AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Heisann. Jeg lurer på hvilke krav det er for personer som vil melde seg opp som vikar på en ungdomsskole eller barneskole? Hvilke kvalifikasjoner trenger man for å være vikar egentlig? Kan jeg som 19 åring melde meg opp som vikar for å tjene litt ekstra penger? Jeg har ikke noen spesiell kompetanse, annet enn at jeg er veldig flink i engelsk, norsk, gymnastikk og religion, livssyn og etikk. Noen som vet?
Hariette Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Har du fullført videregående? Det pleide å være et krav, men tror det varierer fra skole til skole. Du kan jo bare ringe skolen du har i tankene å spørre. De er sikkert glad for å få litt flere vikarer.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Har du fullført videregående? Det pleide å være et krav, men tror det varierer fra skole til skole. Du kan jo bare ringe skolen du har i tankene å spørre. De er sikkert glad for å få litt flere vikarer. Jeg har fullført videregående skole (yrkesfaglig), og jeg har et fagbrev innenfor noe jeg ikke kan undervise i på ungdomsskolen eller barneskolen. Men er det virkelig ingen reelle kompetansekrav for vikarer? Jeg trenger for eksempel ikke en bachelor i engelsk for å undervise i engelsk?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Heisann. Jeg lurer på hvilke krav det er for personer som vil melde seg opp som vikar på en ungdomsskole eller barneskole? Hvilke kvalifikasjoner trenger man for å være vikar egentlig? Kan jeg som 19 åring melde meg opp som vikar for å tjene litt ekstra penger? Jeg har ikke noen spesiell kompetanse, annet enn at jeg er veldig flink i engelsk, norsk, gymnastikk og religion, livssyn og etikk. Noen som vet? TS her. Ser foresten at jeg har skrevet feil alder, hehe. Jeg er 21 år gammel. Vet ikke om det er relevant da.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Hei! Jeg er selv tilkallingsvikar på flere videregående skoler og er 20, samtidig som jeg studerer og jobber litt andre steder ellers også (Lånekassa gjør deg ikke akkurat rik, for å si det pent). Hvis du har karakteren 5 eller 6 i faget du ønsker å undervise i, så er det gode muligheter for at du kan stå på en vikarliste i grunnskolen, men på studiespesialiserende linjer på VGS er de generelt skeptiske til å ansette undervisningsvikarer med yrkesfaglig bakgrunn, da det pensumet du har kunnskap om fra din tid på en yrkesfaglig linje (dersom du ikke har annen utdanning utover vgs) er vidt forskjellig fra det f.eks. jeg har hatt på studiespesialisering. Bare for å ta engelsk som et eksempel, så har dere på yrkesfaglig linje 1 år med engelsk (hvis jeg ikke tar helt feil?), mens jeg har hatt engelsk alle mine 3 år + dobbel fordypning. Men som vikar på en yrkesfaglig linje så er det jo helt klart større muligheter for at du også får brukt den utdanningen du har derfra også. For å undervise i basisfagene på videregående nivå krever de som oftest at du minimum studerer i den retningen (helst minst en bachelor), og at du har gode resultater, og helst litt pedagogikk ved siden av. I storbyer som f.eks. Oslo, hvor det er mange søkere til vikarjobber av denne typen, blir slikt viktigere enn på mindre steder med færre søkere, så det kommer selvsagt litt an på hvor i landet du befinner deg. På barne- og ungdomsskolen tar de også helst de som har høyere utdanning (spesielt ift. ped), men der trenger de nesten alltid folk, så mulighetene er utvilsomt gode. Dessuten er det jo ikke noe å tape på å melde sin interesse! Lykke til (:
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Det finnes ingen formelle krav for lærervikarer, det er opp til hver enkelt skole. Hvis skolene rundt deg har stort behov for vikarer så tror jeg ikke det blir vanskelig for deg å få en jobb, men generelt så foretrekker nok skolene studenter (innenfor relevante fag) som gjerne er 23-24 år +. Du kan jo også være ringevikar på SFO og i barnehage, evt. som assistent på skolen. Det gir deg jo igjen litt bedre "kvalifikasjoner" til oppdrag som lærervikar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå