Gjest Coolaid Skrevet 30. januar 2004 #1 Skrevet 30. januar 2004 Så på NRK Vestlandsrevyen at en 12 år gammel Irakisk gutt havnet på sykehus etter å ha blitt mobbet på Kringlebotnen skole i Bergen. Kroppen var kraftig forslått og en arm var brukket. I forkant hadde gutten kontaktet en lærer for hjelp men ble ikke hørt. I etterkant har skolen sammen med de involvertes foreldre og politi hatt møte for å håndtere hendelsen. Gutten fortalte selv til NRK Vestlandsrevyen at mobbingen hadde pågått over et år. Hvor er de voksne som jobber på Kringlebotnen skole?
Gjest sexysadie Skrevet 30. januar 2004 #2 Skrevet 30. januar 2004 Hvorfor hører vi aldrig om når noen innvandrerbarn banker opp nordmenn? Det skjer jo stadig vekk.
Gjest agurk Skrevet 30. januar 2004 #3 Skrevet 30. januar 2004 Hvorfor hører vi aldrig om når noen innvandrerbarn banker opp nordmenn? Det skjer jo stadig vekk. Så derfor skal vi akseptere at norske barn banker opp innvandrerbarn?
Gjest sexysadie Skrevet 30. januar 2004 #4 Skrevet 30. januar 2004 Så derfor skal vi akseptere at norske barn banker opp innvandrerbarn? Nei, men det blir alltid slått opp i mediene, men ikke når det går andre veien.
Gjest care Skrevet 30. januar 2004 #5 Skrevet 30. januar 2004 Skolen bør annmeldes, uansett hvem som mobbes.
Gjest Hilde K S Skrevet 30. januar 2004 #6 Skrevet 30. januar 2004 Sånn til opplysning så har denne skolen mindre mobbing enn andre skoler i Bergen. (Etter undersøkelser de har utført på skolene i kommunen her.) Som oftes i slike saker finnes det to sider. Kan ikke huske at de sa noe om hva som var forholdene rundt dette på nyhetene? Fikk mobberene stå fram og si sitt? Selvfølgelgi finnes det mobbing på den skolen også. Som på alle andre skoler. Det var nok feil av læreren å avvise eleven som ba om hjelp og som Nora (ja, hun er rektor for to av mine barn også) sa, skulle det ordnes opp i denne saken.
Gjest Coolaid Skrevet 30. januar 2004 #7 Skrevet 30. januar 2004 Som oftes i slike saker finnes det to sider. Kan ikke huske at de sa noe om hva som var forholdene rundt dette på nyhetene? Fikk mobberene stå fram og si sitt? . Blir litt provosert av det du skriver, klart det kan være to sider av saken men mobbing fungerer ikke alltid sånn. Det er ikke alltid slik at mobbeofferet har sagt eller gjort noe som skulle rettferdigjøre mobbing. Jeg er en av de som har fått livet ødelagt av mobbing. Det fantest ikke noe logisk grunn for at jeg ble plukket ut...... Vinklingen min i innlegget var ikke ment med å vise rasisme, men heller hvor ille det må gå før noen griper tak i ting. Det er heller ingen unskyldning for skolen at det er mere mobbing på andre skoler. Hadde dette skjedd mot voksne mennesker hadde det vært en politisak for lenge siden.
Gjest agurk Skrevet 31. januar 2004 #8 Skrevet 31. januar 2004 Det er ganske skremmende at mobbingen kan fåregå så lenge og bli så brutal før noen gripe inn! Håper mine barn slipper :-?
Gjest Hilde K S Skrevet 31. januar 2004 #9 Skrevet 31. januar 2004 Hvem sitt ansvar er det å si fra om mobbing som foregår på skoleveien da? Dette kunne gjerne vært en gutt (mobberen) som har slengt dritt til en annen i et år, der det toppet seg og endte i et armbrudd. Coolaid; når voksne mennesker mobber blir det som oftes ikke politisak i det hele tatt! Jeg tror det er umulig for lærere å oppfatte alt som skjer bak deres rygg. Elever som er blitt 12 år skjønner hvordan de skal klare å mobbe uten å bli oppdaget. Jeg bruker ikke at denne skolen har mindre mobbing som en unnskyldning for det som har skjedd. Heller for å si noe om skolen når det blir lynsjestemning ut av en enkeltstående episode på en ellers bra skole.
Gjest agurk Skrevet 31. januar 2004 #10 Skrevet 31. januar 2004 For at det ellers er en bra skole så skal det ikke være lov å reagere når ett barn blir mobbet? Helt sikker barnets feil, for skolen er jo så bra..
Gjest Hilde K S Skrevet 31. januar 2004 #11 Skrevet 31. januar 2004 Jeg har vel ikke sagt at det er barnets feil? Jeg har sagt noe om at så store barn vet hvordan det skal gjøres uten at voksne merker det. Om ikke foreldrene til barnet har oppdaget det er det kanskje umulig at noen ser det i det hele tatt. Nå sier jeg ikke at foreldrene til gutten er sløve som ikke oppdager det eller har gjort noe med det, detr er godt mulig at han har klart å skjule det i hjemmet. Dere må se nyansene som finnes i det folk skriver. Det er klart at det ikke er denne gutten sin feil. Hvor pokker har jeg skrevet det? Hva skal skje når skolen er anmeldt da, Timien? Skal rektor i fengsel? Gutten som har mobbet er under 15 og er ikke strafferettslig ansvarlig. Er man heldig havner saken hos konfliktrådet, mest sannsynlig blir den henlagt.
Gjest Poirot Skrevet 31. januar 2004 #12 Skrevet 31. januar 2004 Enig med deg Hilde. Det som evt skjer er at skolen får en bot, og hvem går et pengetap utover....? Elevene. Det er også korrekt at mobbing av voksne så og si aldri blir tatt opp. Er det ingen som leser avsier her, og ser hva som har vært skrevet om mobbing på arbeidsplassen???
Gjest Hilde K S Skrevet 31. januar 2004 #13 Skrevet 31. januar 2004 Nå har jeg lest om saken i Bergens Tidende, der et noe mer nyansert bilde fremstår. Gutten har blitt mobbet hele skoleåret. Skolen har visst om saken og også prøvd å gjort noe med det. Beskyttet gutten i friminuttene og sendt brev hjem til foreldrene. Hva mer kan skolen gjøre? Det tragiske var at en av guttene hadde fortsatt å slå etter at en lærer var kommet til en gang. Mens læreren holdt rundt gutten hadde han bare fortsatt å slå. Dette sjokkerer meg dypt og inderlig, når noen ikke klarer å stoppe når de blir bedt om det. Foreldrene til disse guttene som har mobbet, hvor har de vært? Hvor har ungene lært de holdningene de har overfor innvandrere? Jeg ser også en mulighet for at tingenes tilstand ikke bedrer seg selv om mobbingen endte helt fatalt.
Gjest Poirot Skrevet 31. januar 2004 #14 Skrevet 31. januar 2004 Ja, det er begrenset hva en skole kan gjøre. men mobbegutten burde bytte skole som straff.
Gjest Hilde K S Skrevet 31. januar 2004 #15 Skrevet 31. januar 2004 Det er snakk om et helt gjeng på fem, seks gutter. Blir vanskelig å bytte skole til dem alle, men idèen er ikke så dum. Likevel er skolekretsen her ganske liten, alle bor på en strekke på maks 3 kilometer med klyngebebyggelse. Gutten vil nok uansett treffe på mobberene utenfor hjemmet. Hva skjer med han da? Hvor langt kan unger gå, når de ikke en gang slutter å slå når læreren ser på? De skal bytte skole til høsten, eller om et år uansett. (Dette er bare en 1-7 klasse-skole.)
Gjest Coolaid Skrevet 31. januar 2004 #16 Skrevet 31. januar 2004 Coolaid; når voksne mennesker mobber blir det som oftes ikke politisak i det hele tatt! quote]Mobbing er ikke bare ved bruk at skjeldsord osv. Det virker som om noen har forstått meg feil når man setter voksne inne i samme situiasjonen som denne gutten. Hadde noen brukt vold og trusler på denne måten bare det gjaldt voksne så hadde politiet reagert. Meningen med dette er å vise til hvor alvorlig og grov denne voldsbruken er. Og ikke minst vise at barn ikke har rettsvern på samme måte som voksne i slike situiasjoner. Det man skal forvente når man sender barn til skolen er at de har det trygt. Det er skolens ansvar, uannsett hvordan man velger å se på det. . . Det er faktisk ikke alle som kommer skadefri fra det å være mobbet, det gjelder både på det fysiske og psykiske plan.......Er det sånn tusenvis av barn skal ha det?
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2004 #17 Skrevet 31. januar 2004 Dette skjer i stor grad både hos Norske og barn fra andre kulturer. Det er kansje vanskeligere for disse foreldrene og ta kontakt med Norske foreldre?? Mobbing er et stort problem både i skole og arbliv. Desverre så er mobberene vernet til de grader, de er jo de om har problemer. Ofrene på skole eller arbliv blir gjerne flyttet på. Ledelsene rundt omkring er i liten grad i stand til å ta fatt i problemene der de ligger.
Labella Skrevet 31. januar 2004 #18 Skrevet 31. januar 2004 Her er artikkelen fra BT. Det ser da ut som om skolen har forsøkt å gjøre noe.
Gjest Madam Felle Skrevet 31. januar 2004 #19 Skrevet 31. januar 2004 Sånn til opplysning så har denne skolen mindre mobbing enn andre skoler i Bergen. (Etter undersøkelser de har utført på skolene i kommunen her.) Som oftes i slike saker finnes det to sider. Kan ikke huske at de sa noe om hva som var forholdene rundt dette på nyhetene? Fikk mobberene stå fram og si sitt? Selvfølgelgi finnes det mobbing på den skolen også. Som på alle andre skoler. Det var nok feil av læreren å avvise eleven som ba om hjelp og som Nora (ja, hun er rektor for to av mine barn også) sa, skulle det ordnes opp i denne saken. Så du mener at det er greit at de har gjort dette, om de bare forteller at han gjorde si og så mot dem? Alvorlig talt, dette høres ut som en 6 åring som skal legge skylden over på alle andre, og som da ikke tar ansvar for sin egen handling. Hva den gutten har gjort eller ikek gjort har ingenting med saken å gjøre, for en behandler ikke er menneske på denne måten uansett hva som må være årsaken til det. Er det rart det er barn i skolen som mobber, når det finnes voksne mennesker som skal finne rettferdighet for at noen blir skambanket.
Saeria Skrevet 31. januar 2004 #20 Skrevet 31. januar 2004 Jeg blir så sint! Disse ungene burde forstå at de faktisk holder på å ødelegge eller i beste fall bare merker den stakkars ungen for livet. Hvor i all verden har de fått det for seg at det er greit å mishandle så lenge de ikke er alene om det? Leste at det virker som om enkelte av elevene i klassen hadde stor makt over de andre, men alikevel. At unger kan få seg til å bli som små sadister. Enten det er ved fysisk eller psykisk mobbing. Jeg vet hvordan det er å bli satt til side, for å si det pent, av de fleste andre jentene i klassen. (Jeg kunne jo ikke være med dem for jeg var ikke god nok.) Klart det har merket meg. Hadde jeg blitt fysisk mishandlet i tillegg hadde skadene sikkert blitt større. Jeg fatter ikke hva som foregår i hodene på de som slo og sparket. Hadde gutten vært av norsk opprinnelse og de som slo av utenlandsk hadde jeg blitt like sint som jeg er nå! :evil: AAAAAAARRRRRRRG! Finner ikke ord for sånn oppførsel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå