Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men...

Håper noen kan hjelpe meg med denne ligningen! Og forklare steg for steg hva dere gjør.. For jeg skjønner den rett og slett ikke. Har eksamen på mandag... Så må klare sånne!

-2x+y=7

y= 5x-5

Kan noen væææææære så snill å hjelpe meg med denne?!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. sett inn formelen for Y (ligning 1) der det står y i ligning 2:

-2x+(5x-5)=7

2. -2x+5x = 3x. vi får da:

3x-5=7

3.Flytt tall på en side, x på andre siden, ergo må -5 på andre siden av erlik-tegnet, og får da positivt fortegn. 5+7 = 12

3x=12

4. 3x=12, del på 3 på begge sider for å få x alene: 3/3 = 1x =x og 12/3 = 4

x=4

Nå har jeg ikke hatt slik matte på 10 år ca, så kan godt være det er feil, men var det som falt meg naturlig :)

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men...

Håper noen kan hjelpe meg med denne ligningen! Og forklare steg for steg hva dere gjør.. For jeg skjønner den rett og slett ikke. Har eksamen på mandag... Så må klare sånne!

-2x+y=7

y= 5x-5

Kan noen væææææære så snill å hjelpe meg med denne?!

Skrevet

Det du gjør er å først løse for x, dvs du setter y=5x-5 inn i første ligning og får -2x+5x-5=7, løser denne og får 3x=12, x=4. Så løser du for y ved å sette inn verdien for x, dvs y=5(4)-5 og får at y=15. Svaret på oppgaven er altså x=4, y=15. Håper det hjalp :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da pensum tidlig på ungdomsskolen...

Skrevet

Var det en nødvendig kommentar...?

Jeg kan forresten ikke huske å ha hatt om doble likningssett på ungdomsskolen, tror jeg ble introdusert for det for første gang i 1T. Kan jo også godt henne TS faktisk går på ungdomsskolen ;)

Matte er noe mange sliter med, og skammer seg over at de sliter med. Altfor mange tør ikke be om hjelp, og gjør det dårlig/evt også stryker i matematikk. Istedenfor å komme med sure kommentarer til de som ber om hjelp så går det an å enten holde kjeft, eller hjelpe vedkommende.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Åh, jeg beklager så meget, det var virkelig ikke meningen å spørre om det faget jeg sliter mest i! Skal ikke gjenta seg for alt i verden :):):):):):):)

Seriøst. Det der var bare unødvendig. Alle kan ikke være noen inkompetente overlegne mattegenier heller da............................. ;)

Og takk for hjelpen alle sammen! Skjønte nå :D

Endret av Romilo
Skrevet

Alle kan ikke være noen inkompetente overlegne mattegenier heller da............................. ;)

Hvordan gjør du det i norsk?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan gjør du det i norsk?

HAHHAHHAHAH, har bare 5 og 6. Jeg er trøtt, så vi skylder på det, oki? :D Fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...