Portvinpiken Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 (endret) Jeg får mer og mer avsmak når det gjelder særlig rødt kjøtt, men en gang i blant er det også kjempegodt med en ordentlig god biff. Er glad i spekemat og kylling også. Ja da - ser jeg taler med to tunger når jeg skriver dette da men... Uansett, jeg har flere ganger vurdert om jeg rett og slett skal holde meg unna kjøtt (ikke fisk), og lurer på om det er noen her med erfaringer og gode tips på hva en da erstatter det kjøttet gir oss. Jeg spiser i dag ikke kjempemye kjøtt, men det blir fort litt kylling, svin og en biff i ny og ne. Lite som pålegg bortsett fra skinke fra tid til annen. Jeg tipper jeg ikke ville savnet så mye av det når alt kommer til alt, og i det siste kan kjøttet vokse i munnen på meg når jeg tenker på slaktemetoder etc. Noen tips, råd og erfaringer? Endret 20. mai 2012 av Portvinpiken 5
Gjest foremma Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 (endret) Ellers ønsker jeg deg lykke til! skulle gjerne gjort det samme selv, men det kan jeg ikke.. Endret 20. mai 2012 av foremma
Kosemose Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Tråden ryddet for total avsporing. Dere er velkommen til å lage en egen tråd om fisker og fiskenes følelser, men det er altså ikke det denne tråden handler om. Kosemose, mod 8
Mubba Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 GO FOR IT! Selvom du slutter å spise kjøtt i en periode betyr det ikke at du aldri kommer til å spise kjøtt igjen (selvom det sikkert naturlig blir slik!). Jeg sluttet å spise kjøtt i april i fjor med tanken om at jeg bare skulle "prøve en periode", men jeg har ikke savnet kjøtt en eneste gang siden. Jeg spiser fisk og skalldyr. Det finnes vanvittig mange gode alternativer til kjøtt, faktisk så gode at jeg ikke skjønner hvorfor det ikke er populært blant mange flere. Quorn og soyafarse et stikkord, søk på google. Quorn kommer i tre varianter; biter, filèt og farse, og kan brukes deretter. Jeg bruker det i ALT jeg brukte kjøtt i før og selv samboeren min og min mor synes det blir minst like bra som med kjøtt. Quorn er proteinrikt og med lavt innhold av karbohydrater og kalorier, og det metter godt. Jeg har ikke så mye erfaring med soyafarsen siden jeg prøver å holde meg unna soya mest mulig, men det smaker veldig godt og brukes som kjøttdeig. I tillegg selges det masse diverse vegetar-ferdigprodukter som fryste burgere, falafler, pølser og slikt. Er du ute etter slike produkter bør du sjekke store dagligvarebutikker (meny, ultra, coop) eller helsekost. 1
Gjest foremma Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Unnskyld meg, men hvorfor er innlegget mitt blitt redigert, uten at det er sagt hvorfor? For jeg har absolutt ikke sagt noe som helst om fiskers følelser...
OhMickey Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Go for it. Ta en prat med legen din, og få målt hemaglobin før du starter. Mange vegetarianere får B12 og hemaglobinmangel og bør gå på jerntabeletter. Du gjør veldig rett i å beholde fisken i kostholdet ditt:) Linser, bønner, belgfrukt o.l. er gode erstatninger for kjøtt. Kjøttfri taco er faktisk myyye bedre enn taco med kjøttdeig. Du finner mange nettsiden og blogger med gode oppskrifter på nett. Kjøtterstatninger som farse o.l. må ofte tilvennes da det er litt rart først. Men gode kilder til proteiner.
Portvinpiken Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2012 Tusen takk for gode tips :-). Jeg skal google og lese meg opp litt mer. Tror ikke det der så vanskelig å slutte egentlig, men vil bare vite hva jeg evt skal erstatte med. Dette med å gå til legen først hadde jeg faktisk ikke tenkt på - men det skal jeg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Jeg sluttet litt gradvis, og da med hvert dyr etterhvert. Feks, spiser ikke svin lenger i det hele tatt. Når et dyr er ute av kosten, forsvinner neste. Myyye lettere sånn enn å ta alt på en gang, for meg altså.
Mubba Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Hvor får man kjøpt dette Quorn-greiene da? Her jeg bor selges det på coop obs, ultra, ica maxi / ica supermarked og meny, men alle butikker kan ta inn quorn hvis man ber om det.
Ayumi Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Go for it! Du vil angre mer om du ikke prøver Jeg ble vegetarianer for fem år siden og jeg har aldri angret Litt vanskelig i starten ift. å lege til seg nye vaner, men er du flink til å planlegge den første tiden går det rimelig lett. Utfordringer du vil møte på er mange kritiske blikk og den følelsen av at "alle" skal ha en mening om hva du spiser, ettersom du velger å spise fisk vil jeg tro det er enklere å "komme unna", men det er fortsatt uhorvelig mange som blir ernæringsfysiologer i det de hører du ikke spiser rødt kjøtt ;P Festlige lag, kofirmasjon, bryllup m.m kan også være en utfordring om de serverer kun rødt kjøtt, men prater man med verten er de ofte svært villige til å lage noe til deg evt. du kan ta med noe for å varme opp Ellers, matblogger er en kjær ting, og de siste 2-3 årene har det kommet veeldig mange veggisblogger, skjekk bla: www.vegetarbloggen.com www.veganfoodstory.blogspot.com www.veg-veg.no www.veganmisjonen.blogspot.com Lykke til 2
Supera Skrevet 22. mai 2012 #12 Skrevet 22. mai 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor kjøtt skal være ekkelt og fisk OK hvis det er slakting du reagerer på... Fisk blir jo drept de også...
Portvinpiken Skrevet 22. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor kjøtt skal være ekkelt og fisk OK hvis det er slakting du reagerer på... Fisk blir jo drept de også... Nei, det er så mye og mangt en kan lure på du. Men det er da heller ikke diskusjonstemaet i denne tråden :-)
Kladd Skrevet 22. mai 2012 #14 Skrevet 22. mai 2012 Du kan jo bare prøve det en liten stund. Det er jo mulig å gå tilbake om det ikke er noe for deg. Liker godt denne videoen, synes den er inspirerende: http://www.ted.com/talks/matt_cutts_try_something_new_for_30_days.html
Sinner Skrevet 22. mai 2012 #15 Skrevet 22. mai 2012 (endret) Hvis det kun er rødt kjøtt du har tenkt å kutte ut trenger du ikke tenke mye på mangelsykdommer. Det er lite rødt kjøtt gir som du ikke får i deg fra annen mat. (Da tenker jeg at du fremdeles spiser melkeprodukter, egg, fisk) b12 mangel som noen nevner her er det lite trolig du får av å kutte ut bare kjøttet. Det er veganere som kutter ut alt animalsk som står i fare for dette. Jeg selv er streng veganer men har ikke mangel på verken det ene eller det andre. Du får helst sikkert kommentarer ala, "jammen,proteiner da?) som bare beviser hvor lite folk vet om kosthold. Bønner, erter ol. er fine proteinkilder Endret 22. mai 2012 av Sinner 1
kråkefjas Skrevet 22. mai 2012 #16 Skrevet 22. mai 2012 Tråden ryddet for total avsporing. Dere er velkommen til å lage en egen tråd om fisker og fiskenes følelser, men det er altså ikke det denne tråden handler om. Kosemose, mod LOL
Portvinpiken Skrevet 22. mai 2012 Forfatter #17 Skrevet 22. mai 2012 Hvis det kun er rødt kjøtt du har tenkt å kutte ut trenger du ikke tenke mye på mangelsykdommer. Det er lite rødt kjøtt gir som du ikke får i deg fra annen mat. (Da tenker jeg at du fremdeles spiser melkeprodukter, egg, fisk) b12 mangel som noen nevner her er det lite trolig du får av å kutte ut bare kjøttet. Det er veganere som kutter ut alt animalsk som står i fare for dette. Jeg selv er streng veganer men har ikke mangel på verken det ene eller det andre. Du får helst sikkert kommentarer ala, "jammen,proteiner da?) som bare beviser hvor lite folk vet om kosthold. Bønner, erter ol. er fine proteinkilder Takk for info. Jeg er ganske blank på emnet så fint å lære litt :-)
kråkefjas Skrevet 22. mai 2012 #18 Skrevet 22. mai 2012 som bare beviser hvor lite folk vet om kosthold. Bønner, erter ol. er fine proteinkilder Ikke fullverdige, riktignok. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2012 #19 Skrevet 22. mai 2012 Da bør du slutte å spise godteri og gelantin også, og slutte å kjøpe/bruke skinn. Dvs til både klær, vesker og sko. 1
Sinner Skrevet 22. mai 2012 #20 Skrevet 22. mai 2012 Ikke fullverdige, riktignok. Det spørs på sammensetningen det. Ts sier jo hun skal kun kutte ut rødt kjøtt og da har hun jo proteinkilder i alle bauger og kanter. Jeg som veganer må være mer nøye på sammensetningen av kostholdet mitt i forhold til næringsstoffer ol. men ts som ikke blir vegetarianer engang, kun kutter ut en liten del av maten sin har alle næringsstoffene hun trenger i den andre maten. Såfremt hun spiser variert og sunt selvsagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå