Lisa-Marie Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Hei! Skal søke om støtte fra lånekassen da jeg skal begynne på TRES på HIVE i sommer. På sidene til HIVE står det at lånekassen støtter TRES kurset, men jeg finner den ikke på lista til lånekassen. Det nærmeste jeg finner på lånekassen er "FORKURS REALFAG, FYSIKK OG MATEMATIKK, 1/2ÅR, FULLTID, VÅR". Noen som vet om det er den som er riktig?
Nusseli Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Undrar det också Lånekassan sa att jag skulle ha tålamod, men de tyckte det var konstigt att det inte låg ute än (det var tre veckor sen). Om du ringer och tjatar du också så kanske det blir gjort något åt det? Ser ut som vi blir klasskompisar, så kul
Lisa-Marie Skrevet 19. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2012 Får ringe til mandag å høre jeg da :-) Så koselig at du også skal begynne, jeg gruer meg kjempe masse for jeg har ikke hatt matte på mange år og da var jeg ikke akkurat interessert heller :-P
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Får ringe til mandag å høre jeg da :-) Så koselig at du også skal begynne, jeg gruer meg kjempe masse for jeg har ikke hatt matte på mange år og da var jeg ikke akkurat interessert heller :-P Men det er ingen avsluttende eksamen på TRES ved HIVE, så hvorfor grue seg? Fikk plass der selv, men takket nei ettersom jeg ikke har råd til å pendle dit....
Nusseli Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 Får ringe til mandag å høre jeg da :-) Så koselig at du også skal begynne, jeg gruer meg kjempe masse for jeg har ikke hatt matte på mange år og da var jeg ikke akkurat interessert heller :-P Haha, ikke jeg heller!!! Vi får hjelpe varann da slik at vi tar oss igjenom dette. Trur det er slik at klarer man første året så blir det bedre etter det Har hørt at første året er sykt vanskelig. Kan du ikke skrive her når du fått svar, slik at jeg blir oppdatert også Har du betalt inn skolavgift og slik til skolen? Ble så glad når jeg såg en som skall gjøre detsamme som meg så måtte bare spørre litt
Nusseli Skrevet 19. mai 2012 #6 Skrevet 19. mai 2012 Men det er ingen avsluttende eksamen på TRES ved HIVE, så hvorfor grue seg? Fikk plass der selv, men takket nei ettersom jeg ikke har råd til å pendle dit.... Det er vell ikke bare til akkurat det som hun (og jeg) gruer meg. Det er jo allt, man ska ikke bara "være der" og få godkjent, man ska skjønna greia også Blir slik når man ikke studert på mange år, da blir alt "nytt" igjen Skal du noe annet isteden for? Du har ikke greie på det der med lånekassen da? *Rette min "norsk" den som vil, øver, øver og øver meg *
Lisa-Marie Skrevet 19. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2012 Trodde det var en avsluttende prøve det jeg, uff nå ble jeg litt lettet :-) men kommer til å være 6 harde sommeruker. Skal si i fra når jeg har fått svar :-) Har ikke betalt skoleavgift enda.
Lisa-Marie Skrevet 21. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2012 Da har jeg snakket med lånekassen og kurset lå der inne, bare jeg som har trykket på feil link. Jeg har sett på 2012-2013 søknaden men jeg skulle egentlig se på 2011-2012 søknaden
Nusseli Skrevet 22. mai 2012 #9 Skrevet 22. mai 2012 Da har jeg snakket med lånekassen og kurset lå der inne, bare jeg som har trykket på feil link. Jeg har sett på 2012-2013 søknaden men jeg skulle egentlig se på 2011-2012 søknaden Aha, så bra Då ska jag skicka in min ansökan ikväll
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Det er en avsluttende prøve, men hvor mye den teller vet jeg ikke. Jeg gikk i fjor og da var den uten betydning. Men oppmøte er obligatorisk og man registreres 2 ganger hver dag. Alt dere lærer på kurset kommer dere til å bruke på skolen. Det er intenst men kjempemoro.
Lisa-Marie Skrevet 23. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 23. mai 2012 Fått svar fra lånekassen allerede i går :-) fikk 26tusen for sommerkurset og 92tusen for 1.året. Ikke noe stipend da :-( samboer tjener sikkert for bra.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #12 Skrevet 23. mai 2012 Fått svar fra lånekassen allerede i går :-) fikk 26tusen for sommerkurset og 92tusen for 1.året. Ikke noe stipend da :-( samboer tjener sikkert for bra. Bare en liten oppklaring: Samboeren din sin inntekt har ikke noe å si på stipendet (utenom forsørgerstipend hvis dere har barn sammen). Hele basisstøtten (kr 9 250 per måned for 2012-2013) blir gitt som lån, og inntil 40 % av basisstøtten kan så gjøres om til stipend dersom du består eksamen: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/ Hvis du består 60 studiepoeng i løpet av 2012-2013, vil altså kr 37 000 bli gjort om til stipend (dersom du ikke bor sammen med foreldrene dine, noe jeg regner med at du ikke gjør siden du har samboer). Sjekk under Omgjøringer etter eksamen - Oversikt omgjøring på Dine sider på www.lanekassen.no om du er registrert som borteboer, der står også hvor mye som eventuelt vil bli gjort om. Vær likevel oppmerksom på at stipendet kan bli gjort om til lån igjen hvis du tjener for mye eller har for høy formue: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/ Hilsen Lånekasseansatt
Lisa-Marie Skrevet 23. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 23. mai 2012 (endret) Men kan man ikke få opp til 15tusen mer i året i tillegg til lånet i stipend.? Kjenner ei som fikk det selv om hennes samboer tjener bra og kjenner en annen som ikke fikk det. Så jeg hadde et lite håp om å få det, bor borte ja, har eget hus, samboer og barn. Endret 23. mai 2012 av Lisa-Marie
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #14 Skrevet 24. mai 2012 Men kan man ikke få opp til 15tusen mer i året i tillegg til lånet i stipend.? Kjenner ei som fikk det selv om hennes samboer tjener bra og kjenner en annen som ikke fikk det. Så jeg hadde et lite håp om å få det, bor borte ja, har eget hus, samboer og barn. Forsørgerstipendet er stipend du kan få i tillegg til basisstøtten dersom du har barn. Dette stipendet er behovsprøvd mot ektefelles/samboers inntekt, og i ditt tilfelle kan det da høres ut som om samboeren din har for høy inntekt til at du har rett til dette. Hilsen samme Lånekasseansatt som over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå