Gå til innhold

Serveringspersonell, noen spørsmål.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer bare litt på hvordan dere andre gjør det med planlegging av antall servitører og betaling.....

Vi er litt under 70 gjester (vet jo ikke helt antall enda, da noen av de single muligens har fått seg følge innen den tid :wink: ).

Tenkte å ha en hovmester som kommer tidelig, og som skal være ansvarlig for at alt går som det skal. Hun er vår kontaktperson på forhånd og under festen dersom det skulle oppstå noe.

Hun kommer til lokalet 14:00. Gjestene kommer kl. 15:00. Det blir servering av frukt og øl/alkoholfritt/hvitvin. Skal ha 4 serveringsdamer. Tenkte å be 2 av dem komme kl. 14:30, for å hjelpe til med pakkene. De 2 siste kommer 16:00, ca. 1 time før middag.

Det følger med 2 kokker som skal anrette maten.

Hovmesteren blir senere også ansvarlig for baren. 1 av serveringsdamene blir også igjen resten av kvelden for å stå for rydding sammen med hovmester/barkeeper.

Det holder vel at hovmester og 1 servitør er tilgjengelig for å sette frem kaffe og kaker, slik at de 3 andre servitørene kan dra hjem etter at vi er ferdig med middag?

150,- pr. time til alle høres vel bra ut? Hovmester får 2 000,- totalt (er ca. 12 timer "på jobb").

Hovmester: 2 000,-

1 serveringsdame/ryddehjelp: 1 800,- (fra 14:30 - 02:30)

2 serveringsdamer: 1 800,- (900,- 16:00 - 22:00)

1 serveringsdame: 1 150 (14:30-22:00)

Hvordan har dere andre gjort det?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det med pris osv kan jeg ikke svare på, men jeg synes det hørtes litt lite ut med fire servitører til ca 70 gjester. Du burde beregne bare 10 gjester pr servitør.

Skrevet

Enig i at 4 kanskje blir for få. Men en servitør pr. 10 gjester syntes jeg høres litt drøyt ut. Har en venninne som serverer fast i bryllup, og der regner de ca. 15 pr. servitør.

Vi er jo ikke kongelige, og klarer å vente på tur :wink:

Men det blir nok til at vi tar 5 stk. istedet ja.

Skrevet

Huff for et styr...........

......er glad vi leier et sted med all servering og kokk og slikt..........

Synes også det hørtes lite ut med 4 servitører på 70 gjester.

Det er greit å vente litt, men maten blir jo kald om brudeparet skal vente med å spise til alle har fått maten sin.............

Skrevet

Vet du da ikke det at når varm mat serveres skal man ikke vente med å spise til alle har fått servert? :wink::wink:

Skrevet

et av stedene vi tenkte å ha festen på mente vi måtte ha 6 servitører på 70 gjester. De skulle ha 125 kr pr time.

Skrevet
et av stedene vi tenkte å ha festen på mente vi måtte ha 6 servitører på 70 gjester. De skulle ha 125 kr pr time.

Jøss, det var jo en ålreit pris!! Blir nok mellom 65 og 70 gjester. En 13/14 på hver servitør bør holde syntes vi.

Skrevet

var grei pris det ja, men så fikk vi tilbud fra ett annet sted på 375 kr pr kuvert og da var alt slikt som kokk, servitører, bartender og ryddepersonell inkludert. Deilig å slippe styret med det! :P

Skrevet

Lullu skrev

Vet du da ikke det at når varm mat serveres skal man ikke vente med å spise til alle har fått servert?

Nei, man kan da ikke vite alt her i verden :wink:

Å dessuten, i så fall blir det fryktelig lenge å vente for de som fikk maten først........til de andre er ferdige mener jeg.

Og blir det ikke da forstyrrende med taler og sånt...................

*glad jeg slipper å tenke på det egentlig*

Skrevet

En dyktig servitør kan klare tolv, de mer uerfarne klarer åtte.....

Syns du tar en sjans her Lullu.....

Men det er din sak.

Skrevet

Vi har snakket med en kokk som får ansvaret for alt sammen. Hvor mange servitører han trenger, hvem dette skal være, hvem som skal stå i baren på kvelden og hvem som skal komme å vaske lokalet morgenen etterpå blir derfor hans utfordring. På den måten får ikke vi bekymringen hvis bartenderen blir syk el.

Vi har bare hørt positive ting om han før, og alle som har benyttet han blir visst positivt overrasket mht. pris.

Skrevet

Jeg ER en erfaren servitør, og ville aldri ha planlagt med så få servitører. Synes det er pinlig når noen må vente leeenge for å få maten, og når servitørene har det så travelt at de ikke har tid til å sørge for at det er nok vann/vin/poteter samt se etter at den som har mistet servietten på gulvet får en ny osv. I tillegg til maten er faktisk servitørene noe av det viktigste for at gjestene skal ha det bra, så det er bedre å spare på noe annet. Vi hadde seks erfarne servitører (jobber i full stilling med å servere) til våre 70 gjester, og det var akkurat passelig. Det er viktigere at gjestene trives enn at man sparer et par hundrelapper på servitører når en bruker tusenvis av kroner på mat/drikke.

Skrevet

Jeg synes det er greit å beregne 10 gjester pr. servitør!

(og det er min profesjonelle mening om saken ;-))

Vi har forøvrig overlatt all booking av serveringspersonale til stedet vi skal være på. Greit å bruke noen som kjenner stedet + at det selvsagt er greit å slippe å styre med det selv.

Skrevet
Det er viktigere at gjestene trives enn at man sparer et par hundrelapper på servitører når en bruker tusenvis av kroner på mat/drikke.

Godt poeng!! :enig: Vi skal ha 76 middagsgjester, og beregner 7-8 servitører.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!! Har nå diskutert saken, og tar nok 6 stk. etter råd fra dere :D :D :D

Men må jo se ann først. For foreløpig er gjestelisten på 67 stk, noen faller kanskje fra, og noen faller kanskje til.

Men 7 servitører blir ikke akutelt. Det syntes vi blir for mange.

Men takk for tilbakemeldingene hvertfall :wink:

Skrevet

jeg er også servitør og har servert i mange store selskap og bryllup... Og jeg har da ca 15 gjester. Og det går veldig bra bare de som jobber der vet hva de gjør og har jobbet der før. vi skal være ca 90 gjester og regner med 6 servitører. Vi har da ikke dårlig tid den kvelden og selv om det er taler så kan de diskre sjenke vin osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...