AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg leilighet, men jeg har dårlig økonomi. Jeg går for tiden på AAP fra NAV på grunn av sykdom, og tror dessverre at jeg kommer til å ende opp som varig ufør på grunn av helsa mi. Hva må jeg gjøre for å få mulighet til å kjøpe meg et sted å bo når jeg er i denne situasjonen? Jeg har hørt at det vanlige er at man får låne maksimalt tre ganger årsinntekt, men det er jo klin umulig å få noe sted å bo for under en halv million. Er startlån fra kommunen noe som kan være aktuelt i mitt tilfelle? Vil jeg i det hele tatt kunne ta opp lån med så lav inntekt som jeg har? Jeg har lyst til å spare i BSU, men det sier seg selv at det ikke er store summen jeg får spart der når jeg har så lav inntekt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Jeg tror dessverre ikke at du har noen sjangs. Det må isåfall bli andelsleilighet, men den månedlige utgiften blir jo høy da. Sliter selv, med 388.000,00 kroner i årslønn. De rike har det best i Norge... 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg leilighet, men jeg har dårlig økonomi. Jeg går for tiden på AAP fra NAV på grunn av sykdom, og tror dessverre at jeg kommer til å ende opp som varig ufør på grunn av helsa mi. Hva må jeg gjøre for å få mulighet til å kjøpe meg et sted å bo når jeg er i denne situasjonen? Jeg har hørt at det vanlige er at man får låne maksimalt tre ganger årsinntekt, men det er jo klin umulig å få noe sted å bo for under en halv million. Er startlån fra kommunen noe som kan være aktuelt i mitt tilfelle? Vil jeg i det hele tatt kunne ta opp lån med så lav inntekt som jeg har? Jeg har lyst til å spare i BSU, men det sier seg selv at det ikke er store summen jeg får spart der når jeg har så lav inntekt. Håper det kommer til å ordne seg for deg Vet sånn ca hvordan du har det, men jeg fikk heldigvis råd til å bo i blokk, da.. Men jeg sliter, har ikke mye penger igjen etter å ha betalt alt av utgifter her. Jeg griner virkelig av hvordan Norge fungerer når det gjelder ting som dette. De som faktisk er syke, og ikke er i stand til å jobbe - de får nesten INGENTING hjelp. De som klarer å få råd til leilighet, har ikke mye penger til overs til fritidsinteresser, hobbyer og andre hverdagslige ting. De får heller ingen hjelp. Jeg har to "bekjente" (vet bare hvem de er) som er skikkelig problemfolk (altså ingen fysiske eller psykiske problemer, men de er rett og slett drittsekker), har vært pøbler siden de var barn. Vært innblandet i narkotia, politiet, stjeling, og m.m. Nå i sjueåra gidder de ikke å jobbe, og har klart å få grina seg til lelighet på nesten 1 mill. Og dyre biler. Og nesten mer penger i mnd enn hva jeg tjener! Blir så forbanna og lei meg over at noen får "alt" mens de som virkelig trenger det, neida, de får ingenting....
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 AAP blir vel regnet utifra tidligere inntekt, slik at noen får ganske mye. Det er nok lettere å si noe om mulighetene dine om du skriver hva du faktisk har utbetalt og hvor mye du kan spare.
Tabris Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 (endret) Blir så forbanna og lei meg over at noen får "alt" mens de som virkelig trenger det, neida, de får ingenting.... Dere får ikke ingenting, dere får penger nok til å ha tak over hodet, mat og det dere ellers trenger. Det er ikke en menneskerett å eie, selv om jeg forstår at det er vondt å ikke ha muligheten til det i Norge. Når ikke de med lavere enn gjennomsnittelig inntekt har muligheten til å få boliglån, så vil det i hvert fall ikke bli rettferdig at de med uføretrygd får det. Endret 19. mai 2012 av Tabris 10
CoffeeCup Skrevet 19. mai 2012 #6 Skrevet 19. mai 2012 Jeg skjønner godt at det vil føles godt å eie, men er du virkelig sikker på at du vil kjøpe i din situasjon? Det er kostbart og risikofyllt å eie, spesielt når man egentlig ikke har råd til det. Dette er virkelig ikke frekt ment, håper du ikke tar det slik. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #7 Skrevet 19. mai 2012 AAP blir vel regnet utifra tidligere inntekt, slik at noen får ganske mye. Det er nok lettere å si noe om mulighetene dine om du skriver hva du faktisk har utbetalt og hvor mye du kan spare. Jeg har minstesats. Rett under 160 000 brutto i året. Jeg skjønner godt at det vil føles godt å eie, men er du virkelig sikker på at du vil kjøpe i din situasjon? Det er kostbart og risikofyllt å eie, spesielt når man egentlig ikke har råd til det. Dette er virkelig ikke frekt ment, håper du ikke tar det slik. Neida, jeg tar det ikke på den måten! Jeg vet jo at dette ikke er aktuelt nå, siden jeg ikke har egenkapital i det hele tatt, så det er jo fullt mulig at jeg ser annerledes på det senere. Grunnen til at jeg gjerne vil eie, er fordi det for det første blir omtrent like dyrt for meg å leie som å eie (da regnet kun i strøm/boutgifter, ikke til uforutsette utgifter dersom noe skulle skje), og fordi de boligene som er på leiemarkedet her stort sett er upraktisk, usentralt og lite pent.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #8 Skrevet 19. mai 2012 kommer jo litt an på hvor du bor da. Her jeg bor på landet så kan du kjøpe et helt fint hus til 400.000. Jeg leier en helt ny enebolig med svær hage til 4000 inkl.strøm i mnd. Så er man villig til å flytte på seg så åpner man for mange nye muligheter. 7
Topplue Skrevet 19. mai 2012 #9 Skrevet 19. mai 2012 Når man eier bolig kommer det jo en god del utgifter man slipper hvis man leier, så jeg tenker at det er lurt å ha spart såpass at hvis en uforutsett utgift vedrørende boligen dukker opp klarer man den uten å sulte en måned. Ellers er budsjett alfa omega! Se på hva du faktisk bruker penger på (bruk gjerne disse oversiktene i nettbanken) og tenk gjennom hva du må bruke penger på. Hvis det er greit for deg å ikke kjøpe klær, kosmetikk og slikt så sparer du jo mye penger der. Og når du behøver nye ting eller gaver så får man kjøpt mye fint brukt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #10 Skrevet 19. mai 2012 Dere får ikke ingenting, dere får penger nok til å ha tak over hodet, mat og det dere ellers trenger. Dette jeg jo nettopp hva uføretrygda ikke har råd til! (de ekte uføretrygda, ikke de som er late) Leste du egentlig det jeg skreiv? Jeg nevnte to tullinger som forventer å få alt på et fat, og de får det. Hvorfor? Fordi Norge vil ikke ha folk som pøbler rundt og ødelegger, så da får de egen bolig og dyre biler, slik at de får vilja si og ikke blir fyra opp til å gjøre mer dritt. De som faktisk ikke kanjobbe pga psyiske og fysiske problemer, nei de får fader meg ikke mye i mnd å leve for! Og uansett om dette er nok eller ei - hvorfor skal det være så store forskjeller fra en som ikke gidder å jobbe og de som faktisk ikke kan? Jeg er forresten ikke utføretrygda. Jeg jobber fulltid, men har ikke kommet meg i høyere jobb enda pga jeg tar opp noen fag på si. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #12 Skrevet 19. mai 2012 kommer jo litt an på hvor du bor da. Her jeg bor på landet så kan du kjøpe et helt fint hus til 400.000. Jeg leier en helt ny enebolig med svær hage til 4000 inkl.strøm i mnd. Så er man villig til å flytte på seg så åpner man for mange nye muligheter. Kan jeg spørre hvor du bor hen? Pakker tinga mine og gjør meg klar til å kjøre avgårde imens.... 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #13 Skrevet 19. mai 2012 Hva er "ekte uføretrygda"? De som faktisk ikke kan jobbe pga fysiske eller psykiske årsaker. 1
Tabris Skrevet 19. mai 2012 #14 Skrevet 19. mai 2012 Dette jeg jo nettopp hva uføretrygda ikke har råd til! (de ekte uføretrygda, ikke de som er late) Leste du egentlig det jeg skreiv? Jeg nevnte to tullinger som forventer å få alt på et fat, og de får det. Hvorfor? Fordi Norge vil ikke ha folk som pøbler rundt og ødelegger, så da får de egen bolig og dyre biler, slik at de får vilja si og ikke blir fyra opp til å gjøre mer dritt. De som faktisk ikke kanjobbe pga psyiske og fysiske problemer, nei de får fader meg ikke mye i mnd å leve for! Og uansett om dette er nok eller ei - hvorfor skal det være så store forskjeller fra en som ikke gidder å jobbe og de som faktisk ikke kan? Jeg er forresten ikke utføretrygda. Jeg jobber fulltid, men har ikke kommet meg i høyere jobb enda pga jeg tar opp noen fag på si. Jo, en uføretrygdet skal ha råd til tak over hodet og mat. Ditt eksempler med to "pøbler" kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner saken. Uansett kan ikke enkeltsaker trekkes inn i diskusjoner om det generelle. For du ser vel også urettferdigheten i at en uføretrygdet kan få kjøpe bolig kun fordi han/hun er uføretrygdet, mens en med lav eller moderat lønn som regel får nei? 4
Tabris Skrevet 19. mai 2012 #15 Skrevet 19. mai 2012 Kan jeg spørre hvor du bor hen? Pakker tinga mine og gjør meg klar til å kjøre avgårde imens.... Reiser du til Honningsvåg i Finmark så ligger vel en enebolig på ca 600 000.
Mr.Omg Skrevet 19. mai 2012 #16 Skrevet 19. mai 2012 Er ikke bare du som sliter med dette, TS. Selv de av oss som har jobb med grei lønn har ikke råd til å kjøpe. I dag så må man enten ha spart i 20 år, eller ha rike foreldre 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #17 Skrevet 19. mai 2012 Reiser du til Honningsvåg i Finmark så ligger vel en enebolig på ca 600 000. Er det virkelig mulig? Jeg mener... hæ...hva.... Jeg kjøpte 39kvm for 800 000. Så... ja, jeg flytter gjerne dit!!! Men så var det å finne seg jobb der, da.....
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #18 Skrevet 19. mai 2012 Er det virkelig mulig? Jeg mener... hæ...hva.... Jeg kjøpte 39kvm for 800 000. Så... ja, jeg flytter gjerne dit!!! Men så var det å finne seg jobb der, da..... Hvor bor du? 800 000 for 39kvm høres billig ut det også! 3
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #19 Skrevet 19. mai 2012 (endret) Kan jeg spørre hvor du bor hen? Pakker tinga mine og gjør meg klar til å kjøre avgårde imens.... Sier ikke hvor jeg bor hen, men ta en titt på hus og leiligheter i finnmark, skogene i hedmark og Odalen/stange, på landet i trøndelag. Det er mange mange steder hvor prisene er ganske lave fordi det ikke er mange som vil bo der. Kjapt søk, 3-4 roms med hage: Enebolig på grue, 300.000 Atna, 400.000 Brummunddal, 500.000 Kongsvinger, 600.000 Endret 19. mai 2012 av uAnonymBruker 3
Tabris Skrevet 19. mai 2012 #20 Skrevet 19. mai 2012 Er det virkelig mulig? Jeg mener... hæ...hva.... Jeg kjøpte 39kvm for 800 000. Så... ja, jeg flytter gjerne dit!!! Men så var det å finne seg jobb der, da..... http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?areaId=&sort=0&keyword=Honningsv%E5g Men, ja, jobb kan bli verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå