Gjest care Skrevet 30. januar 2004 #1 Skrevet 30. januar 2004 Det mener trendforskere. De mener at hennes raske hjemreise fra Rikshospitalet er en av mange trender hun setter? Er hun en rollemodell for deg? Hvorfor eller hvorfor ikke?
VesleBråka Skrevet 30. januar 2004 #2 Skrevet 30. januar 2004 Nei. Jeg driver ikke og føder for tiden..
Arkana Skrevet 30. januar 2004 #3 Skrevet 30. januar 2004 Nei, det er hun ikke. Jeg synes det er litt romantisk og slikt at en vanlig servitør og alenemor kan bli kronprinsesse, men det er jo ikke noe de fleste av oss kan jobbe for å oppnå. Jeg synes også det er litt teit hvordan media "glorifiserer" alt hun gjør. F.eks. var det jo stort oppslag over at hun tok noen representasjonsoppgaver mens hun var gravid. De aller fleste gravide kvinner jobber da mye mer enn det, størsteparten av svangerskapet. Om hennes raske hjemreise etter fødselen kan skape en ny trend er kanskje det bare bra, i disse dager med trang plass på fødeavdelingene. :blunke:
Gjest care Skrevet 30. januar 2004 #4 Skrevet 30. januar 2004 Nei. Jeg driver ikke og føder for tiden.. Trendsettere snakker ikke bare om fødsler, men generelt.
Gjest Madden Skrevet 30. januar 2004 #5 Skrevet 30. januar 2004 Hun er overhodet intet forbilde for meg! Hverken på den ene eller andre måten!
Gjest Nicoline Skrevet 30. januar 2004 #6 Skrevet 30. januar 2004 Hun er nok en trendsetter enten vi vil det eller ei - på mange måter. Tror nok også det at hun var så kjapt ute av sykehuset etter fødselen gjør at andre kvinner ønsker å gjøre det samme. Nå kan de fleste av oss ikke sammenligne oss med henne, hun føder norges tronarving og har et gedigent støtteapparat stående klar når hun kommer hjem. Jeg har venninner som har prestert mye mer enn henne - har en venninne som reiste hjem to dager etter fødselen av sitt fjerde barn. Vi er alle forskjellige. Jeg nøt dagene på barselavdelingen da jeg fødte mine barn - det var en herlig tid som jeg tenker tilbake på med stor glede. Husker enda lyden av de små sengene som ble trillet inn til oss hver morgen ... så jeg ville ikke byttet med alle verdens Mette-Marit`er. Men Mette-Marit er nok allerede en trendsetter når det gjelder klær, sminke, frisyrer, osv... Utenom det ligger vel det meste fremdeles åpent - det gjenstår og se hvordan hun benytter rollen hun har fått i og med at hun giftet seg med norges kronprins. Dersom hun utnytter denne rollen på en skikkelig måte - bruker den for å hjelpe trengende og til å presentere landet vårt på best mulig måte - da tror jeg nok at hun kanskje vil være en trendsetter på andre arenaer også ... Jeg har f.eks. fått mer og mer respekt for Dronning Sonja. Det er ingenting som overlates til tilfeldighetene der i gården. Hvis Mette-Marit går i hennes fotspor samtidig som hun kanskje utviser enda mer medmenneskelighet og naturlighet i møte med andre mennesker så vil hun bli en person til og med de fleste republikanere vil trykke til sitt bryst.
Gjest bare lille meg... Skrevet 30. januar 2004 #7 Skrevet 30. januar 2004 Hvorfor en rollemodell fordi ho drar hjem samme dagen som ho har født? Syns det var bra gjort med tanke på andre som er på sykehuset pga presse og sånn.. Men vil ikke kalle henne rollemodell... Ikke for meg ....
Gjest sexysadie Skrevet 30. januar 2004 #8 Skrevet 30. januar 2004 Og mitt forige innlegg ble bare fjernet... Vel MM er i såfall ett dårlig forbilde for unge kvinner av i dag.
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #9 Skrevet 30. januar 2004 Ingen rollemodell for meg. At folk vil herme etter klær osv er ikke det samme som å være en rollemodell i mine øyne. Ingen sak å dra fra sykehuset når man har med seg lege og sykepleiere hjem, samt barnepike til Marius.
Gjest care Skrevet 30. januar 2004 #10 Skrevet 30. januar 2004 Og mitt forige innlegg ble bare fjernet... Vel MM er i såfall ett dårlig forbilde for unge kvinner av i dag. Ble du slettet?
VesleBråka Skrevet 30. januar 2004 #12 Skrevet 30. januar 2004 Men Mette-Marit er nok allerede en trendsetter når det gjelder klær' date=' sminke, frisyrer, osv...[/quote'] Jeg synes ikke hun er så veldig flink enda på dette. Jeg synes at hun har som jobb å se litt mer profesjonell ut når hun representerer, mens hun selv trives godt usminket i blomstrete skjorter med hestehale. I prinsessebryllupet var hun kjempefin, men litt for ofte synes jeg slett ikke hun er noen rollemodell for dette.
Gjest Hilde K S Skrevet 30. januar 2004 #13 Skrevet 30. januar 2004 Jeg tror at kvinner som ikke er slått bevisstløse forstår at de aldri kan bli Mette Marit. Rollemodell som mor vil hun aldri kunne bli, vi ser jo aldri hva som skjer bak lukkede dører der i gården eller slottet.
Saga Skrevet 30. januar 2004 #14 Skrevet 30. januar 2004 Hun er modig, men hun har egentlig prøvd å dysse ned fortiden til fordel for hennes rolle nå og det er vel i grunnen nødvendig, men for meg blir det litt sånn 'bob bob'. Skal man gremmes over fortiden og bare si "utagerende festing" eller være åpen og si at man har lært en del? Jeg vet ikke jeg. Alice Cooper er mer min rollemodell og det sier jo litt.
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2004 #15 Skrevet 30. januar 2004 Det er lov og ha to tanker i hodet samtidig. Ja, jøss. Gjett om jeg hadde reist hjem fra klinikken etter noen få timer. Med utearbeidende mann og en 6-åring som skal ha mat, gjøre lekser, mat skal kokes. baby skal fores og stelles x antall ganger i døgnet. Vaskemaslinen hyler som et h.... Der i gården ble jordmor hjem. Barnepleier på plass. Mormor på plass. Og det er sikkert folk til å ta seg av matlaging og vaskemaskinen. Legen står til rådighet når det passer. Hvilke forbilder er dere snakker om? Forbilde ellers? Hæ? Hva jobbet hun under svangerskapet i forhold til oss andre som er avhengi av trygdevesen? Kan ta av meg hatten for at folk kan reise seg etter å tilhørt et belastet miljø og komme seg på fote igjen, men forbilde?? Neppe. For meg blir hun en vanlig Mette Marit. viler på om det blir noe kongelig for meg der. Ikke for at jeg har imot henne eller noe, men blir man egentlig kongelig etter å ha giftet seg inn i de rekker? Ikke for meg. Så forbilde og trend setter er veldig misbrukt ord for meg her i denne sammenheng.
Gjest Nicoline Skrevet 30. januar 2004 #16 Skrevet 30. januar 2004 Dere kan si hva dere vil men Mette Marit er nok allerede en trendsetter samme hva vi mener om hennes påkledning. Hun er kanskje ikke en trendsetter for oss på 40 - men for den yngre del av norges befolkning så har hun faktisk vist seg som en trendsetter med sin look av tilfeldig påkledning og rufsete hestehale. Og man trenger ikke gå lenger enn til bryllupsforumet her så ser man vordende bruder som leter etter slør ala Mette Marit. Inn- og utgangsmarsjen som ble brukt under deres bryllup blir også kopiert av mange. Det er naivt å ikke tro at folk blir påvirket av hennes raske tilbakekomst til hjemmet etter fødselen også. Jeg leste senest igår at leger går ut og advarer kvinner mot å slanke seg i svangerskapet - de frykter det fordi modeller og skuespillere står fram som "superslanke" allerede få uker etter fødselen. Det viser seg at barn blir født med store skader fordi mange kvinner spiser altfor lite i løpet av svangerskapet i frykt for å legge på seg. De kunne vise bilde av en syltynn Sarah Jessica Parker tre uker etter fødselen av sitt første barn.
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #17 Skrevet 30. januar 2004 Men trendsetter og rollemodell er da to ulike begreper. trendsetter ~setter (av I setter) noe(n) som skaper en trend rolle uskrevne regler og mønstre for oppførsel og handlemåte som knytter seg til en bestemt sosial posisjon el. status Trendetter går på utseendet Rollemodell går på handling og oppførsel (jfr Moder Theresa)
Gjest Madam Felle Skrevet 30. januar 2004 #18 Skrevet 30. januar 2004 Hvem som helst kunne resit hjem så tidlig fra sykehuset om de hadde hatt jordmødre og sykepleiere tilgjengelig. Dette blir for tåpelig for min del. Synes også hun har forferdelig dårlig smak når det kommer til klær og slike ting. Skulle ikke trodd hun hadde så mye penger.
mellom Skrevet 30. januar 2004 #19 Skrevet 30. januar 2004 Den dagen jeg bruker Mette Marit som A: den som indirekte forteller meg hva jeg synes er kult og/eller B: er et menneske som jeg forsøker å leve opp til, så vil jeg at en av mine venner skal komme og kakke meg i hodet med noe hardt
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2004 #20 Skrevet 31. januar 2004 jeg synes det er positivt at hun har sluttet å røyke og ikke gjorde det i svangerskapet, for det er det jo en del kvinner som gjør..... Det er veldig mange unge som tidlig begynner å røyke, og når de får vite at kjente personer ikke røyker, vil jeg tro at det er noen som holder med henne i det, og ikke begynner å røyke, da tenker jeg på fjortiser... jeg husker da jeg var yngre, da var jeg stor fan av new kids on the block, og de var veldig i mot stoff, og det gjorde sitt til tror jeg at jeg også har vært fullstendig i mot stoff, og har ikke vært fristet til å prøve det, for di jeg så veldig opp til dem, derfor mener jeg at kjente personer man digger har en stor påvirkningskraft på unge personer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå