenen heller..

Noen som har gode råd?

Hilsen sliten mislykka mamma :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at du er sliten, men du er ikke mislykket.

Lenge siden jeg hadde barn, men jeg er mormor og har fulgt med godt hos barnebarna.

Søvn avler søvn, sa alle også til min datter, men hennes yngste, var 2 år i mars, brydde seg ikke om det.

Det første jeg ville anbefalt deg var å prøve å strekke leggingen om kvelden. Begynn med kl 1900. Kanskje du får barnet til å sove noe lengre, men hjelper ikke det, så blir det vel som hos datteren min. Første natta hennes toåring sov rundt, var da hun var to år og to dager.

Det sies jo også at barn først blir ordentlig regulert rundt toårsalderen.

Du får ikke nok søvn og blir veldig sliten nå. Har du mulighet til å låne minsten bort en natt eller to, så dere får sovet "litt" ekstra. Det var sånn jeg kunne hjelpe "mine" så de ikke gikk helt til grunne pga søvnmangel. Besteforeldre tåler det, for vi vet at vi kan levere de tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Dette er like individuellt som det meste annet :)

På NOEN vil søvn avle søvn, mens på NOEN vil det da bli vanskelig å sovne... Vi mennesker er snodige dyr serru ;)

Får han sove det han vil på dagen, eller blir han vekket etter en viss tid?

Skrevet

Her sluttet vi med dagsoving lenge før 2 år. Det har fungert utmerket. :)

Skrevet

Her sluttet vi med dagsoving lenge før 2 år. Det har fungert utmerket. :)

Når man står opp klokken 3 på natten tror jeg det skal godt gjøres å klare å holde ham våken til leggetid :gjeiper:

Her legger vesla på 10 mnd seg som regel mellom 19 og 19.30 og sover til 7-7.30

Om luren på dagtid ble veldig tidlig, kan hun ta seg en lur til fra 17.30 til 18, men alikevel sovne for kvelden 19.30-20 Så hos oss er det ikke ødeleggende ihvertfall så hun får sove akkurat når hun selv vil :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også strukket leggetida på kvelden. Vi la mini kl 21 når hun var 4,5 og 6 mnd gammel da hun ellers ville opp kl 03-04. Fikk regulert fram leggetida til kl 1930, og nå står mini opp kl 05-06 (13 mnd gammel). Mini sover ca 1,5 t på formiddag og ca 1,5 t på ettermiddag. Må ha minst 4 t våkentid før natta, og vi jobber så godt vi kan for å forlenge dette strekket mellom siste dupp og leggetid. Kl 18 syns jeg er tidlig å legge med mindre man har soveunge som sover 11-13 t hver natt.

Skrevet

Jeg ville prøvd å legge litt senere. Hvis du får det til ville jeg også prøvd å la den første sovingen være maks en halvtime, og heller økt den andre perioden litt. Dessuten forskyve den første soveperioden så mye som mulig ut i tid slik at det på sikt blir en soving på dagen.

Jeg har forresten en jente på18mnd. Hun står opp 6-6:30 og legger seg 19:30. Hun sover en gang på dagen ca12-2. Hvis sovingen på dagen er mer enn 1,5-2timer kan hun gjerne våkne kl.5:30 eller 5 dagen etter. For mye dagsøvn ødelegger nattsøvnen hennes.

Skrevet

Vi klarte å drøye legginga til 1845 i dag.. Spent på hvordan natta blir, men legginga gikk greit og han var ikke overtrett.

Skriver fra mobil nå, så har ikke helt oversikten, men det var noen som spurte om han blir vekket i duppene på dagen. Han får sove så lenge han vil, det virker bare som han ikke trenger lengre dupp. Selv da han var baby var det bare korte dupper. Han virker heller ikke overtrett, men er blid og harmonisk og enkel å legge.

Heldigvis har jeg en fantastisk mann som ser på det som en selvfølge å stille opp, men selv om vi sover på skift er vi begge veldig slitne nå..

Har hørt enkelte si at de ville lært ungen at det er natta og ikke stått opp før minst 06..skjønner ikke at det er mulig..

Ser liksom for meg ( håper iallefall) at dette vil bli bedre når han ikke har behov for å sove på dagtid lengre. At det liksom skal ordne seg selv.

Tusen takk for svar fra dere <3

Hilsen trådstarter

Skrevet

Hei, bare husk at dere ikke må gi opp selv om hun våkner på samme tid i natt. Det tar gjerne noen netter å endre vaner.

AnonymBruker
Skrevet

Han sover jo ikke mye sammenlagt i løpet av et døgn heller, så jeg ville prøvd å forlenge tiden han sover på dagtid. Det kan jo bli litt tricky når han våkner så veldig tidlig, men her ble det MYE bedre søvn på dagtid da vi reduserte til 1 dupp midt på dagen. Før var det også korte lurer på 30 min, max en time på en god dag, men nå er det 1,5-2 timer og mye enklere å legge på dagtid.

Ellers er jo spørsmålet hva dere gjør når han våkner så tidlig? Får han pupp eller flaske? Jeg fikk tips om å unngå å gi mat i forbindelse med oppvåkninger om morgenen for å unngå at de da assosierte det å våken med at det er på tide å spise og stå opp. Funket her ihvertfall. Løsningen ble å ikke gi frokost med en gang vi sto opp om morgenen, men vente en halvtime.

Skrevet

Jeg er uenig med andre her, han sover veldig lite til å være så liten. Ser at han sover mellom 9,5 og 11 timer i døgnet. Det er veldig lite. I hvert fall i mitt hode.

Hva om du prøver å få han til å ta en dupp til i løpet av dagen, og legger han en time senere, kanskje han da sover natta gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...