Gå til innhold

Pus er våryr og vil ikke komme inn om kvelden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint vær her nå, og pusen koser seg utendørs. Han jakter på mus og fugler og bringer stadig "troféer" til oss tobente.

Men han har alltid sovet med oss.

Nå kom han ikke inn i går kveld, selv om jeg var ute og ropte og lokket med mat og godbiter. Så vi gikk til sengs ca. 00.30. Og sov dårlig, fordi vi savnet pusen og ikke visste hvor han var.

I morges (07.00) sto han og ventet utenfor døra, og var kjempesur. Vi måtte kose lenge og gi masse snacks før han nedverdiget seg til å kose tilbake. Så han forventer altså at vi skal sitte i stua og være våken til det passer ham å komme inn.....

Og nå er vi der igjen. Pus gikk ut ca. 21.00. Nå er den 23.20 og vi er kjempetrøtt. Har vært ute og ropt, og har laget "mat-lyder" - men ingen pus. Da har vi altså en sur pus igjen i morgen tidlig. Og vi sover elendig i natt fordi vi ikke vet hvor pus er.

Vi bor i første etasje, og det er ikke mulig å installere kattedør. Og vi kan ikke ha åpent vindu, fordi det er masse andre katter her som synes det er gøy å snike seg innendørs.

Så hva gjør vi? Slår oss til ro med at pusen vil herje utendørs på natta, og være sur på morgenen? Eller nekte ham å gå ute på kvelden (fordi han ikke alltid kommer tilbake)?

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Han kommer heim når han er sliten av slagsmål og sulten nok.

AnonymBruker
Skrevet

Han kommer heim når han er sliten av slagsmål og sulten nok.

Han slåss ikke, og mat har han nok av.

Vi vet han kommer hjem, men også at han kanskje blir både lei seg og redd og sur når han vil inn og vi har stengt vinduer/dører og sover?

Gjest Mahareth
Skrevet

Mine to katter er også slik nå om dagen. Om de mot formodning skulle komme inn på kvelden før vi legger oss, så må jeg slippe dem ut når jeg må opp på do, ellers blir de like sure som når de blir ute hele natta.

Har heller ingen mulighet til å ha katteluke eller åpent vindu, så her får de bare klare seg ute. De lider ingen nød selv om de er ute et par timer lenger enn de tenkte de ville.

AnonymBruker
Skrevet

Mine to katter er også slik nå om dagen. Om de mot formodning skulle komme inn på kvelden før vi legger oss, så må jeg slippe dem ut når jeg må opp på do, ellers blir de like sure som når de blir ute hele natta.

Har heller ingen mulighet til å ha katteluke eller åpent vindu, så her får de bare klare seg ute. De lider ingen nød selv om de er ute et par timer lenger enn de tenkte de ville.

Takk :-)

Og de er ikke supersure om morgenen?

Gjest Mahareth
Skrevet

Takk :-)

Og de er ikke supersure om morgenen?

Joda, men bare til de har kommet inn og fått mat og litt kos :fnise: Noen dager blir de forresten ute til langt på dag, da er de ikke sure når de kommer inn.

Skrevet

Jeg har konsekvent holdt kattene mine inne om natten, uansett årstid. Dette fordi de aller fleste uhell (overkjørsler, jaget/plaget av hjemløse katter, blir stengt inne, går for langt og finner ikke hjem igjen o.s.v) skjer på nattestid.

Min erfaring er at 99% av de kattene som forsvinner hjemmefra av en eller annen grunn, gjør det om natten.

Katter er ikke nattedyr, men skumringsdyr. Det går godt an å venne dem til å være inne fra kveld til neste morgen, men det krever at en er konsekvent. Noe masing må en nok regne med på de mest forlokkende vårkveldene, men det gir seg snart når de har fått det som vane og skjønner det ikke nytter. Da vil de aller fleste katter bli mer ivrig etter å gå ut om morgenen og får rast fra seg det meste i løpet av dagen. Fred i sinn og kropp med en trøtt pus i hus er det beste! :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

hahaha trodde det sto "Pus er vampyr og vil ikke komme inn om kvelden" :skratte:

• Liker 7
Skrevet

Jeg pleier ikke slippe ut mine katter etter klokken 21, har de ikke rotet seg ut før det, kan de være inne resten av kvelden. Slipper jeg dem ut så sendt, så ender det ofte med at de er over alle hauger når jeg skal legge meg :) Jeg er såpass hønemor, at om en av kattene ikke er inne innen jeg legger meg, setter jeg på klokken på alt mellom 01 og 05, gjerne med to timer mellom hver gang den ringer til pusen er inne. Ingen sure puser, de er kjempehappy, maler og mjauer av glede, og styrter bort til matskålen, før de hopper opp i sengen og sover med meg.

Du skriver forresten at du ikke kan ha katteluke, men har du vurdert ringeklokke for katt? Så de selger det på Dyresjappa for 249,-. Det kan jo være noe å tenke på? Fungerer den ikke, så har dere ikke tapt all verdens med penger heller :jepp:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ikke slippe ut mine katter etter klokken 21, har de ikke rotet seg ut før det, kan de være inne resten av kvelden. Slipper jeg dem ut så sendt, så ender det ofte med at de er over alle hauger når jeg skal legge meg :) Jeg er såpass hønemor, at om en av kattene ikke er inne innen jeg legger meg, setter jeg på klokken på alt mellom 01 og 05, gjerne med to timer mellom hver gang den ringer til pusen er inne. Ingen sure puser, de er kjempehappy, maler og mjauer av glede, og styrter bort til matskålen, før de hopper opp i sengen og sover med meg.

Du skriver forresten at du ikke kan ha katteluke, men har du vurdert ringeklokke for katt? Så de selger det på Dyresjappa for 249,-. Det kan jo være noe å tenke på? Fungerer den ikke, så har dere ikke tapt all verdens med penger heller :jepp:

det er en god idè ,hunden min har bjelle som han klinger i vis han må tisse eller bæsje.

AnonymBruker
Skrevet

Er den kastrert/sterilisert? Hvis ikke bør du få det gjort med engang! Det blir den mer hjemmekjær, sloss mindre og du slipper å bidra til enda flere hjemløse katter...

Skrevet

Har alltid latt katten være ute på natta, de har et lunt sted de kan legge seg og sove ute på trammen.

Skrevet

ah, godt å lese at noen har en ordentlig katt! La den fortsette som nå. Ikke ødelegg dens flotte naturlige egenskaper :) Legg deg, sov godt og bearbeid den gretne tomcat'en på morgenen :)

Skrevet (endret)

vår katt slippes ut om natta, hvertfall om sommeren. vi har noen stoler med puter ute, pluss buret hans han kan ligge i hvis han vil. noen ganger setter vi ut en skål mat til han også. han er ordentlig utekatt da. Men det er deilig med en katt du bare kan slippe ut, også er det ikke noe mer mas om det.

Men hvis du ønsker at det skal bli mer en utekatt så er det vel bare å gjøre den gradvis vant med det. Kan jo hende det tar sin stund da.

Vi har en katt til og, som ikke er så mye utekatt, men om han forsvinner og ikke kommer inn så får han bare være ute. Han pleier å mjaue veldig høyt så vi hører det midt på natta uansett da. Og ja, så er han sur. Men han ønsker vi faktisk skal klare å være ute om natta og. Så han får bare bli vant med det han og, om han absolutt skal fly rundt langt utpå kvelden :P

Endret av otilie
Skrevet

Katten min er ute hele natten nesten hver natt. Sommer som vinter. En katt er et rovdyr og har best av å få bestemme over natt og dag selv.

Skrevet

Tenker det gir seg etter hvert jeg, når han blir lei av å være utestengt om natta. Som sagt tidligere i tråden så er katter skumringsdyr primært.

Vi har kattedør og pusern går inn og ut som han vil. Han er skikkelig storjeger, men kommer som regel alltid inn etter solnedgang. For å sove sammen med oss, med museånde... :gjeiper:

Skrevet

Jeg tilstreber også å holde kattene mine inne om natten for som bl.a. Aurora sier, så skjer det meste av det katter er utsatt for når det er mørkt. I lyse vårnetter hender det at de absolutt ikke vil inn, men det er ikke ofte.

To av kattene mine har jeg hatt siden de var kattunger og da har jeg vært konsekvent med å slippe dem ut om morgenen og heller ikke slippe dem ut igjen etter at det har blitt mørkt. Jeg har også vært nøye med å alltid servere noe godt når de kommer inn, slik at det har blitt noe positivt.

Hvis TS ønsker å katten inne om natten, er det nok lurt å la være å slippe ham ut for sent. Da er det bedre å oppfordre ham til å gå ut om morgenen. (Mine har i hvert fall fått nok uteliv når kvelden kommer hvis de har vært ute fra morgenen av og da kommer de av seg selv).

Og at katter er jegere er jo helt riktig og ideelle forhold for jakt har de i skumringen morgen og kveld, men så lenge de ikke er avhengig av å fange sin egen mat ser ikke jeg problemet med at de er ute på dagtid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine katter vil gjerne være ute første halvdel av natten nå når det er relativt lyst og god temperatur ute. De stikker gjerne rundt åtte-ni og kommer hjem rundt ett-to. Så sover de et par timer, og så er det ut igjen i fire-tiden. I syv-åttetiden om morgenen ligger de på trappa og venter på å komme inn, sovner omtrent i matskåla og så er det snork inne fram til utpå ettermiddagen. Ettermiddagen/tidlig kveld bruker de på å fotfølge meg for kos og lek, "hjelpe til" med husarbeid og hagearbeid (oh lykke!), tigge menneskemiddag, rulle seg i grusen, vekselvis dorme i gresset og nistirre på maur, sitte i veien for tv-skjermen osv... Og sånn går no dagan.

Vi har ikke kattedør, og heller ingen vinduer som kan stå åpne så de kan gå ut og inn som de vil. Så da sitter kattemamma oppe og venter på dem da, og står opp for å slippe dem ut igjen. skjønner ikke hva småbarnsforeldre klager over egentlig, aldri hatt katter de eller? Hahaha... Men det gjør meg ingenting, elsker de små pelsene mine! :)

Skrevet

Så da sitter kattemamma oppe og venter på dem da, og står opp for å slippe dem ut igjen. skjønner ikke hva småbarnsforeldre klager over egentlig, aldri hatt katter de eller? Hahaha... Men det gjør meg ingenting, elsker de små pelsene mine! :)

:ler: Akkurat sånn er det. Og så trodde jeg at jeg skulle bli mindre engstelig hvis jeg fikk to katter. Men det stemte ikke. Så da prøvde jeg med tre... Enden på visa er at jeg sitter her nå og venter på to. Den opprinnelige årsaken til bekymringen ligger på ryggen og snorker i sengen min.
AnonymBruker
Skrevet

Katten min er ute hele natten nesten hver natt. Sommer som vinter. En katt er et rovdyr og har best av å få bestemme over natt og dag selv.

Hunder er også rovdyr, bør de også fly rundt på egen labb hele natta? Hvis ikke, hvorfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...