AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Lang historie kort, så ble jeg sånn halvveis lovet en høyere stilling i et firma jeg har jobbet for i et år. I siste sekund blir det satt inn en blodfersk person med null erfaring i "min" jobb, og jeg må følgelig jobbe under henne og hun får bestemme alt. Jeg får samme lønn som henne, jeg får mer varierte oppgaver som jeg i grunn kan trives med, men hvordan svelger man bitterheten og finner tålmodigheten til å ha et sivilisert forhold?
Gjest Eld Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Det er da ikke hennes feil at hun fikk jobben "din". Jeg forstår at det er surt å føle at en blir forbigått på denne måten, men å bruke mye energi på å være bitter gjør bare ting verre. Om dere skal jobbe mye sammen får du bare gjøre det beste ut av det. Jeg synes ikke du automatisk skal "legge henne for hat" kun fordi hun fikk jobben. Hun er kanskje litt usikker på sin rolle i jobben om hun er helt ny og da er det ekstra fælt å føle seg uglesett. Om du absolutt ikke takler det så får du begynne å søke etter andre jobber. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 Jeg synes ikke du automatisk skal "legge henne for hat" kun fordi hun fikk jobben. Hun er kanskje litt usikker på sin rolle i jobben om hun er helt ny og da er det ekstra fælt å føle seg uglesett. Om du absolutt ikke takler det så får du begynne å søke etter andre jobber. Det er jo akkurat det jeg trenger om råd om... HVORDAN takler man det? TS
CoffeeCup Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Jeg syns ikke du skal la det gå utover hun som fikk jobben, det er ikke hennes feil. Men det du gjerne kan gjøre er jo å spørre hvorfor du ikke ble tilbudt jobben, hva som var årsaken til at de valgte henne fremfor deg og om det kanskje var en annen høyere stilling de kunne bruke deg til? Det kan jo hende de ser for seg deg i en annen stilling de planlegger, eller ved en senere anledning. Eller at hun som ble ansatt kanskje har bedre og mer relevant kompetanse enn deg, selv om du ikke ser det selv. Null erfaring er ikke nødvendigvis dårligere enn mye erfaring. Ofte har personlig egnethet mye å si. Uansett, så tror jeg det vil hjelpe for deg å snakke med de som tok avgjørelsen med å ansette hun andre. 2
Gjest Eld Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 Det er jo akkurat det jeg trenger om råd om... HVORDAN takler man det? TS Du takler det med å ikke legge skylden på henne, og gjør det beste ut av det. Lær henne å kjenne litt bedre, hun er kanskje ikke så uerfaren som du tror. Om hun er uerfaren så betyr ikke det nødvendigvis at hun kommer til å gjøre en dårlig jobb. Når du skriver at "hun får bestemme alt" virker det som om du absolutt ikke respekterer henne, og jeg håper du ikke lar det skinne gjennom da dette fort kan virke negativt inn på deg. Som CoffeeCup skriver så kan du jo prøve å spørre ledelsen om hvorfor du ikke fikk jobben allikevel, selv om jeg ville vært litt forsiktig med hvordan jeg la det frem for det kan fort oppfattes som negativt og bittert (som du selv sier du er akkurat nå). Det at du ble halvveis lovet jobben betyr jo ikke at du hadde den i boks, men jeg forstår at det oppleves som surt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #6 Skrevet 19. mai 2012 Søk ny jobb. Bedriften har ved å forbigå deg gitt beskjed om at de ikke kommer til å satse på deg. 1
Kosemose Skrevet 19. mai 2012 #7 Skrevet 19. mai 2012 Tja, du kan bestemme deg for å fokusere på deg selv og å gjøre det beste ut av din situasjon uavhengig av at andre har gjort valg du tenker er dårlige, selv om valgene går ut over deg. Du må lete etter en mening i den jobben du tross alt har, hvis ikke tror jeg det blir veldig tungt for deg. Blir det for vanskelig å finne en mening, må du hive deg rundt og søke andre jobber. Og/eller du kan fokusere på at dette faktisk er et luksusproblem i manges øyne. Og det finnes helt sikkert utfordringer og grenser du kan flytte og meningsfulle oppgaver i den jobben du har i dag og, selv om du ønsker deg en annen tittel og annet mandat.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #8 Skrevet 19. mai 2012 Jeg tror det er mye fornuftig i det du sier, Kosemose... Saken er nettopp den at hun har fått "min" jobb fordi jeg gjør min egen jobb bedre enn hun hadde kunnet. Det er derfor jeg får samme lønn som henne også Jeg har ikke lagt henne for hat, men hun hører ikke på meg, og jeg føler jeg ikke kan si noe til henne når jeg mener hun tar "feil" avgjørelser, fordi jeg er underordnet. Men jeg har tross alt vært der en stund og vet hva som funker og ikke funker... Og resultatene våre er avhengige av at vi samarbeider TS
Kosemose Skrevet 19. mai 2012 #9 Skrevet 19. mai 2012 Men da har du jo en rasjonell og veldig "god" grunn for at ting ble som de ble. Så selv om det er forsmedelig at hun har "rangen" på papiret, så vet du, hun og deres felles sjef(er) at du er den beste av dere. Som sagt - HUN vet det og. Og din sjangse kommer. Bare vent. I mellomtiden gjør du det beste ut av situasjonen. Og husk: Det er faktisk "kun" en jobb. Livet er så mye mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå