Gå til innhold

Thaimat for nybegynnere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker thaimat, men synes det er vanskelig å lage selv siden det er umulig for meg å få tak i spesielle ingredienser. Det finnes ingen innvandrersjappe her og Rema har ikke all verdens utvalg. Kan noen dele tips, triks og oppskrifter slik at nybegynnere også kan kose seg med thaimat?

Skrevet

Vel, det er jo en del ting som man bør ha for å få noenlundt thaimat. Tenker at det mest basiske, er red/green curry paste, men de har de vel på Rema. Kokosmelk bør du også ha, og en del grønnsaker.

Noe de bruker ganske mye, er Thail basil (sweet basil). Det er noe som ikke er særlig holdbart, men jeg har valgt å kjøpe frø, så jeg dyrker de selv. Du bør også ha Kaffirlime. Den kan brukes fersk, men kan helt fint tørkes og knuses opp. Vet at man også får kjøpt det ferdig tørket og knust i poser.

Sitrongress bør du jo også ha, men tror at du får tak i det også som paste. Siden du ikke har tilgang til invandrerbutikk, så kan du jo bruke nettet. Har faktisk bestilt både forskellige paster, frø og krydder på Ebay...

Oppskifter finner du på nett. Mange av de er jo på engelsk, men Google oversette er faktisk ganske habil når det kommer til oppskrifter :)

Skrevet

Hei,

nå vetjeg ikke hvor du bor, men når du er på besøk i store byer kanskje du kan legge turen innom en thaibutikk og hamstre litt?

Jeg ville anbefale deg å ha sitrongress, limeblader (keffir leaves), galanga (kan erstattes med ingefær). Også søt thai basilikum kan være kjekt å ha, men jeg bruker ikke det så mye. Alle disse urtene kan frses - evt tørkes. Det er også mulig å kjøpe i tørket utgave på butikker med godt utvalg i thaimat. Jeg ville også kjøpt lys og mørk soyasaus, men den kan erstattes med vanlig soyasaus.

Ellers bør du ha kumminpulver og korianderpulver.

På de fleste butikker får du kjøpt hvitløk, løk, chili og fersk koriander, samt fersk sitron eller lime. Rød og grønn thaicurry har de på de fleste store dagligvarer, men du kan også lage din egen hvis du har resten av ingredientsene.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...