Mayaluna Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Jeg trenger litt hjelp av dere juseksperter her på KG Jeg har tvistet noen fakturaer fra Hafslund, det har vært veldig mye feil i måling. Noe som er kjent i borettslaget. Første gangen vi tok kontakt med hafslund var de veldig utrevlige. men etter noen runder både på tlf og email, så finner hafslund ut at ja det er en feil. Etter flere runder med gjennomganger av advokater og styret, så har fakuraene gått nedover. Men fortsatt så kan ikke hafslund forklare alt vi lurer på. Det jeg tvister er mest behandlingen av hafslund, og at de endrer forklaring hele tiden, de skyller på alt fra underleverandører til styret osv. Derfor har jeg nå gitt beskjed om at jeg ikke kommer at betale kravet, uten ønsker at hafslund tar dette videre til forliksrådet. Svaret jeg får fra hafslund er at da må styret i borettslaget ta saken til forliksrådet? Jeg svarer da at det er jo hafslund som er kreditor i saken. Til svar får jeg at saken er sendt til styret. For noen dager siden fikk jeg mail fra en i styret, som skrev at han hadde fått beskjed fra hafslund at jeg lurte på noen ting ang fakturering, så han lurte når jeg og noen andre fra styret skulle ta et møte. Seriøst? Jeg mener at jeg har en tvist med hafslund, ikke styret? Noen som har noen gode tips, eller kan hvilke lover som gjelder her??
Ananas. Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 (endret) Hvis Hafslund fakturerer sameiet, som igjen fakturerer dere, så har Hafslund rett i at det blir mellom deg og styret, og så eventuelt mellom styret og Hafslund etter det. Hvis Hafslund sender faktura rett til deg så er det en sak mellom deg og Hafslund. Edit: Iallefall så lenge det ikke finnes en ordning som gjør at hele borettslaget regnes under ett, og så får dere separat faktura fra Hafslund, vet ikke om sånne ordninger finnes, men da er jeg ikke sikker på hvordan det fungerer. Endret 19. mai 2012 av Ananas.
Mayaluna Skrevet 19. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2012 Takk for svar Ananas! Jeg får faktura rett i posten med mitt navn på fakturaen. Så da er det jo en sak mellom meg og hafslund?! Har du noen lover som styrker dette, jeg har googlet en del, men vanskelig å finne frem i jungelen..
Ananas. Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Takk for svar Ananas! Jeg får faktura rett i posten med mitt navn på fakturaen. Så da er det jo en sak mellom meg og hafslund?! Har du noen lover som styrker dette, jeg har googlet en del, men vanskelig å finne frem i jungelen.. Nei, det har jeg ikke, men sjekk med styrelederen i borettslaget hvordan det fungerer hos dere. Som jeg skrev ved edit så kan det være at de har en overordnet avtale med borettslaget selv om du får fakturaen direkte, som gjør at det er borettslaget som må ta seg av det allikevel. Og det er jo bare en fordel for deg dersom du får med deg styret på laget, egentlig, så jeg ville iallefall tatt et møte med vedkommende som kontaktet deg. Har ingen juridisk erfaring med det, kun erfaring fra eget borettslag/sameie. Her fakturerer Hafslund sameiet og sameiet fakturerer videre til oss, slik at om vi ikke betaler så blir det en sak mellom oss og sameiet, og strømselskapet har ingenting med det å gjøre før eventuelt betalingen fra sameiet uteblir. Styret må også ta opp problemer med Hafslund dersom det skulle være noen, fordi de "kjøper strømmen på vegne av oss".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå